انتشار این مقاله


آیا رژ لب می‌تواند باعث انتقال ویروس هرپس شود؟

هرپس می‌تواند از طریق رژ لب منتقل شود اما این راه، شیوه‌ی رایجی برای دریافت ویروس نیست.

TMZ روز سه شنبه (۳۰ اکتبر) گزارش داد که یک زن کالیفرنیایی از فروشگاه محصولات آرایشی Sephora شکایت کرده است. به ادعای این زن پس از استفاده از تستر رژ لب این فروشگاه، ویروس هرپس در او تشخیص داده شده است. اما چنین چیزی امکان‌پذیر است؟

به گفته‌ی دکتر Amesh Adalja که متخصص بیماری‌های عفونی است، هرپس می‌تواند از طریق رژ لب منتقل شود اما این راه، شیوه‌ی رایجی برای دریافت ویروس نیست. البته او در پرونده‌ی این خانم دخالتی نداشته است.

Adalja  به Live Science گفت:

احتمال اینکه فرد قبل از استفاده از این رژ لب هم ناقل این ویروس باشد زیاد است. بسیاری از افرادی که فکر می‌کنند این ویروس را از وسیله یا راه خاصی دریافت کرده‌اند، از قبل از لحاظ این ویروس مثبت بوده‌اند؛ زیرا این ویروس بسیار شایع و تقریبا غیرقابل اجتناب است.

هرپس دهانی که باعث ایجاد زخم‌های سرد ( زخم‌های ناشی از تبخال) می شود، به علت ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ (HSV-1) ایجاد می شود. به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، در سراسر جهان، حدود ۶۷ درصد افراد زیر ۵۰ سال ناقل HSV-1 هستند. البته این بدان معنا نیست که هر کسی که ویروس تبخال را دارد علائم بالینی را هم نشان دهد. اما با اینکه از لحاظ بالینی خاموش هستند، می‌توانند بیماری را به دیگران منتقل کنند.


مقاله مرتبط:تبخال


ویروس هرپس می‌تواند از طریق بزاق و تماس پوستی گسترش یابد. در نتیجه اگر فردی که ناقل ویروس است از رژ لب استفاده کرده و ذرات ویروسی را به آن منتقل کند و تقریبا بلافاصله فرد دیگری هم از همان رژ لب استفاده کند، امکان آلوده شدن فرد دوم وجود دارد. طول مدت بقای ویروس بر روی رژ لب بستگی به شرایط محیطی مانند سطوح رطوبت و نم محیط دارد، اما می‌تواند تا چند ساعت هم روی آن باقی بماند.

اما نهایتا HSV-1 چیزی نیست که لزومی برای نگرانی در مورد آن وجود داشته باشد زیرا دوری از آن دشوار  و جزئی از روند زندگی انسان است!

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید