انتشار این مقاله


روند افزایشی سرطان‌های مرتبط با ایمپلنت سینه

بر اساس یک بررسی جدید، به نظر می‌رسد شیوع یک سرطان نادر مرتبط با ایمپلنت سینه در حال افزایش است.

بر اساس یک بررسی جدید، به نظر می‌رسد شیوع یک سرطان نادر مرتبط با ایمپلنت سینه در حال افزایش است.

این نوع سرطان تحت عنوان “BIA-ALCL: Breast Implant – Associated Anaplastic Large Cell Lymphoma” در واقع جزو گروه سرطان سینه نیست بلکه نوعی لنفوم است. (لنفوم نوعی سرطان دستگاه ایمنی‌ست.)

براساس مقاله‌ی چاپ شده در مجله‌ی JAMA Surgery (تاریخ ۱۸اکتبر) تخمین‌ها در رابطه با تعداد مبتلایان به این بیماری از یک زن در هر ۴۰۰۰ زن با سابقه ایمپلنت سینه‌ای تا یک زن در هر ۳۰.۰۰۰ زن با سابقه ایمپلنت سینه‌ای متغیر است. هرچند که طبق گفته‌ی نویسندگان بر اساس بعضی از یافته‌ها تخمین اولی (یک نفر در هر ۴۰۰۰ نفر) محتمل‌تر است.

دکتر دینو راونیک-استادیار جراحی دانشگاه علوم پزشکی ایالت پنسیلوانیا-می‌گوید: ما مشاهده می‌کنیم که موارد گزارش شده از این بیماری کم است اما احتمالاً در سال‌های آینده با افزایش اطلاعات‌مان در مورد این بیماری، تعداد موارد گزارش شده آن نیز بیشتر خواهند شد.

در ماه مارس، سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که به دنبال یافتن ارتباطی بین ایمپلنت‌های سینه و این نوع سرطان است. از ژوئن سال ۲۰۱۰ تا فوریه ی سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۵۰ مورد سرطان مرتبط با ایمپلنت سینه ای به این سازمان گزارش شد؛ که در ۹ مورد از موارد گزارش شده مرگ ناشی از این بیماری مشاهده شد.

بر اساس این بررسی تقریبا در تمام موارد گزارش شده، زنان مبتلا به این سرطان، ایمپلنت‌های سینه ای سالینی داشتند. (ایمپلنت های سالینی متفاوت با انواع سیلیکونی-که حالت نرم‌تری دارند و به پوست نزدیک‌ترند-هستند و به شکل حالت آناتومیکی سینه و قطره مانند می‌باشند).

بر اساس این مطالعه، این نوع ایمپلنت‌ها در سال های آخر دهه ۸۰ میلادی معرفی شدند و در دهه ۹۰ محبوبیت یافتند. اولین مورد ثبت شده ی بروز این سرطان در سال ۱۹۹۷ گزارش شده است. محققان گزارش دیگری از این بیماری در دوران قبل از معرفی این نوع ایمپلنت‌ها نیافتند.

راونیک می‌گوید: تمام تولید کنندگان ایملپنت‌های سالینی سوابق مربوط به موارد گزارش شده از این بیماری را داشته‌اند، در حالیکه گزارشی مرتبط با ایمپلنت‌های سیلیکونی مشاهده نکرده‌ایم. وی افزود: تمام این موارد نشان می‌دهند میان این بیماری و ایمپلنت‌های سالینی رابطه‌ی علت و معلولی وجود دارد (به بیان دیگر این ایمپلنت‌ها موجب بروز این بیماری می‌شوند) هرچند باید تحقیقات بیشتری برای تایید این فرضیه انجام گیرند.


مقاله‌ی مرتبط: چگونه می‌توان خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش داد؟


 

ایمپلنت سیلیکونی،سمت راست. ایمپلنت سالینی،سمت چپ.

طبق این مطالعه، احتمال آن وجود دارد که این بیماری در نتیجه ی التهاب سینه در اطراف ایمپلنت بوجود می‌آید و زمانی که بافت سینه در چاله های کوچک ایمپلنت رشد می‌کند، التهاب ادامه می‌یابد. محققان می‌گویند التهاب مزمن سبب بروز این بیماری می‌شود.

 در مطالعه‌ی جدید محققان به بررسی ۱۱۵ مقاله‌ی علمی منتشر شده از تاریخ اگوست ۱۹۹۷ تا ژانویه ی ۲۰۱۷ که بر این بیماری تمرکز داشتند، پرداختند. محققان در متون پزشکی ۹۳ مورد از این سرطان را شناسایی کردند به علاوه‌ی دو موردی که در مرکز درمان هرشی در پنسیلوانیا گزارش شده بود.

به طور متوسط، مبتلایان حدود ۱۰ سال بعد از انجام ایمپلنت به این بیماری دچار شده‌اند. سن متوسط مبتلایان ۵۱ سال بود؛ در مواردی که‌ این ایمپلنت‌ها برای زیبایی انجام شده بودند، متوسط سنی کمتر بود (۴۶ سال) و در کسانی که ایمپلنت برای بازسازی پستان انجام شده بود متوسط سنی بیشتر بود (۵۷ سال). (با اینکه در نظر عموم ایمپلنت سینه جهت زیبایی‌ست، در واقع در بیشتر موارد ایمپلنت‌ها برای بازسازی پستان پس از عمل برداشت پستان-که برای درمان یا پیشگیری ازسرطان سینه انجام می‌گیرد –انجام می‌شوند.)


مقاله مرتبط: نگران ابتلا به سرطان سینه هستید؟ این مقاله را بخوانید!


بر اساس بررسی انجام شده، تعداد زنانی که تن به ایمپلنت سینه می‌دهند هر ساله افزایش می‌یابد. بر همین اساس محققان می‌گویند انتظار می‌رود تعداد گزارشات این بیماری نیز افزایش بیاید.

بر طبق این تحقیق بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو احتمال ابتلا به این بیماری ناشی از ایمپلنت کم است ولی شناسایی خطرات احتمالی و اگاهی از علایم این بیماری برای تشخیص گذاری برای پزشکان مهم است.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید