انتشار این مقاله


کشف رابطه میان رفتار شبیه اختلال وسواس اجباری و جهش‌های ژنی!

اختلال عملکرد عصبی در یک منطقه خاص از مغز، می‌تواند به رفتار‌های وسواسی منجر شود.

مطالعه‌ای جدید پزشکی Northwestern شواهدی را یافته که نشان می‌دهد چگونه اختلال عملکرد عصبی در یک منطقه خاص از مغز، می‌تواند به رفتار‌های وسواسی و تکراری مانند اختلال وسواس اجباری (OCD) منجر شود.

مداری در مغز انسان‌ها و موش‌ها، تحت عنوان کورتیکواستریاتال وجود دارد که اعمال دائمی و تکراری را تنظیم می‌کند. این مطالعه نشان می‌دهد گیرنده‌های سیناپسی مشخصی برای توسعه این مدار مغزی حائز اهمیت هستند. اگر این گیرنده‌ها در موش‌ها حذف شوند، رفتار‌های وسواسی مانند نظافت بیش از حد را نشان می‌دهند.

این یافته‌ها اولین شواهد محکمی هستند که مبنای بیولوژیکی را برای این موضوع که چگونه ژن‌هایی که گیرنده‌ها را کد می‌کنند، ممکن است بر رفتار‌های وسواسی یا اجباری انسان تاثیر بگذارد، فراهم می‌کنند. محققان با نشان دادن نقش این گیرنده‌ها در تکوین، به بهبود روش‌های درمانی برای رفتار‌های وسواس اجباری خواهند‌ پرداخت.


مقاله مرتبط: درمان اختلال وسواس اجباری در موش


Anis Contractor، نویسنده ارشد و استادیار فیزیولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه فاینبرگ دانشگاه شمال غربی، گفت:

تغییرات در این گیرنده‌های ژن‌ها، با اختلالات رشد عصبی در انسان، مانند اختلالات اوتیسم و اختلالات روانی عصبی مانند OCD مرتبط است. افرادی که مبتلا به OCD شناخته شده‌اند، اختلالاتی در عملکرد مدار‌های کورتیکواستریاتال دارند.

این مطالعه در ۲۱ فوریه در مجله Cell Reports منتشر شد. یافته‌ها اهمیت این گیرنده‌ها را در شکل‌گیری مدار‌های کورتیکواستریاتال خاطرنشان می‌کند.


مقاله مرتبط: ژن مرتبط با ریسک ابتلا به اسکیزوفرنی، رشد عصبی را تنظیم می‌کند!


او افزود:

تعدادی از مطالعات دریافتند که جهش‌های ژن گیرنده‌های kainate، با OCD یا سایر اختلالات روانشناختی عصبی یا توسعه عصبی در انسان مرتبط هستند. من معتقدم مطالعه ما که نشان می‌دهد که موشی با جهش‌های هدفمند در این ژن‌ها، رفتار‌های مشابه OCD را نمایان می‌کند، کمک می‌کند تا از مطالعات ژنتیکی فعلی در زمینه اختلالات روانشناختی و توسعه عصبی در انسان‌ها حمایت کنند.

ویژگی‌های OCD موش‌ها در این تحقیق نشانگر نظافت بیش از حد است که به طور مداوم در بستر‌هایشان حفاری می‌کنند و به طور موافق در یک آزمایش متناوب انتخابی ساده در جای پر پیچ و خم دچار ضعف می‌شوند.

نمایش دیدگاه ها (1)
  1. سلام.ممنونم از مطلب خوبتون. من ۱۳ سال است که به وسواس فکری مبتلا هستم. فقط یک خواهش دارم اگر دارویی هست که اخیراً مرتبط با ocd پیدا شده به من معرفی کنید تا همه بتوانند از این دارو استفاده کنن. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید