انتشار این مقاله


آیا خونریزی بعد از یائسگی خطرناک است؟

خونریزی بعد از یائسگی طبیعی نیست و می‌تواند خطرناک باشد. به دنبال دلیل بروز آن باشید!

خونریزی بعد از یائسگی طبیعی نیست؛ اگر دچار خونریزی شدید، به دنبال دلیل آن باشید!

اگر شما یائسه شده‌اید، نباید خونریزی داشته باشید. معنای دقیق یائسگی آن است که بیش از ۱۲ماه خونریزی نداشته باشید. پس اگر شما همچنان خونریزی دارید، حتماً اشکالی وجود دارد. تعیین شدت مشکلی که وجود دارد و درمان آن، همیشه آسان و واضح نیست.

اختلالات متعددی ممکن است موجب خونریزی بعد از یائسگی شوند. بعضی از این شرایط در نتیجه ی اختلالات بی اهمیتی ایجاد می‌شوند، درحالی که بقیه می‌توانند باعث ایجاد انواعی از سرطان ها شوند.


مقاله مرتبط: هر آن‌چه که باید راجع به یائسگی بدانید


حتما بخوانید: برترین مجموعه مقالات سلامت زنان


در سال ۲۰۱۷ در کشور آمریکا سرطان اندومتر (بافت داخلی رحم) فراوان‌ترین سرطان در میان زنان به شمار می‌رود، بیش از ۶۰,۰۰۰ مورد جدید بروز خواهند کرد و به طور تخمینی در ۱۰,۴۷۰ مورد موجب مرگ خواهد شد. در ۹۰ درصد بیمارانی که بعد از یائسگی دچار سرطان آندومتر می‌شوند، خونریزی، علامت اولیه این بیماری است. هرچند که دلیل بیشتر موارد خونریزی بعد از یائسگی، مشکلی خوش بینانه تر است؛  مثل نازک‌تر شدن دیواره های واژن یا آستر رحم که در نتیجه‌ی نوسان مقدار هورمون ها در خون رخ میدهد. با توجه به ریسک فاکتور ها (عوامل تشدید کننده احتمال بیماری)، ۱ تا ۱۴ درصد مواردی که بعد از یائسگی دچار خونریزی می‌شوند، دچار سرطان اندومتر هستند.

با توجه به تعداد زیاد گزینه‌های عامل خونریزی، لازم است روند درمانی استانداردی به کار گرفته شود؛ از جمله باید در هنگام تشخیص علت خونریزی دقت زیادی به کار برده شود.


مقاله مرتبط: چرا زنان دچار یائسگی می‌شوند؟


در ۲۵ سال گذشته، با معرفی روش های تشخیصی جدید استاندارد های درمانی بکرات دچار تغییر شده اند. هرچند که هیچ روش خاصی، برای استفاده در درمان همه ی بیماران مناسب شناخته نشده است. دکتر استیون گلداستین، از دانشگاه علوم پزشکی نیویورک، می‌گوید:

همچنان در رابطه با روش‌های درمانی خونریزی بعد از یائسگی تردیدهایی وجود دارد. تکیه بر روش‌های معمول برای انجام آزمایش‌های سطح پیشرفته‌تر درست و مؤثر نیست، بلکه ارزیابی‌های مختص به شخص، بر اساس ویژگی‌های بیمار و ریسک فاکتورها، مناسب است.

 

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید