انتشار این مقاله


سر درد میگرن، آنطور که به نظر می رسد، نیست!

به گفته ی محققان، سر درد میگرنی پاسخ محافظتی مغز در برابر عوامل اکسیداتیو است.

تئوری جدیدی که توسط محققان ارائه شده، معتقد است که میگرن، پاسخ محافظتی مغز در برابر فشار اکسیداتیو است؛ که این فشار، روند پیری را تسریع کرده فرد را مستعد بیماری‌های مختلف می‌کند. با توجه بر کیفیت زندگی فرد، علائم سردرد میگرن از چند ساعت تا چند روز متغیر است.

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای میگرن وجود ندارد و علت اصلی به‏‌وجود آمدن آن نا‌مشخص است. تنها راه مقابله با حملات میگرنی و سر درد ناشی از آن مصرف ‌مسکن‌ها و تریپتان‌ها است. در آمریکا، شیوع یکساله‌ی میگرن در حدود ۱۲‌درصد می‌باشد که به گفته‌ی پزشکان، میزان مصرف خود سرانه‌ی دارو‌های مسکن را بالا می‌برد. دکتر Jonathan M. Borkum، یکی از محققان از دانشگاه ماین در Orono، اظهار کرده که میگرن، یک مکانیسم محافظتی مغز است. فشار‌های اکسیداتیو زمانی ایجاد می‌شود که سیستم نمی‌تواند اثر مولکول‌های حاوی اکسیژن را متعادل سازد. در نتیجه، این مولکول‌های اکسیژن‌دار عمل‌کرد سیستم بدن را مختل کرده و سن بیولوژیک را افزایش می‌دهد.


مقاله ی مرتبط:


اثرات محافظتی میگرن

مطالعات قبلی نشان داده است که علاوه بر استرس‌های اکسیداتیو، محرک‌های دیگری مثل سرو صدا، خواب ناکافی، آلودگی هوا ونور شدید باعث بروز حملات میگرنی می‌شود. دکتر Burkum در این‌باره می‌گوید:

فشار‌های اکسیداتیو به دلیل اینکه عامل اختلال عملکرد مغز می‌باشد، لازم است دارو‌هایی که در این زمینه ساخته می‌شوند، بر این عوامل تمرکز بیشتری داشته باشند. بنظر می‌رسد میگرن در افرادی ایجاد می‌شود که استرس‌های زیادی متحمل می‌شوند و حملات میگرنی برای حافظت از مغز آنان رخ می‌دهد.

میگرن
حمله‌ی میگرنی

پاسخ‌های محافظتی میگرن، مثل ترشح سروتونین، از بروز فشار قشری که در اثر فعالیت الکتریکی زیاد در قشر ناشی می‌شود، جلوگیری می‌کند. محققان با انجام آزمایشات in vivo و in vitro بر روی مغز دچار ایسکمی یا کمبود خون کافی، مشاهده کردند که ترکیبات آنتی اکسیدانی که در حین حملات میگرنی ترشح می‌شوند، با ایسکمی مقابله می‌کند.

دکتر Burkum امیدوار است که این فرضیه هر چه زودتر ثابت شود و دانشمندان با بکارگیری این مکانیسم محافظتی، دارو‌هایی موثر برای بیماران مغز و اعصاب مثل آلزایمر، پارکینسون و میگرن بسازند.

 

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید