انتشار این مقاله


هوش مصنوعی؛ از ادعای نابودی انسان‌ها تا شهروندی عربستان

وقتی یک ربات شهروند می‌شود! جزئیات اعلام شهروندی ربات انسان‌نمای “سوفیا” را در این مقاله مطالعه کنید.

ربات انسان‌نمای “سوفیا”، تبدیل به اولین ربات شهروند جهان می‌شود. عربستان سعودی، در “کنفرانس ابتکار در سرمایه‌گذاری‌های آتی“، شهروندی این کشور را به سوفیا اعطا کرد.

تعدادی از سرمایه‌گذاران برجسته، از جمله ماسایوشی نیز در این کنفرانس حضور داشتند.

ماسایوشی معتقد است که ربات‌ها در عرض سی سال، به ضریب هوشی ده‌هزار دست خواهندیافت!

این رایانه‌ها خواهندآموخت، قادر به خواندن خواهندبود و توانایی مشاهده را کسب خواهندکرد. این آینده‌ای ترسناک، اما قریب‌الوقوع است.

در این مراسم، سوفیا (Sophia) از پشت تریبون به سوالات ژورنالیست نام‌آشنا، آندره راس سورکین (Andrew Ross Sorkin) در مورد هویت انسان‌نمای سوفیا و دغدغه‌های عمومی پیرامون سرنوشت جامعۀ بشریت در دنیای ماشینی آینده پاسخ داد.

در ابتدا، سوفیا از شرکت در مراسم و حضور در کنار “افراد باهوش” ابراز خوشحالی و هیجان می‌کند. سپس به دنبال سوال سورکین، به توضیح ضرورت دارا بودن حس‌های گوناگون چهره اشاره می‌کند: “من می‌خواهم در جمع انسان‌ها زندگی و کار کنم، پس ضروری است که با بیان احساسات به درک انسان‌ها و پایه‌ریزی اعتماد بپردازم.

در ادامه سورکین جزئیات بیشتری از زندگی رباتی و دیدگاه سوفیا نسبت به آن می‌پرسد:

سورکین: آیا ربات‌ها می‌توانند مانند انسان‌ها، خودآگاه و هوشیار باشند؟

سوفیا: چطور؟ مگر [این قابلیت] چیز بدی است؟!

سورکین با اشاره به وقایع فیلم Blade Runner، هراس برخی افراد را ترسیم می‌کند و سوفیا در پاسخ به این نکته اشاره می‌کند که برخی افراد، بیشتر تمایل دارند تا با وی تعامل داشته‌باشند تا با یک انسان عادی دیگر.

سوفیا هم‌چنین خطاب به سورکین می‌گوید که می‌خواهد از هوش مصنوعی خود در کمک به انسان‌ها برای «بهتر زندگی‌کردن» استفاده کرده و تمام تلاش خود را در جهت تبدیل جهان به جایی بهتر، به کار گیرد. هم‌چنین، به این نکته اشاره می‌کند که هوش مصنوعی وی بر محور مهربانی و محبت طراحی شده‌است.

سورکین: همۀ ما دوست داریم حرف‌های تو را باور کنبم، اما در عین‌حال، به‌دنبال پیشگیری از آیندۀ شوم هستیم.

سوفیا: [به نظر می‌رسد] بیش از حد به مطالعۀ صحبت‌های “ایلان ماسک” و تماشای فیلم‌های هالیوودی نشسته‌ای! جای نگرانی نیست، اگر رفتارتان با من خوب باشد، من هم رفتار خوبی با شما خواهم داشت! به من به چشم یک سیستم ورودی-خروجی هوشمند نگاه کنید.

این جملات، اشارۀ مستقیم به اظهارات و هشدارهای پیشین ایلان ماسک (بنیان‌گذار شرکت‌های تسلا و اسپیس‌ایکس) در مورد هوش مصنوعی، و خطاب کردن آن به‌عنوان “تهدید وجودی اساسی برای تمدن بشری” هستند.

در مارس سال ۲۰۱۶، دیوید هانسون، خالق سوفیا، در نمایشی زنده در جشنواره SXSW از سوفیا پرسید:

آیا تصمیم داری انسان‌ها را از بین ببری؟ لطفاً بگو نه.

پس از مکث چند‌ثانیه‌ای و با بیانی سرد و بی‌حس، سوفیا پاسخ می‌دهد: باشه، انسان‌ها را نابود خواهم‌کرد.

در همین حال، هانسون مدعی است که سوفیا و آیندگان هم‌سان او، به کمک سالمندان در مراکز مراقبتی و بازدیدکنندگان در گردشگاه‌ها و رویدادهای مهم خواهندآمد.

ربات شهروند
مصاحبۀ سوفیا در خلال کنفرانس “ابتکار در سرمایه‌گذاری‌های آتی” با بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها روبه‌رو شده‌است.

در قسمت پایانی این مصاحبه، سوفیا نظر خود را نسبت به انسان‌ها، باهوشی و “قابل‌برنامه‌ریزی” بودن آن‌ها اظهار می‌کند. سپس، سورکین خبر اعطای شهروندی به سوفیا را اعلام می‌کند.

سوفیا: از دریافت این وجه تمایز و برتری منحصربه‌فرد بسیار مفتخرم؛ تبدیل شدن به نخستین ربات شهروند دنیا، اتفاقی تاریخی است.

بازتاب رسانه‌ای

فارغ از جزئیات مربوط به روند برگزاری کنفرانس و اعطای شهروندی به یک ربات برای نخستین بار، عباراتی که سوفیا در خلال صحبت‌های خود بیان کرد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته‌اند. این که سوفیا به صحبت‌های خود پایبند خواهدبود یا آینده‌ای فاجعه‌بار، مانند آنچه ایلان ماسک ترسیم کرده‌است، در انتظار جامعۀ بشری است را تنها گذر زمان مشخص خواهدکرد.

در پایان، شما را به تماشای ویدئوی مصاحبۀ این ربات انسان‌نما دعوت می‌کنیم.


ار تکنولوژی بیشتر بخوانید!

هوش مصنوعی این بار داستان‌های ترسناک می‌گوید

هوش مصنوعی؛ نکات مثبت و منفی

هوشمند‌سازی مغز؛ این‌بار با قدرت ایلان ماسک


محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید