انتشار این مقاله


تاثیر استرس بر دستگاه گوارش

ما گاهی اوقات فکر می‌کنیم که استرس یک اتفاق صرفا روانشناسی اما باعث تغییرات فیزیکی واضحی نیز می‌شود.

همۀ ما می‌دانیم که وعدۀ غذایی ضعیف ناسالم است اما مطالعۀ جدید BYU دریافت که شاید استرس دقیقا اثر مضری را بر روی بدن‌هایمان داشته باشد که وعده غذایی واقعاً بد دارد.

در مقاله جدیدی که در Nature Scientific Reports منتشر شد؛ استاد میکروبیولوژی و زیست شناسی مولکولی BYU لورا بریجواتر (Laura Bridgewater) دریافته است که زمانی که یک موش مادر در معرض استرس قرار می‌گیرد، میکروبیوم – میکروارگانیسم‌های حیاتی برای گوارش و متابولیسم سالم – رودۀ آن‌ها تغییر می‌کند و شبیه به موش‌هایی می‌شود که وعده غذایی پر چربی داشته‌اند.


مقالۀ مرتبط: چربی در تغذیه‌ی انسان


بریجواتر گفت:

استرس می‌تواند از جهات مختلف مضر باشد اما این تحقیق نشان می‌دهد که استرس با تغییرات خاصی در میکروبیوم روده در ارتباط است. ما گاهی اوقات فکر می‌کنیم که استرس یک اتفاق صرفا روانشناسی اما باعث تغییرات فیزیکی واضحی نیز می‌شود.


مقالۀ مرتبط: استرس‌های طولانی مدت، یکی از عوامل چاقی


بریجواتر و همکارانش در دانشگاه شانگهای جیو تونگ (Shanghai Jiao Tong) در چین گروه بزرگی از موش‌های هشت هفته‌ای را گرفتند؛ به نیمی از نرها و نیمی از ماده‌ها غذاهایی با میزان چربی بالا دادند. بعد از ۱۶ هفته، همه موش‌ها در معرض استرس خفیفی به مدت هیجده روز قرار گرفتند.

محققان DNA میکروبیوم مدفوع موش‌ها را قبل و بعد از استرس استخراج کردند تا چگونگی تاثیر گرفتن میکروبیوتای روده آزمایش شود. آن‌ها همچنین میزان نگرانی موش را براساس اینکه موش در یک میدان باز چقدر و به کجا حرکت می‌کند اندازه‌گیری کردند.

محققان تفاوت‌های شگفت‌انگیزی بین دو جنس یافتند: موش‌های نر در دوره رژیم غذایی پر چربی نسبت به ماده‌ها نگرانی بیشتری را به نمایش گذاشتند، همچنین موش‌های نر با وعده غذایی پرچربی در پاسخ به استرس فعالیت‌شان را کم کردند. با این حال، تنها در موش‌های ماده باعث شد که ترکیب میکروبیوتای رودۀ به حالتی که حیوانات رژیم پر چربی دارند تبدیل شود.


مقالۀ مرتبط: ۱۶ راهکار طبیعی برای مقابله با استرس


اگرچه مطالعه تنها بر روی حیوانات انجام شده است، محققان بر این باورند که این‌ها می‌توانند برای انسان‌ها نیز مفاهیم قابل توجهی باشند.

بریج واتر گفت:

در جامعه زنان گرایش بیشتری به افسردگی و نگرانی دارند که با استرس در ارتباط است. این مطالعه پیشنهاد می‌دهد که یک اختلاف ممکن با منشا جنسی ممکن است باعث تفاوت‌ در پاسخ‌های داده شده به استرس توسط میکروبیوم روده در مردان و زنان باشد.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید