انتشار این مقاله


آلودگی؛ عامل مرگ ۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵

تقریباً یک مورد از هر شش مورد مرگ زودهنگام در دنیا، با آلودگی هوا، آب و خاک در ارتباط است.

تقریباً یک مورد از هر شش مورد مرگ زودهنگام در دنیا، با آلودگی هوا، آب و خاک ارتباط دارد.

مرگ ناشی از آلودگی
قاتل خاموش رد پای آلودگی، به خصوص آلودگی هوای این‌چنین که در دهلی نو مشاهده می‌شود، در یک مورد از هر ۶ مورد مرگ زودرس پیدا می‌شود. امتیاز تصویر: BDPHOTO/ISTOCKPHOTO

بر اساس مطالعۀ جدیدی که ۱۹ام اکتبر در ژورنال Lancet منتشر شد؛ بسیاری از این موارد مرگ در فقیرترین مناطق دنیا تمرکز یافته است. در کشورهایی که بیشترین میزان آلودگی را دارند، ۲۵ درصد از موارد مرگ به نوعی با این آلودگی، خصوصاً آلودگی هوا، ارتباط پیدا می‌کند. بیش از نیمی از موارد مرگ ناشی از آلودگی در سال ۲۰۱۵، مربوط به هند و چین می‌باشد.


مقالۀ مرتبط: آلودگی هوا علت ۵۰۰ هزار مرگ زودهنگام قارۀ اروپا در سال ۲۰۱۵


پیش از این، تعدادی از مطالعات، تأثیرات نامطلوب آسیب‌های محیطی را روی سلامت – بسته به نوع آلاینده – گزارش کرده بودند. ولی این گزارش اخیر، که در Lancet Commission قابل دسترسی‌است، تمام انواع آلاینده‌ها را در کنار یک‌دیگر گرد آورده است.

تخمین زده می‌شود ۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵، در اثر انواع آلودگی جان خود را از دست باشند. این رقم، ۳ برابر مجموع مرگ‌های ناشی از ایدز (AIDS)، سل و مالاریا؛ و نیز ۱۵ برابر تلفات ناشی از جنگ و سایر انواع خشونت در همین سال است.

در حدود ۹۰ درصد از جمعیت شهرنشین، در شهرهایی ساکن هستند که کیفیت هوای‌شان با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) هم‌خوانی ندارد. آلودگی هوا تنها در بیماری‌های تنفسی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه می‌تواند به بروز دیابت، بیماری‌های قلبی‌عروقی و حتی زوال شناختی هم بینجامد.

ذکر این نکته ضروری است که آمار برآورد شده، کم‌تر از آمار واقعی است. چرا که مطالعات صورت گرفته در این زمینه قادر به دخالت دادن اثرات تعدادی از ترکیبات شیمیایی، از جمله سرکوب‌کننده‌های دستگاه درون‌ریز، در نتیجۀ نهایی نبوده‌اند. از تأثیرات چنین عواملی آگاهی داریم، ولی بررسی‌های انجام شده برای ارائه‌ی یک نتیجۀ کلی کافی نمی‌باشد.

صرف‌نظر از نقش آلودگی در بروز بیماری، گزارش‌ها حاکی از آن است که قرارگیری در معرض هوا، آب و خاک آلوده، چیزی در حدود ۴۶۰۰ میلیارد دلار هزینه روی دست اکونومی جهانی باقی می‌گذارد.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید