انتشار این مقاله


آیا سگ‌ها با نگاه معصومانه‌ی خود ما را فریب می‌دهند؟

محققان تأیید می‌کنند که سگ‌ها هنگام ملاقات با انسان، برخی حالات چهره ویژه را به خود می‌گیرند.

برخی اوقات قیافه‌ی یک سگ طوری می‌شود که نمی‌توان به آن “نه” گفت. اکنون محققان تأیید می‌کنند که سگ‌ها هنگام ملاقات با انسان، برخی حالات چهره را به خود می‌گیرند. از جمله این که چشمشان را عریض‌تر کرده و زبانشان را بیرون می‌آورند.

در مطالعه‌ای جدید، محققان بریتانیایی حالت چهره‌ی سگ‌ها را در هنگام توجه به آن‌ها و نادیده گرفته شدنشان بررسی کرده‌اند.
در مطالعه‌ای جدید، محققان بریتانیایی حالت چهره‌ی سگ‌ها را در هنگام توجه به آن‌ها و نادیده گرفته شدنشان بررسی کرده‌اند. (Credit Luke Wolagiewicz for The New York Times)

با اینکه این تحقیق منتشر شده در هفته‌ی گذشته، در Scientific Reports نمی‌تواند ثابت کند این کارها به عمد و برای فریب دادن ما انجام می‌گیرد، ولی نشان می‌دهد حالات چهره‌ی سگ‌ها فقط پاسخی به خوشحالی یا نارحتی نیست؛ چون در مقابل غذا چنین عمل نمی‌کنند.

"این یافته‌ی بسیار دلپذیری است که شواهد بیشتری درباره‌ی چگونگی تلاش سگ‌ها برای استفاده از چشم‌هایشان به منظور نزدیک شدن به ما، فراهم می‌کند." (گفته‌ی برایان هیر، استاد و مدیر مرکز شناخت سگ در دانشگاه Duke)
“این یافته‌ی بسیار دلپذیری است که شواهد بیشتری درباره‌ی چگونگی تلاش سگ‌ها برای استفاده از چشم‌هایشان به منظور نزدیک شدن به ما، فراهم می‌کند.” (گفته‌ی برایان هیر، استاد و مدیر مرکز شناخت سگ در دانشگاه Duke)

به نظر می‌رسد بهترین دوست تاریخ بشر، در واقع نسبت به توجه انسان حساس است، و نتیجه‌اش هم این می‌شود که نمی‌تواند در برابر نگاه معصومانه‌ی او مقاومت کند!

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید