انتشار این مقاله


راهنمای بارداری: هفته‌های بیست و نهم و سی‌ام

برای آشنایی با هفته به هفتۀ بارداری خود و شناخت نیازهای لازم با دکتر مجازی همراه شوید.

هفته‌های بیست و هفتم و بیست و هشتم


هفته‌ی بیست و نهم

حال وارد ۳ ماهه‌ی سوم شدید. احتمالا در این هفته اگر به پشت بخوابید احساس سرگیجه خواهید کرد؛ این وضعیت به دلیل فشار آوردن جنین و رحم بر بزرگ سیاهرگ زیرین پیش خواهد آمد.

علائم

  • سردرد یا احساس سبکی سر. ممکن است در اثر نداشتن خواب راحت بروز یابد اما هم‌چنین احتمال دارد در افت قند خون نیز این وضعیت مشاهد شود. برای جلوگیری از افت سطح قند خون، در فواصل زمانی مناسب چیزی برای خوردن داشته باشید.
  • خارش شکم. پوست‌تان در اثر کشیدگی، نازک و حساس خواهد شد. کرم بمالید و به اندازه‌ی کافی آب بنوشید. در صورت خارش شدید یا بروز جوش، پزشک خود را مطلع کنید.
  • احساس درد در ناحیه‌ی کمر، پا و لگن. بدن‌تان در حال حمل وزن اضافی در طول کل روز است و طبق پوزیشن قرارگیری‌ جنین، او به همه‌جای بدن فشار وارد می‌آورد. مفاصل و رباط‌های بدن برای آمادگی در تولد جنین نرم‌ و شل‌تر شده‌اند. تمام این فشارها موجب بروز درد خواهد شد.
  • هموروئید. فشار اوردن جنین بر سیستم گوارشی و هم‌چنین تغییرات هورمونی عوامل این اختلال هستند. بهبود عارضه‌ی یبوست، می‌تواند در بهبود هموروئید نیز مؤثر باشد. از مواد فیبردار استفاده کنید و به اندازه‌ی کافی آب بنوشید.
  • یبوست. یبوست، هموروئید را نیز بدتر خواهد کرد. خوردن غذاهای فیبردار هم‌چون؛ سبزیجات و نوشیدن آب کافی، در از میان بردن یبوست نیز مفید است.
  • اختلالات خواب. این عارضه در هفته‌های گذشته نیز مشکل ساز بوده است. یوگا و پیاده‌روی ممکن است در از میان بردن این مشکل، مفید باشند.
  • تکرر ادرار. بر اثر فشار آوردنِ رحم بزرگ شده بر مثانه این وضعیت پیش می‌آید. مراقب باشید که این وضعیت مانع نوش شما نشود. به منظور رشد بهتر جنین و جلوگیری از زایمان زودرس، لازم است همواره خود را سیراب نگه دارید؛ هم‌چنین با توجه به موارد بالا نوشیدن آب در از میان بردن دیگر عوارض بارداری نیز مفید است.

تغییرات مادر

حد رحم در این هفته ۹ الی حدود ۱۰ سانتی‌متر بالاتر از ناف قرار دارد. جنین در این دوره بسیار فعال خواهد بود؛ سعی کنید در طول روز میزان ضربات او را بشمارید در حالت طبیعی باید در مدت ۲ ساعت یا کمتر، ۱۰ بار حرکت او را حس کرده باشید. یبوست و سوزش معده از دیگر علائم مشهود در این هفته است. به هنگام خوابیدن بر پشت به دلیل فشار آوردن رحم و جنین بر بزرگ سیاهرگ زیرین، افت فشار خون موجب سرگیجه خواهد شد. به جز آن‌چه در قسمت علائم آورده شده است، تغییرات خاص دیگری مشهود نیست.

تغییرات جنین

virtualdr.ir/pregnancy week 29 baby

جنین در این هفته، ۱.۱ کیلوگرم وزن و ۳۸.۶ سانتی‌متر طول دارد. چین و شیارهای مغز او در حال افزایش و تکامل مغز در حال پیشرفت است. تکامل مغز بیش از نیمی از انرژی مصرفی جنین را به خود اختصاص می‌دهد، در انتهای ۳ ماهه‌ی دوم میلیاردها نورون در مغز او تشکیل یافته است. روند سخت شدن استخوان‌ها ادامه خواهد یافت. روزانه بالغ بر ۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم به درون استخوان‌ها جذب می‌شود. این حجم از کلسیم برابر با میزان کلسیم ۱ لیوان شیر است.

virtualdr.ir/pregnancy week 29 diagram

  1. قدرت جنین در حال افزایش است!
  2. پیشانی برجسته شده است.
  3. استخوان‌ها سخت‌تر شده‌اند.

سونوگرافی

virtualdr.ir/pregnancy week 29 ultrasound

در تصویر فوق، دهان، بینی و قفسه‌ی سینه قابل مشاهده است.

هفته‌ی سی‌ام

تنها ۱۰ هفته تا انتها باقی است!

علائم

  • سوزش معده. تغییرات هورمونی عامل این مشکل است و با خوردن غذاهای خاص (فرد به فرد فرق می‌کند) و دراز کشیدن، مشهودتر خواهد بود. سعی کنید غذاهای تند و پر ادویه مصرف ننمایید. تعداد وعده‌های غذایی را افزایش داده و حجم غذا را کم کنید.
  • اختلالات خواب. اغتشاشات فکری، تکرر ادرار و سوزش معده خواب آسوده را از شما سلب خواهد کرد و در نتیجه‌ی آن خستگی از علائم این دوره به شما می‌رود.
  • تورم. تورم ناگهانی و زیاد لازم است به پزشک اطلاع داده شود؛ در غیر این صورت طبیعی خواهد بود. در فرصت مناسب پاهای خود را بالا ببرید و حرکت دهید.
  • احساس ناراحتی کلی. نیازی به گفتن ندارد که آن جنین درون رحم و بزرگ شدگی رحم، عامل تمام این دردها است.
  • تنگی نفس. جنین حال تقریبا تا زیر قفسه‌ی سینه قرار دارد اما به زودی در طول هفته‌های ۳۳ یا ۳۴ به درون لگن نزول خواهد کرد؛ آن وقت است که می‌توانید یک نفس عمیق راحت بکشید!
  • تغییر در تحرکات جنین. در این مدت تحرکات جنین به خصوص پی از صرف غذا و به هنگام دراز کشیدن بیش‌تر خواهد بود. نسبت به حرکات او دقیق بوده و هر نوع تغییری را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • نفخ. افزایش فشار رحم بر رکتوم، کنترل عضلات آن ناحیه را مشکل خواهد کرد. سعی کنید برای جلوگیری از یبوست تمام فعالیت‌های ذکر شده را انجام دهید زیرا یبوست خود تشدید‌کننده‌ی نفخ خواهد بود.

تغییرات مادر

انقباضات Braxton hicks در طول این دوره به خصوص پس از فعالیت یا در اثر تشنگی طبیعی است در صورت وقوع، بنشینید آب بنوشید یا بر پهلو دراز بکشید. اگر در طول ۱ ساعت بیش از ۴ بار این وضعیت مشاهده شد با پزشک خود تماس بگیرید این مورد ممکن است از نشانه‌های تولد زودرس باشد. بیش‌ترین عارضه در طول این دوره تا تولد نوزاد، سوزش معده است؛ هورمون‌هایی که برای جای‌گیری راحت جنین در شکم موجب شل شدگی عضلات شده‌اند، عضلات انتهایی مری را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند. به دلیل نداشتن خواب راحت شبانه، احساس خستگی در انتهای روز طبیعی است.


مقاله‌ی مرتبط: سوزش‌های سر دل در دوران بارداری و راه‌کارها


تغییرات جنین

virtualdr.ir/pregnancy week 30 baby

جنین در این هفته، ۱.۳ کیلوگرم وزن و ۳۹.۹ سانتی‌متر طول دارد. سرعت رشد طول بدن به تدریج کاهش خواهد یافت اما وزن او هم‌چنان تا زمان تولد افزایش می‌یابد. با تکامل مغز حفظ حرارت بدن نیز ممکن خواهد شد؛ در این حالت، موهای ابتدایی پوشاننده‌ی بدن به تدریج خواهد ریخت و به هنگام تولد تنها ممکن است در کمر و شانه‌های او مقداری به جای مانده باشد. اگر چراغ قوه به درون شکم بگیرید، احساس خواهید کرد که جنین با چرخاندن سر به آن پاسخ می‌دهد با این وجود قوه‌ی بینایی او هم‌چنان به تکامل خود ادامه داده و پس از تولد نیز متکامل‌تر خواهد شد در ماه‌های ابتدایی پس از تولد او قادر است تنها اجسام در ۲۰ الی ۳۰ سانتی‌متری خود را ببیند. مایه آمنیونی اطراف جنین هر هفته افزایش می‌یابد اما با رشد جنین این افزایش تقلیل خواهد یافت. حجم مایع آمنیونی در هفته‌های پیش رو ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ میلی‌لیتر بوده و در انتهای ۹ ماه به ۶۰۰ میلی‌لیتر خواهد رسید.

virtualdr.ir/pregnancy week 30 diagram

  1. جنین به اندازه یک کَلَم!
  2. او در مایع آمنیونی شناور است.
  3. لنگیدن به هنگام راه رفتن.

سونوگرافی

virtualdr.ir/pregnancy week 30 ultrasound

در تصویر فوق، عکس سه بعدی جنین در هفته‌ی سی‌ام نشان داده شده که ویژگی‌های چهره کامل شده است.

رژیم غذایی و مکمل‌های لازم

برای مقابله با مشکل هموروئید و یبوست، غذاهای فیبردار و سبزیجات زیاد مصرف کنید و فراوان آب بنوشید. سیراب نگه‌داشتن بدن در این دوره از اهمیت بالایی برخوردار است. مصرف کافئین در افزایش شدت اختلالات خواب تاثیرگزار است. تأمین مواد معدنی و کلسیم بدن فراموش نشود. سندروم پای بی‌قرار از عوارض این ۳ ماهه است دلیل کاملا درستی برای این عارضه اثبات نشده است اما برخی معتقدند نممکن است نشان‌دهنده‌ی کم‌خونی و کمبود آهن باشد، خوردن مکمل‌های آهن ممکن است مفید واقع گردد.


مقاله‌ی مرتبط:


فعالیت‌های مفید و مضر

برای رفع اختلالات خواب، ما انجام ورزش سبک و یوگا را پیشنهاد می‌کنیم. و برای تخفیف سوزش معده، دوش آب گرم و نخوردن غذا قبل از رفتن به تخت خواب ممکن است مفید باشد. کمپرس آب گرم یا آب سرد (در هر فرد با دیگری متفاوت است) در تسکین خارش کمک‌کننده خواهد بود. ترشح شیر از این دوره آغاز خواهد شد، استفاده از پدهای سینه کمک‌کننده خواهد بود. در این دوره احتمال بروز عفونت‌های مجاری ادراری بیش‌تر است که لازم است نسبت به علائم بروز یافته دقیق بوده و به پزشک خود اطلاع دهید. کفش‌های پاشنه بلند را کنار بگذارید! حفظ تعادل با کفش‌های بدون پاشنه و راحتی به مراتب آسان‌تر است.


مقاله‌ی مرتبط:


هفته‌های سی و یکم و سی و دوم⇐


منابع:

 

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید