انتشار این مقاله


خط بطلان بر باوری غلط؛ شاید هم هورمون‌ها ترجیح جنسی زنان را کنترل نمی‌کنند

ادعای محبوبِ “زن‌ها در روزهای باروری خود مردانی با قیافه‌های مردانه‌تر را ترجیح می‌دهند” شاید درست نباشد.

ادعای محبوبی که بیان می‌دارد “زن‌ها در روزهای باروری خود مردانی با قیافه‌های مردانه‌تر را ترجیح می‌دهند”، شاید درست نباشد. این نتیجه‌گیری بزرگ‌ترین مطالعه‌ای می‌باشد که تاکنون روی تأثیر هورمون‌های جنسی در ترجیح زنان برای چهره‌ی مردان انجام شده است.

محققان در ابتدا ۱۰ مدل اولیه از چهره‌های مردانه را با میانگین گرفتن از تصویر ۵۰ مردن جوان درست کردند. سپس با اعمال تنظیمات ظریف روی مدل‌های اولیه، چهره‌های مردانه‌ و زنانه‌تر از هر کدام بدست آمد (مردانه سمت چپ و زنانه سمت راست).

B. Jones et al., bioRxiv, doi.org/10.1101/136549, 2017
B. Jones et al., bioRxiv, doi.org/10.1101/136549, 2017

مقاله‌ی مرتبط: منطقه‌ای از مغز که با جهت‌گیری جنسی مردان همجنسگرا ارتباط دارد


در نهایت، دانشمندان از ۶۰۰ زن دگرجنسگرا خواستند تا به این تصاویر نگاه کرده و برای دوستی و رابطه‌ی طولانی‌مدت، از نظر جذابیت به آن‌ها امتیاز دهند. همچنین از این زنان نمونه‌های بزاق گرفته شد تا دانشمندان قادر باشند میزان‌ هورمون‌های جنسی مثل استرادیول و تستوسترون را در آن‌ها بسنجند.

سطوح هورمون‌ها به طور معناداری با ترجیح زنان برای چهره‌ی مردان مرتبط نیست. این نتیجه‌ای بود که محققان در گزارش خود در bioRxiv اعلام کردند. همچنین آن‌ها شواهدی که نشان دهد زنان در زمان استفاده از قرص‌های ضدبارداری چهره‌های زنانه‌تری را ترجیح می‌دهند، پیدا نکردند.

از بحث هورمون‌ها که بگذریم، باید گفت زنان چهره‌های مردانه را بیشتر می‌پسندند؛ مخصوصاً برای روابط کوتاه‌مدت دوستانه. این می‌تواند به خاطر آن باشد که خصوصیات مردانه، مثل فک بزرگ‌تر و گونه‌های برآمده، خبر از به ارث رسیدن خصوصیات خوبی مثل یک سیستم ایمنی قوی دارد؛ اما با عدم تمایل به صرف وقت در روابط شخصی نیز ارتباط برقرار می‌کند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید