انتشار این مقاله


خر و پف و راه‌های درمان آن

اگر دیگران از صدای خر و پف شما خسته شدند، لازم است این مطلب را بخوانید!

یکی از اختلالات خواب که در عموم مردم وجود دارد، خر‌ و‌ پف می‌باشد. جالب است بدانید که شما هیچ‌گاه صدای خر‌ و‌ پف خود را نمی‌شنوید، بلکه کسی که کنار شما می‌خوابد، باید آن را تحمل کند! در این مطلب با علل خر‌ و‌ پف و نحوه‌ی درمان آن آشنا می‌شوید.

از علائم شایع خر‌و‌پف یا آپنه‌ی خواب، مصرف الکل، چاقی و سیگار کشیدن است. الکل ماده‌ای آرامش‌بخش است که باعث می‌شود عضلات موجود در گلو به حالت استراحت در بیایند. در افراد چاق، چربی اضافی در ناحیه‌ی گلو باعث می‌شود که چربی روی عضلات سنگینی کند، لذا در هر دو حالت، عضلات گلو نمی‌توانند به طور طبیعی قرار بگیرند و مانع ایجاد شده به صورت خر و پف بروز می‌کند. خر و پف انواع مختلفی دارد، خر و پف از راه بینی، خر و پف دهانی، خر و پف زبانی، خر و پف کامی.


مقاله ی مرتبط: آپنه خواب


درمان خر و پف گاهی به سادگی و گاهی با دخالت پزشک و جراحی انجام می‌شود. در ادامه ی مطلب به آن می‌پردازیم:

۱. خر‌ و پف از راه بینی

در صورت وجود انسداد در سوراخ‌های بینی، تنفس از راه دهان صورت گرفته و باعث آپنه می‌شود. در این مواقع، استفاده از اسپری‌های بینی و نازال دیلاتور توصیه می‌شود، اما در صورت مصرف بیش از حد، مخاط بینی به اسپری عادت کرده و دیگر موثر نخواهد‌بود. گاهی وجود پولیپ  بینی نیز مانع تنفس از راه بینی می‌شود. بهتر است در این مورد با پزشک مشورت کرده و در صورت نیاز، پولیپ بینی با جراحی برداشته شود.

 ۲. خر و پف از راه دهان

این نوع خر و پف در صورت شل بودن فک پایینی ایجاد می‌شود. به هنگام خواب، فک پایینی آویزان شده و به طور کامل بسته نمی‌شود. در این حالت، استفاده از چانه بند برای بسته نگه‌داشتن فک، توصیه می‌گردد.

خر و پف
Chin-Up Strips یا چانه بند، راهکاری برای درمان آپنه‌ی دهانی است.

۳. خر و پف زبانی

این نوع آپنه زمانی اتفاق می‌افتد که به هنگام خواب، زبان به کام بچسبد و راه هوایی را ببندد. جریان هوای نا‌منظم تولید شده باعث خر‌و‌پف می‌شود. برای جلو‌گیری از این مورد، از وسیله‌ای استفاده می‌شود که فک پایینی و زبان را کنار هم نگه می‌دارد تا راه هوایی بسته نشود.

خر و پف
Mandibular Advancement Device

مقاله ی مرتبط: چگونه جلوی خروپف را بگیریم؟


خر و پف کامی

اگر زبان کوچک در انتهای کام فوقانی و صفحه‌ی عضلانی که راه بینی را به هنگام خوردن غذا می‌بندد، موقع خواب مرتعش شود، خر‌و‌پف کامی به وجود می‌آید. این ارتعاش، جریان هوا را منقطع کرده و صدایی نا‌خوشایند ایجاد می‌کند. استفاده از اسپری‌های دهان برای جلو‌‌گیری از ارتعاشات زبان کوچک توصیه می‌گردد.

گاهی علت آپنه ی خواب، ترکیبی از چند عامل فوق است. بهتر است بجای استفاده از موارد توصیه شده، به یک پزشک مراجعه شود تا درمان مناسبی برای آن در نظر‌گرفته‌ گردد.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید