انتشار این مقاله


جراحی‌های قلب بعد‌از‌ظهر امن‌تر هستند!

انجام عمل قلب باز در بعدازظهر درصد موفقیت بالاتری نسبت به انجام این عمل در صبح دارد.

براساس مطالعه‌ای جدید، انجام عمل قلب باز در بعدازظهر درصد موفقیت بالاتری نسبت به انجام این عمل در صبح دارد.

مطالعه منتشر شده در ژورنال The Lancet نشان می‌دهد درصورتیکه جراحی قلب صبح انجام شود، خطرات جدی بعد از عمل تقریبا دو برابر می‌شود. درحالیکه انجام جراحی قلب در بعدازظهر نتیجه عکس دارد. تمام این ها به ریتم شبانه‌روزی یا همان ساعت بیولوژیکی شما مربوط می شود. دیوید مونتینگ، متخصص قلب دانشگاه لیل می‌گوید:

براساس مطالعات ما، آسیب‌های قلبی پس از جراحی در میان افرادی که جراحی قلب در اوایل صبح داشته‌اند بیشتر شایع است. ساعت بیولوژیکی یا همان ریتم شبانه‌روزی بیمار بر واکنش او به این نوع جراحی تاثیر می گذارد.


مقاله مرتبط:برندگان جایزه نوبل پزشکی ۲۰۱۷؛ ساعت بیولوژیک در کانون توجه


ریتم شبانه‌روزی نوعی ساعت ۲۴ ساعته‌ی بدن است که چرخه های مختلف و رفتارهایی نظیر الگوهای خواب و بیداری، درجه حرارت بدن و حتی توانایی‌های ورزشی در طول چرخه روز به شب را کنترل می‌کند.

محققان معتقدند که یافته‌های خود را با این موضوع که قلب در بعداز ظهرقوی‌تر و مقاوم دربرابر استرس‌های جراحی است، می‌توان تفسیر کرد. هم‌اکنون می‌دانیم سلامت قلب در طول روز تغییر می کند. خطر حملات قلبی یا سکته مغزی در صبح بالاتر است. قلب و ریه ها در بعدازظهرها در اوج فعالیت و عملکرد خود هستند.

برای آزمایش این موضوع محققان تاریخچه پزشکی حدود ۶۰۰ بیمار را که جراحی قلب برای تعویض دریچه های قلبی داشتند، بررسی کردند. در این میان نیمی عمل جراحی خود را در صبح و نیمی دیگر بعدازظهر انجام داده بودند. محققان مشاهده کردند که ۵۴ بیمار از ۲۹۸ بیماری که جراحی آنان بعدازظهر بود، از مشکلات قلبی مهمی رنج می‌بردند. درحالیکه تنها ۲۸ نفر از بیماران نوبت صبح دچار این عارضه شده بودند.


مقاله مرتبط:بیماری قلبی: از عوارض به هم خوردن ساعت بدن


پس از آن، پزشکان یک کارآزمایی بالینی سالانه را با ۸۸ بیمار انجام دادند. آن‌ها را برای جراحی تعویض دریچه به طور تصادفی در زمان‌های صبح یا بعد از ظهر پخش کردند. یافته‌های آنان نشان داد که نه تنها وضعیت بیماران جراحی شده نوبت بعدازظهر بهتر است بلکه ژن های متعدد مرتبط با ریتم های شبانه‌روزی در گروه بعدازظهر بیشتر فعال هستند.

یکی از واضح ترین سوالاتی که محققان قبلا به آن فکر کرده‌اند این است که اگر ساعت بدن بر قلب اثر می گذارد، شاید جراح نیز تحت تاثیر همین ساعت بدن قرار می‌گیرد! اما محققان معتقدند که این امر شدیدا توسط جراحان کنترل می‌شود.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید