انتشار این مقاله


پیری سالم در گرو سلامت روده

پژوهشگران پی برده‌اند که میکروبیوم روده‌ی افراد سالم ۱۰۰ ساله به میکروبیوم روده‌ی افراد سالم ۳۰ ساله شباهت دارد.

پژوهشگران پی برده‌اند که میکروبیوم روده‌ی افراد سالم ۱۰۰ ساله به میکروبیوم روده‌ی افراد سالم ۳۰ ساله شباهت دارد.

مطالعه‌ی جدید انجام یافته توسط محققان موسسه‌ی تحقیقاتی دانشگاه Ontario در کانادا، با همکاری موسسه‌ی علوم بهداشتی Tianyi در چین انجام شده است. دانشمندان بیش از ۱۰۰۰ میکروب روده را در افراد سالم ۳ تا ۱۰۰ ساله بررسی کرده و نتایج فعالیت‌هایشان در مجله‌ی mSphere  منتشر شده است.
Greg Gloor، استاد دانشکده‌ی پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه Schulich، پژوهشگر ارشد این مطالعه است. اولین نویسنده‌ی این مقاله، Gaorui Bian از موسسه‌ی علوم بهداشتی Tianyi است.

باکتری‌های روده در جوانان و سالمندان

Bian و همکارانش از ریبوزوم RNA 16S برای تجزیه و تحلیل ترکیب میکروبی موجود در روده استفاده کردند.
شرکت‌کنندگان در این مطالعه بر اساس معیار سلامت کامل انتخاب شدند؛ به گونه‌ای که نه خود فرد و نه اعضای دیگر خانواده‌اش مبتلا به هیچ‌گونه بیماری نبودند. شرکت‌کنندگان حدود ۳ ماه قبل از شروع مطالعه نباید سیگار می‌کشیدند و ماده‌ی الکی مصرف می‌کردند. همچنین از مصرف هرگونه دارو و آنتی‌بیوتیکی نیز خودداری می‌کردند. آن‌ها همچنین نباید سابقه‌ی بیماری‌های خانوادگی چون بیماری‌های قلبی_عروقی، گوارشی و یا عصبی داشتند.


مقاله‌ی مرتبط: باکتری‌های روده؛ مفید یا مضر؟


این مطالعه چندین نتیجه‌ی اصلی را درپی داشت:
اولا ترکیبِ میکروبی سالمندان، بسیار شبیه ترکیب میکروبی افرادی بود که دهه‌ها از آن‌ها جوان‌تر بودند.
به عنوان دومین نتیجه، محققان تفاوت‌های عمده‌ای در ترکیب میکروب‌های روده‌ی افراد زیر ۲۰ سال یافتند اما ترکیب میکروب‌های روده‌ی افراد بین ۳۰ تا ۱۰۰ ساله به طور عمده یکسان بود!
و درنهایت به نظر می‌رسید که ترکیب میکروبی روده‌ی مردان، تفاوت‌های زیادی با ترکیب میکروبی روده‌ی زنان داشت.

محققان می‌گویند:

یافته‌های کنونی نشان می‌دهد که در این مطالعه‌ی مقطعی، میکروبیوم سالمندان سالم، اندک تفاوتی نسبت به میکروبیوم جوانانِ سالم همان جمعیت داشت.

بازنشانی میکروبیوم‌ها ممکن است موجب ارتقای سلامت فرد شود

Gregor Reid، استاد دانشکده‌ی پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه Schulich و محقق انجمن  Lawson می‌گوید:

هدف از این بررسی، ارائه‌ی سیستم‌های جدید تشخیص بیماری از طریق میکروبیوم‌ برای افراد و در مرحله‌ی بعدی استفاده از غذاها و پروبیوتیک‌ها برای بهبود عملکرد نشانگر‌های زیستیِ سلامت می‌باشد.

با این حال، این مطالعه نمی‌تواند علت را توضیح دهد. به گفته‌ی پروفسور Reid، این مسئله این سوال را به وجود می‌آورد که آیا پیری سالم در گروی فعالیت و غذای سالم است یا باکتری‌های روده؟! بهرحال یک رابطه‌ی مستحکم و غیرقابل انکاری بین روده‌ی فرد سالم و روند پیری‌اش وجود دارد.


مقاله‌ی مرتبط: رژیم غذایی فصلی میکروب‌های روده‌ی شما را هماهنگ با خودش تغییر می‌دهد


پروفسور Greg Gloor می‌گوید:

نتیجه‌ی نهایی حاکی از آن است که  در یک جمعیت یکسان اگر شما ۹۰ سال هم داشته باشید، میکروبیوم‌های روده‌ی شما با یک فرد ۳۰ ساله تفاوت چندانی ندارد.

به گفته‌ی محققان، علت وقوع این رویداد همچنان برای ما ناشناخته است. پروفسور Gloor در ادامه بیان می‌دارد:

این امر نشان می‌دهد که حفظ و نگهداری از تنوع این میکروبیوم‌ها در روده، می‌تواند به عنوان نشانگر زیست‌شناختی در پیری سالم باشد؛ همانطوری که پایین بودن کلسترول به عنوان یک نشانگر، بیانگر سلامت سیستم گردش خون شماست.

پروفسور رید می‌گوید:

امیدواریم که از طریق بررسی افراد سالم، از اقداماتی که باید در مواقع بیماری صورت گیرد آگاه شویم.

به عنوان نتیجه‌ی این مطالعه، محققان پیشنهاد می‌کنند که بازآرایی میکروبیوم‌های یک فرد پیر بر اساس یک فرد ۳۰ ساله، می‌تواند موجب بهبود سلامت وی شود.


مقاله‌ی مرتبط: تغییر ترکیب باکتری‌های روده، درمانی برای دیابت


پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید