انتشار این مقاله


چرا کار گروهی در گرگ‌ها بهتر از سگ‌ها است؟

سگ‌ها حیوانات اجتماعی هستند، اما هنگام کار گروهی با هم‌نوعان خود، گرگ‌ها بهتر از سگ‌ها عمل می‌کنند.

سگ‌ها حیواناتی اجتماعی هستند، اما هنگام کار گروهی با همنوعان خود، گرگ‌ها بهتر از سگ‌ها عمل می‌کنند. طبق یک تحقیق جدید، علت این است که گرگ‌ها برخلاف سگ‌ها در جهت دوری از نزاع و درگیری تکامل نیافته‌اند. در عوض، اعضای یک گله‌ی گرگ هنگامی که با هم به شکار می روند، بسیار سازمان یافته عمل می‌کنند. این می‌تواند ریشه در تکامل سگ داشته باشد.

این پژوهش، فرضیه قدیمیِ “اهلی سازی باعث پرورش یافتن حیواناتی که بهتر باهم کار می‌کنند، شد” را زیر سوال می‌برد.


مقالۀ مرتبط: اهلی‌سازی؛ به روایت علم


برایان هیر (Brian Hare)، کارشناس رفتارشناسی سگ از دانشگاه دوک (Duke) در دورهام کارولینای شمالی – که در این پژوهش شرکت نداشته است – می گوید:

این پژوهش بسیار شگفت‌آور است. این کار ابتدا با مقایسه توانایی گرگ‌ها و سگ‌ها در مشارکت در کار گروهی با هم نوعان خود، از راه آزمایش شروع شد. گرگ‌ها حلقه ای دور سگ‌ها تشکیل دادند.

ما فکر میکردیم که سگ‌ها خیلی خوب با هم مشارکت می‌کنند چون آن ها در شکار، نجات انسان‌ها، کنترل دام‌ها و … با ما همکاری می‌کنند. اگرچه سگ‌ها به آسانی برای کار کردن با انسان‌ها پرورش می‌یابند؛ اما این که آن‌ها را وادار کنیم تا با سگ‌های دیگر مشارکت کنند بسیار سخت است! این حقیقت درباره‌ی سگ‌های روستایی و ولگردِ بدون صاحب یا تربیت نشده هم که حدود ۸۰ درصد جمعیت سگ‌های جهان را تشکیل می‌دهند، صادق است. این سگ‌ها در گله‌های آزاد، به طور کاملا ابتدایی، در میان زباله‌ها یا صخره‌ها زندگی خود را می‌گذرانند. کلایو وین (Clive Wynne) یک روانشناس تطبیقی در دانشگاه ایالت آریزونا در تمپی معتقد است “مطالعات کمی بر روی آن‌ها انجام گرفته است”.

سارا مارشال-پسینی (Sarah Marshall-Pescini)، روان‌شناس تطبیقی از دانشگاه وین، می‌خواست مطالعات بیشتری در این مورد انجام دهد. وی برای این کار به محققانی در مرکز تحقیقات گرگ‌ها در “Ernstbrunn” اتریش پیوست. جایی که گرگ‌ها و سگ‌ها در شرایطی مشابه حیات وحش پرورش داده می‌شوند. اگر چه بعضی مراقبت‌های درمانی و آموزش‌ها روی آن‌ها انجام می‌گیرد.

حدودا ۱۵ سگ دورگه، ۷ گله‌ی کوچک گرگ‌های خاکستری (هر گله شامل ۲ تا ۳ گرگ است) در مرکز نگه داشته می‌شود. او گروه‌های دو نفره‌ای از سگ‌ها یا گرگ‌ها را در یک آزمایشی مشابه آنچه که قبلا برای مطالعه‌ی مقایسه‌ای کار گروهی در شامپانزه‌ها و شامپانزه‌های کوتوله (Bonobos) انجام گرفته بود، مورد بررسی قرار داد.

او غذا را در یک ظرف متصل به ۲ طناب قرار داد. اما این حیوانات در صورتی می‌توانستند غذا را به دست آورند که هر دوی آن‌ها به طور هم زمان، طناب را بکشند.

او و همکارانش رفتار این حیوانات را قبل از این آزمایش، در طول آزمایش و بعد از آن، به دقت مورد بررسی قرار دادند.

تکامل سگ

هم سگ‌ها و هم گرگ‌ها مشتاق غذا بودند. اما سگ‌ها غذایشان را یکی‌یکی می‌خوردند و به آن نزدیک می‌شدند، در حالی که گرگ‌ها معمولا بعد از دریافت یک غذا به ندرت منتظر نوبت خود می‌ماندند! پسینی می گوید:

گرگ‌ها برای غذا می‌جنگند، حتی اگر به آن‌ها غذا داده شود. اما سگ‌ها به طور معمول از منازعات دوری می کنند.

احتمال این که گرگ‌ها به طور هم‌زمان طناب را بکشند بیشتر است. چون آن‌ها یاد می‌گیرند که این کار گروهی راه رسیدن به غذای بیشتر است. در مجموع گرگ ها ۱۰۰ غذا از ۴۱۶ غذا به دست آوردند در حالی که سگ‌ها توانستند فقط ۲ غذا از ۴۱۶ باری که به آن‌ها غذا داده شد را دریافت کنند.

فرانس دو وال (Frans de Waal)، نخستی‌شناس از دانشگاه اموری آتلانتا، که در این تحقیق شرکت نداشته می گوید:

ابتدا گرگ‌ها اهلی شده بودند. سگ‌ها از گرگ‌های اولیه به وجود آمدند تا با انسان‌ها سازگاری پیدا کنند و بیشتر با آن‌ها همکاری کنند. اما همکاری که گرگ‌های اولیه با هم داشتند را ندارند.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید