انتشار این مقاله


انواع بیماری‌های قلبی

در این مطلب با انواع بیماری های قلبی و علل آنان آشنا می شوید.

سکته‌ی قلبی و حملۀ قلبی از مشکلات جدی قلب هستند که باید توجه ویژه ای به آنان کرد. در نگاه اول شاید فرق چندانی بین آن‌ها قائل نشویم، اما علل و ریسک فاکتور‌های این اختلالات با هم متفاوت است و محققان در تفکیک این بیماری‌ها به ما کمک می‌کنند.

حمله‌ی قلبی (Heart Attack) و ایست قلبی (Cardiac Arrest) با هم تفاوت زیادی دارند. به گفته‌ی دکتر Jennifer Haythe  از دانشگاه پزشکی کلمبیا، حمله‌ی قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از عروق اصلی قلب مسدود شود و قلب خون کافی برای پمپاژ نداشته باشد. این انسداد می‌تواند به دلیل پلاک‌های چربی و لخته‌ی خون رسوب کرده در دیواره ی سرخرگ‌ها رخ دهد. در مقابل، ایست قلبی زمانی بروز می‌کند که قلب ریتم نامنظم داشته باشد یا به طور کامل متوقف شود. این اتفاق می‌تواند در اثر سپسیس، جراحت، امبولیسم ریوی، عفونت و حتی حمله‌ی قلبی رخ دهد. دکتر Shefal Doshi  معتقد است که ایست قلبی به هم خوردن مدار الکتریکی قلب می‌باشد. ایست قلبی خطر‌ناک‌تر از حمله‌ی قلبی است و احتمال مرگ بیشتری دارد.


مقاله ی مرتبط:


علایم حمله قبلی

افرادی که دچار حمله‌ی قلبی می‌شوند، علائمی مثل درد یا تنگی قفسه‌ی سینه دارند. زنان بیشتر دچار تنگی نفس هم می‌شوند. از آن جایی که حمله‌ی قلبی به علت انسداد عروق است، با دارو‌های مناسب و استفاده از  کاتتر می‌توان انسداد را بر‌طرف کرد.

علایم ایست قلبی

اگر شخصی دچار ایست قلبی شود، اغلب دچار سرگیجه شده و غش می‌کند. درمان فوری ایست قلبی، CPR و شوک الکتریکی است تا قلب را به کار بیاندازد. بعد از بکار افتادن قلب، تنفس مصنوعی یا انتوباسیون (Intubation) ضروری است.

ایسکمی و هموراژیک

این مشکل بیشتر مربوط به جریان خون است تا قلب. ایسکمی زمانی رخ می‌دهد که لخته‌ی خون باعث عدم رسیدن خون کافی به بخشی از مغز می‌شود. دکتر Amit Sachdev از مرکز عصب شناسی میشیگان اظهار می‌کند که وقتی قسمتی از مغز به مدت مشخصی خون دریافت نکند، آن بخش از دست می‌رود.

وقتی خون زیادی از طریق رگ پاره شده در مغز از دست رود، هموراژیک رخ می‌دهد. علایمی مثل سر درد شدید و ناگهانی، بی حس شدن بخش از بدن، فلج صورت، از دست دادن قدرت تکلم و ضعف نشانه ی  ایسکمی می‌باشد.


مقاله ی مرتبط: ۵ راه پیشگیری از سکته مغزی


درمان ایسکمی به علایمی فرد از خود نشان داده، بستگی دارد. روش درمانی بنام TPA توسط پزشکان اعمال می‌شود تا لخته‌ی خونی را از محل مورد نظر بردارند. در هموراژیک، کنترل خون‌ریزی در اولویت قرار دارد. اغلب افرادی که دچار این حملات می‌شوند، به ندرت بهبود می‌یابند. اگر شخصی دچار هر گونه اختلالی در قلب و عروق شود، بهتر است با اورژانس تماس گرفته‌شود و اقدامات لازم را هر چه سریع‌تر انجام داد.‌

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید