انتشار این مقاله


درمان جدید اختلال خودایمنی

نتایج تحقیقات جدید نشان‌دهنده امید برای درمان واسکولیت با مهار دارویی مرگ برنامه ریزی شده است.

التهاب رگ یا واسکولیت (Vasculitis) مرتبط به ANCA یک بیماری سیستمیک است که باعث حمله سیستم ایمنی بدن به ساختارهای موجود در درون گلبول‌های سفید خون شناخته می‌شود، که در نتیجۀ آن در عروق خونی کوچک التهاب رخ می‌دهد. درگیر شدن کلیه با واسکولیت شایع است که ممکن است منجر به نارسایی کلیه شود. این وضعیت می‌تواند ریه‌ها و سایر اعضا را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اساس درمان رایج آن سرکوب سیستم ایمنی است. این روش درمانی از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند اما با عوارض جانبی شدیدی در ارتباط است.


مقاله مرتبط: آباتاسپت، دارویی برای سرکوب سیستم ایمنی


دقیقا چه اتفاقی در بدن انسان رخ می‌دهد؟ زنجیرۀ اتفاقاتی که منجر به این بیماری می‌شود چیست؟

گروهی از محققین به سرپرستی دکتر آدرین سکریبر (تحقیق آزمایشگاهی واسکولیت بر روی حیوانات توسط گروهی از محققان مرکز تحقیقات بالینی و آزمایشگاهی، ECRC) و دکتر رالف کتریتز (شریته و ECRC) توانسته‌اند فرآیندی را توضیح بدهند که باعث فعال شدن مرگ برنامه‌ریزی شده‌ی سلول (نکروپتوزیس) در گلبول‌های سفید خون می‌شد. آنتی‌بادی‌هایی که پروتئین‌های خود یبدن را هدف قرار می‌دهند (اتوآنتی‌بادی‌ها) خودشان را به اجزای خاصی از گلبول‌های سفید خونی وصل می‌کنند. این کار باعث فعال شدن نکروپتوزیس می‌شود که به تشکیل تله خارج سلولی نوتروفیلی (NET) که شبکه‌ی پیچیده‌ای از فیبرهای خارج ‌سلولیِ متشکل از DNA است، منجر می‌شود.

این گروه از محققین کشف کردند که این ساختارهای NET در فعال سازی سیستم کمپلمانی (که بخشی از سیستم ایمنی است) نقش دارند، بنابراین در پیشرفت این بیماری شرکت دارند. استفاده از مدل‌های حیوانی که اصلاح ژنتیکی شده بودند و مدل‌های فارماکولوژیک به محققان امکان نشان دادن این را داد که نکروپتوزیس یکی از مکانیسم‌های کلیدی پاتوژنوزیس در پیشرفت واسکولیت شدید است که گذشته از این با درگیری شدید کلیه نیز در ارتباط است.

دکتر سکریبر توضیح می‌دهد:

مهار دارویی مرگ برنامه‌ریزی شده ممکن است روزی رویکرد جدیدی برای درمان واسکولیت ANCA ایجاد کند. اولین مطالعات بالینی، آزمایش این که آیا مهار نکروپتوزیس ممکن است برای استفاده عمومی مناسب باشد یا نه، در حال انجام است. ما امیدواریم که در آینده براساس داده‌های ما، ایجاد نوعی درمان جدید برای واسکولیت ANCA ممکن شود.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید