انتشار این مقاله


آیا ورزش زیاد برای قلب مردان ضرر دارد؟

همیشه ورزش به عنوان دارو شناخته می‌شد اما نتایج مطالعه جدید کمی این موضوع را در مورد مردان سفید پوست به چالش کشیده است!

با توجه به چیزی که مطالعه جدید پیشنهاد می‌دهد احتمالا مردان سفیدپوستی که بیش از هفت ساعت در طول یک هفته ورزش می‌کنند، ۸۶ درصد بیشتر در خطر تشکیل پلاک در رگ‌هایشان هستند. چنین خطر بالایی در میان مردان یا زنان سیاه‌‌پوست دیده نشده است.

تشکیل پلاک نشانه یک اخطار جدی برای احتمال خطر بیماری‌های قلبی در آینده است.


مقاله مرتبط: کلسیم موجود در رگها می تواند بهترین فاکتور برای پیشبینی حمله قلبی و سکته مغزی باشد


دیپیکا لادو، نویسنده مطالعه گفت: ما از این یافته‌ها شگفت زده شدیم، به طور عمده به این دلیل که ما اساسا ورزش را به عنوان یک دارو می‌دانستیم و هرگز فکر نمی‌کردیم که ممکن است ورزش محدودیت بیشتری به لحاظ فواید قلبی-عروقی داشته باشد.

او استادیار فیزیوتراپی کالج Applied Health Sciences در دانشگاه ایلینویز شیکاگو است.


مقاله مرتبط: ورزش؛ قرص جادویی


اما لادو هنوز خواستار آن نیست که مردان کفش‌هایشان را بیاویزند زیرا هنوز پرسش‌های زیادی برای پاسخ دادن باقی مانده است.

او نوشت: چیزی که ما مشاهده کردیم تنها یک پیوستگی بود و ما نمی‌توانیم بگوییم که فعالیت بالای فیزیکی واقعا منجر به تشکیل پلاک در مردان سفیدپوست می‌شود.

لادو توضیح داد: و منظور ما دقیق این نیست که بگوییم ورزش برای شما بد است. در حقیقت، این می‌تواند گویای این موضوع باشد که مردان سفیدپوست در حال حاضر بیش از حد میانگین در سایر مردان در خطر تشکیل پلاک هستند و ورزش در واقع مانع جدا شدن این پلاک می‌شود که زمانی است که شرایط بد بشود. ما درست نمی‌دانیم. تحقیقات خیلی بیشتری برای فهمیدن چیزی که واقعا در حال وقوع است مورد نیاز است.

حداقل یک متخصص دیگر نیز موافق است که این بدین معنا نیست که مردم باید از ورزش کردن دست بکشند.

دکتر جورج فونارو، استاد کاردیولوژی دانشگاه کالیفرنیا (لس آنجلس)، گفت: یافته‌ها نمی‌تواند فورا تعادل داده‌هایی را که پیشنهاد می‌کند سطح بالاتری از اوقات آسودگی و مجموع فعالیت‌ فیزیکی با خطر کمتر اتفاقات قلبی-عروقی در ارتباط است از بین ببرد.

او اضافه کرد: اگرچه این باید تصدیق شود که ورزش به تنهایی نمی‌تواند بر سایر عوامل خطر قلبی-عروقی غلبه کند و این حیاتی است که میزان سالمی از فشارخون، کلسترول و وزن بدن باقی ماند و همچنین سیگار کشیده نشود، حتی اگر کسی فعالیت فیزیکی شدیدی را به طور مرتب انجام ‌می‌دهد.


مقاله مرتبط: سیگار الکترونیکی ممکن است خطر بیماریهای قلبی عروقی را افزایش دهد!


برای فهمیدن اینکه ورزش چطور ممکن است با گذشت زمان بر روی سلامت قلب تاثیر بگذارد، محققان ۳۲۰۰ زن و مرد سیاه و سفیدپوست را بررسی کردند. همه‌ی آن‌ها وقتی برای این مطالعه ثبت نام کردند بین ۱۸ تا ۳۰ سال داشتند و همه‌ی آنان ساکن یکی از چهار شهر: بیرمنگام، شیکاگو، مینیاپولیس و اوکلند بودند.

محققان از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۱ مطالعه بر روی داوطلبان را دنبال کردند. در طول آن مدت، شرکت‌کنندگان خودشان فعالیت فیزیکی معمولشان را گزارش می‌کردند و برای حداقل سه آزمون پیگیری حضور پیدا می‌کردند که شامل CT اسکن برای اندازه‌گیری تشکیل پلاک می‌شد.

گایدلاین فعلی فعالیت‌های فیزیکی ایالات متحده ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت شدید هفتگی را پیشنهاد می‌کند. شرکت‌کنندگان بر اساس میزان متوسط ورزششان، در سه گروه تقسیم‌بندی شدند. یک گروه کمتر از میزان گایدلاین، گروه دیگر مطابق با اندازه گایدلاین و گروه آخر سه برابر بیشتر از میزان گایدلاین ورزش می‌کردند.

لادو گفت: ما الگوهای ۲۵ سال ورزش را داریم که به ما این امکان را می‌دهد که به افرادی نگاه کنیم که مطالعه از زمان جوانی‌اشان شروع شده و تا میانسالیشان ادامه پیدا کرده است.

در انتها، گروه مطالعه دریافت که به طور کلی با اجتماع نژاد و جنسیت، کسانی که به صورت مکرر ورزش می‌کردند ۲۷ درصد بیشتر احتمال تشکیل پلاک را وقتی به سنین میانسالی می‌رسیدند داشتند.

اما بعد از بیشتر پایین آوردن تعداد، نویسندگان مشخص کردند که فقط مردان سفیدپوستی که زیاد ورزش می‌کنند نسبت به همتایانشان با ورزش کمتر در خطر بیشتری برای تشکیل پلاک هستند.

لادو تکرار کرد: اما مجددا میگویم ما نمی‌توانیم بگوییم که فعالیت فیزیکی منجر به تشکیل پلاک می‌شود.


مقاله مرتبط: بهبود وضعیت قلب با ترکیب یوگا و ورزش‌های هوازی


او همچنین اذعان کرد که این مطالعه محدودیت‌هایی نیز داشته است. برای مثال، او نوشت که تنها تعداد اندکی از کسانی که زیاد ورزش می‌کردند سیاه‌پوست بودند که این نتیجه‌گیری قطعی را مشکل می‌سازد.

لادو اضافه کرد: و ما هنوز واقعا نمی‌دانیم که چه چیز ممکن است به لحاظ بیولوژیکی منجر به تفاوت‌هایی در مسیرهایی شود که ورزش تشکیل پلاک را در بعضی از افراد (و نه همه) تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او گفت: اما چیزی که من می‌توانم بگویم این است که احتمالا این مطالعه به پزشکان نشان می‌دهند نباید به دلیل اینکه آن‌ها جعبه ورزش را در مورد بیمارانشان چک کرده‌اند به سادگی آن‌ها را سالم فرض کنند. زمانی که آن‌ها می‌خواهند پرونده پزشکی بیمار را به صورت کامل در نظر بگیرند ممکن است چیزهای دیگری نیز برای نگاه کردن نیاز باشد.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید