انتشار این مقاله


امکان درمان ناشنوایی با استفاده از سلول‌های بنیادی گوش داخلی

می‌خواهید با تزریق سلول‌ بنیادی به درون گوش داخلی شنوایی را ترمیم کنید؟ این می‌تواند یک شمشیر دولبه باشد!

آیا می‌خواهید با تزریق سلول‌های بنیادی به درون گوش داخلی شنوایی را ترمیم کرده و آن را بازگردانید؟ این می‌تواند یک شمشیر دولبه باشد!

بر طبق مطالعۀ دانشمندان دانشگاه Rutgers University-New Brunswick، سلول‌های بنیادی گوش داخلی می‌توانند به نورون‌های شنوایی تبدیل شوند و ناشنوایی برطرف شود. اما این فرایند همچنین می‌تواند باعث تقسیم خیلی سریع این سلول‌ها شده و منجر به خطر سرطان شود.

سلول های بنیادی گوش
پیوند نورون‌های مشتق از سلول‌های بنیادی به حلزون گوش داخلی موش که فاقد نورون است. نورون‌های جدید قرمز رنگ، سلول‌های مویی سبز رنگ و دسته‌های مویی آبی رنگ هستند.

مقالۀ مرتبط: درمان بیماری‌های نادر با سلول‌های بنیادی


Kelvin Y. Kwan، نویسندۀ ارشد این مطالعه، می‌گوید:

آنچه موجب دلگرمی می‌شود این است که تبدیل سلول‌های بنیادی به نورون‌های شنوایی می‌تواند کنترل شود، حداقل در پتری دیش. این کار احتیاط می‌خواهد. مردم فکر می‌کنند ما سلول‌های بنیادی را قرار داده و منتظر جایگزینی با سلول‌های از بین رفته و تولید نورون هستیم. درحالی‌که عوارض جانبی پیش‌بینی نشده‌ای مانند افزایش تکثیر سلول‌های بنیادی وجود دارد. این باعث هدایت ما به سمت استراتژی بهتر برای درمان از طریق جایگزینی سلول‌ها می‌شود.

مطالعه نشان می‌دهد سلول‌هایی در گوش داخلی که به اصطلاح سلول‌های مویی نامیده می‌شوند، صداها را به سیگنال‌های عصبی تبدیل می‌کنند که توسط نورون‌های گانگلیون‌های اسپیرال به مغز انتقال می‌یابند. از دست دادن شنوایی ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض صداها است که به دلیل از دست دادن سلول‌های مویی، آسیب شدید به فرایندهای عصبی و از بین رفتن آهستۀ نورون‌های شنوایی رخ می‌دهد. نورون‌ها پس از اینکه از بین رفتند بازسازی نمی‌شوند.
با گذشت سال‌ها دیگر متوجه نمی‌شوید که به‌خوبی نمی‌شنوید، تا اینکه آزمایش شوید.

سلول های مویی گوش
سلول‌های مویی اندام شنوایی مرغ. هسته‌ها بنفش رنگ و دسته‌های مویی سبز رنگ هستند.

در این مطالعه دانشمندان برای تبدیل سلول‌های بنیادی به نورون‌های شنوایی ژنی به‌نام ژن NEUROG1 را بیش از حد بیان می‌کنند. از آنجایی که منجر به افزایش تقسیم سلولی می‌شود و ژن NEUROG1 در سایر سلول‌های بنیادی برای ساخت انواع دیگر نورون‌ها استفاده می‌شود، دانشمندان باید در زمینه‌های دیگر نیز آگاه باشند که استفاده از این فاکتور ممکن است منجر به افزایش تکثیر سلولی شود.


مقالۀ مرتبط: درمان با سلول‌های بنیادی ۳ نفر را کور کرد


همچنین، دانشمندان کشف کردند که کروماتین –DNA حاوی پروتئین هیستون- بر چگونگی عملکرد NEUROG1 اثر می‌گذارد. تغییر در کروماتین ممکن است به کاهش تکثیر ناخواسته‌ی سلول‌های بنیادی کمک کند و این می‌تواند با اضافه کردن دارو به کشت‌های آزمایشگاهی در پتری دیش تحقق یابد. در حالت ایده آل، باید وضعیت کروماتین‌ها را قبل از بیان بیش از حد NEUROG1 تغییر دهیم تا از تکثیر ناخواسته‌ی سلول‌های بنیادی جلوگیری شود.

این مطالعه در Stem Cell Reports منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (3)
دیدگاهتان را بنویسید