انتشار این مقاله


چگونه لاغر شویم (۵)؟ پیشرفت خود را هوشمندانه اندازه بگیرید

یکی از عوامل کمک‌کننده به کاهش وزن سریع و آسان این است که “پیشرفت خود را هوشمندانه اندازه بگیرید”.

آیا شما نیز در کاهش وزن مشکل دارید؟ می‌خواهید بدانید که پیشرفت در کاهش وزن را چگونه اندازه بگیریم؟ اگر پاسخ این سوال‌ها بله است؛ جای درستی آمده‌اید.

حقیقت غم‌انگیز که در مورد این موضوع است؛ راه‌حل‌های مرسوم کمتر غذا بخورید و بیشتر فعالیت کنید، است. این روش در بلندمدت به درد نمی‌خورد. محاسبه کالری، ساعت ها تمرین در روز و تلاش برای نادیده گرفتن گرسنگی؟ همین عوامل وقت و اراده ارزشمند شما را از بین می‌برد. این کاهش وزن برای خیلی‌ها دردناک است. در نهایت تقریبا همه افراد از کاهش وزن ناامید می‌شوند. به همین دلیل ما یک اپیدمی چاقی داریم.

بر اساس تحقیقات جدید، وزن مطابق تغییرات هورمونی تنظیم می‌شود. باید بگوییم که راه‌های بهتری نیز وجود دارد که در نهایت باعث کاهش هورمون ذخیره کننده چربی، انسولین، می‌شوند.

در ادامه گام‌ به‌ گام با شما همراه خواهیم بود تا چیزهایی را که گفتیم مرحله به مرحله انجام دهیم.


پیشرفت خود را هوشمندانه اندازه بگیرید


مصمّم بودن در پروسه‌ی کاهش وزن یکی از شروط رسیدن به وزن ایده‌آل است. تمرکز بر وزن و اندازه‌گیری آن، ممکن است اراده‌ی شما را کاهش دهد. علاوه بر این ممکن است، انگیزه‌تان را بدون دلیل منطقی نیز از بین ببرد.

ملاک وزن ایده‌آل شما نباید بر اساس اندام دیگران باشد. شما ممکن است هدف‌تان فقط کاهش وزن باشد امّا اندازه‌گیری میزان عضله و استخوان‌ها و وضعیت اندام‌های داخلی می‌تواند معیار خوبی باشد. لذا وزن و شاخص توده‌ی بدنی (BMI) معیار مناسبی برای تعیین میزان پیشرفت شما نمی‌باشد؛ مخصوصاً اگر به مدت طولانی از رژیم‌ نیمه گرسنگی (شمارش کالری) پیروی می‌کنید.

با وجود همۀ این عوامل، می‌توانید با تمرینات بدنسازی و بازسازی عضلات از کاهش وزن که در اثر سوزاندن چربی و از بین بردن بافت چربی است، جلوگیری کرد. این برای افرادی که نگران وزن خود هستند، موضوع مهمی است.


مقاله مرتبط: توصیه‌هایی برای افزایش توده‌ی عضلانی بدن


از دست دادن چربی و تقویت عضلات به معنی پیشرفت فوق العاده است. اما اگر فقط به اندازه‌گیری وزن اکتفا کنید، این پیشرفت را متوجه نخواهید شد. بنابراین، با اندازه گیری دور کمر، می‌توانید پیشرفت‌تان در سوزاندن چربی اطراف شکم را نیز متوجه شوید.

 مراحل اندازه‌گیری دور کمر

۱. خط‌کش اندازه‌گیری دور کمر را کمی بالاتر از ناف، در خط وسط بین دنده‌های تحتانی و بالای استخوان لگن قرار و سایز کمر را اندازه می‌گیریم (مانند شکل بالا).

۲.  نفس خود را بیرون داده و آرام باشید. (بازدم عمیق انجام ندهید)

۳. مطمئن شوید که خط کش اندازه‌گیری شل نباشد. (طوری هم نباشد که به پوست شکم فشار وارد کند)

۴. مرحله آخر، اندازه‌گیری است.

نتیجه به دست آمده را با جدول زیر مقایسه کنید:


پیشنهاد می‌کنیم که بر روی یک هدف عالی، سرمایه‌گذاری کنید ولی همیشه در واقعیت این امر محقق نمی‌شود. افراد جوان معمولاً می‌توانند به آن دست یابند اما برای افراد میانسال و یا پیرزنان یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود که تمام راه برای رسیدن به یک اندام آراسته را طی کنند.

پیشرفت‌تان را اندازه بگیرید

ما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از این که کاهش وزن را شروع کنید، دور کمرتان را اندازه بگیرید. بعد از آن هم می‌توانید هفته یا ماهی یک بار اندازه بگیرید. هر بار که اندازه می‌گیرید، جایی یادداشت کنید تا مقدار پیشرفت‌تان را ببینید.

اگر خواستید، می‌توانید اندازه چند جای دیگر بدن را نیز اندازه بگیرید. مانند: باسن، سینه، بازوها، ران و … .

این را هم باید اضافه کرد که وزن‌تان می‌تواند هر روز تا حدودی نوسان داشته باشد که ممکن است، کمتر یا بیشتر شود. این مقدار تغییرات وابسته به میزان مایعات بدن و محتویات معده است. نگران این تغییرات کوتاه‌مدت نباشید. در عوض تغییرات بلند مدت را تحت نظر بگیرید.

در ضمن اگر شرایط فراهم باشد، برخی دیگر از فاکتورهای سلامت را نیز در طول کاهش وزن بررسی کنید. مانند موارد زیر:

  • فشار خون
  • قند خون (گلوکز خون در زمان ناشتایی و یا HbA1c)
  • سطح کلسترول (شامل HDL و تری‌گلیسیرید)

این فاکتورها در اغلب موارد در سراسر جهان با رژیم کم‌کربوهیدرات وضعیت‌شان بهبود می‌یابد؛ حتی قبل از کاهش وزن قابل توجه. بررسی دوباره این فاکتورهای سلامت بعد چند ماه می‌تواند انگیزه شما را به شدت بالا ببرد؛ زیرا معمولاً در نتایج، اطلاعاتی دیده می‌شود که علاوه بر این که وزن‌تان کاهش  یافته، نشان دهنده این است که سلامتی‌تان را نیز دوباره بدست آورده‌اید.

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید