انتشار این مقاله


نانو ذرات جدید کوچک‌کنندۀ تومور از بازگشت مجدد سرطان جلوگیری می‌کند

محققان نوع جدیدی از نانوذرات را طراحی کرده‌اند که می‌تواند در درمان سرطان پستان کارآمد باشد.

نوع جدیدی از نانو ذرات توسط محققین طراحی شده است که با کوچک‌تر نمودن تومورهای سرطان پستان از بازگشت دوباره بیماری جلوگیری نماید.

ویژگی نانو ذرات تازه کشف شده

تیم تحقیقاتی مایوکلینیک نوع جدیدی ازنانوذرات مبارزه با سرطان را طراحی کرده است که هم تومورهای سرطان پستان را کوچک می‌کند و هم از بازگشت دوباره بیماری جلوگیری می‌نماید. در این مطالعه که در”Nature “Nanotechnology منتشر شده؛ کاهشی ۷۰ تا ۸۰ درصدی در موش‌هایی که به صورت تزریقی نانوذرات را دریافت کرده‌اند، نشان داده است. در اکثر موارد موش‌هایی که با این نانوذرات درمان شده‌اند حتی اگر یک ماه بعد در معرض سلول های سرطانی قرار گیرند، در برابر بازگشت دوباره‌ی تومور، مقاومت نشان می‌دهند.

نتایج نشان می‌دهد که نانوذرات تازه طراحی شده، ضدتومورهای مقاوم تولید می‌کنند که قادر است به سطح مثبت پروتئین HER2 سرطان پستان، پاسخ دهند. سرطان‌های پستان با سطح بالای پروتئین HER2، به شدت رشد می‌کنند و سریع‌تر گسترش می‌یابند.

Betty Y. S. Kim، استاد، جراح مغز و اعصاب و متخصص تومورهای مغزی از کلینیک فلوریدا، می‌گوید:

در این مطالعه اثبات مفهومی، ما از کشف این که حیواناتی که با این نانوذرات درمان شده‌اند اثرات ضدسرطان پایداری را نشان می‌دهند، بسیار متعجب‌ایم. علی‌رغم وجود ایمونوتراپی که فقط بخش سیستم ایمنی را مورد هدف قرار می‌دهد‌، نانوذرات ما همۀ سلول‌های بخش سیستم ایمنی را برای از بین بردن سلول‌های سرطانی به کار می‌اندازد. و هم چنین بدن را به ایجاد سلول‌های خاطره‌ای وامی‌دارد تا احتمال بازگشت مجدد تومور را به حداقل برساند. این نانوذرات می‌توانند توسعه داده شوند تا انواع مختلفی از سرطان‌ها و بیماری‌های انسانی؛ شامل بیماری‌های عصبی را درمان کند.

فرآیند چگونگی عمل نانوذرات بر روی سلول‌ها

تیم دکتر Kim این نانوذرات جدید را توسعه دادند. وی نام “Multivalent Bi-specific Nano Bioconjugate Engager”را برای این نانوذرات برگزیده است. نانوذرات با آنتی‌بادی‌هایی پوشانده شد که گیرنده‌ی پروتئین HER2را مورد هدف قرار می‌دهد و در ۴۰ درصد از موارد سرطان پستان یافت می‌شود.‌ و هم‌چنین با مولکول‌هایی پوشانده شد که دو عنصر مجزا از دستگاه ایمنی بدن را به فعالیت وا می‌دارد. نانوذرات با شناسایی پروتئین HER2 بر روی تومور تجمع یافته و سپس به سلول های ایمنی کمک می‌کند تا سلول‌های تومور را شناسایی نمایند.

مولکول‌های متصل به نانوذرات توسط سلول‌های غیراختصاصی وپاک‌کننده‌ی بدن در سیستم ایمنی – که به ماکروفاژ و فاگوسیت معروف‌اند – دفع می‌شود. این سلول‌ها هرگونه مواد خادجی را به درون خود فروبرده و نابود می‌سازند. طراحی نانوذرات موجب می‌شود که این سلول‌ها به فراوانی ظاهر شوند تا سلول‌های غیر طبیعی سرطانی را ازبین ببرند. این سلول‌های پاک‌کننده، اطلاعاتی را در مورد سلول‌های سرطانی به سلول‌های تخصص‌یافته‌ی T در سیستم ایمنی می‌رسانند، که به از بین بردن سلول‌های سرطانی باقی‌مانده کمک می‌کند؛ در حالی که حافظه‌ی این سلول‌ها برای جلوگیری از بازگشت مجدد سرطان حفظ می‌شود. این تثبیت خاطرهی مبارزه با بیماری در سلول‌هاست که باعث می‌شود نانوذرات مثل واکسن سرطانی عمل کنند. در نهایت، سلول‌های بدن توانایی شناخت و نابودی تومورهای بازگشته را کسب می‌کنند.


مقاله مرتبط: راهنمایی برای پیشگیری از سرطان پستان


روند مطالعات اخیر روی نانوذرات

از اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ رشته‌ی نانومواد روی توسعه‌ی نانوذراتی که به عنوان داروهای ناقل ساده می‌توانند داروهای شیمی درمانی را به سوی تومورها هدایت کند،متمرکز شده است‌. یک مشکل این است که بدن به دنبال پاکسازی ذرات قبل از رسیدن آن‌ها به مقصد است.

دکترKim توضیح می‌دهد:

مطالعه‌ی ما یک مفهوم جدید از نانو مواد را نشان می‌دهد که می‌تواند در بدن به طور فعال با سلول‌ های ایمنی ارتباط برقرار کرده و همکاری آن‌ها را برای درمان بیماری‌های انسانی تنظیم کند. این موضوعُ پیشرفتی اخیر در ایمونوتراپی سرطان است که در درمان بعضی از انواع تومورها موفق بوده است. با این حال اکثرا ایمونوتراپی به قدری پیشرفت نکرده است که قدرت کلی سیستم ایمنی را مهار کند. ما پلتفرم جدیدی را که به سلول‌های تومورال می‌رسد و هم چنین باعث ایجاد سلول‌های پاک‌کننده‌ی فراوان برای پاسخ ایمنی قوی می‌شود را بکار می‌گیریم.

مطالعات آتی در آزمایشگاه توانایی نانوذرات را به منظور جلوگیری طولانی مدت از بازگشت مجدد تومورها را در بیماری‌هایی در محل های دور از تومور اولیه را بررسی خواهد کرد. علاوه بر این، نانوذرات طوری طراحی شده‌اند که می‌تواند مولکول‌ها را برای مبارزه با انواع دیگر بیماری حمل کند. Kim خاطرنشان می‌کند:

امیدوارم این رویکرد درهای جدیدی را در طراحی تازه نانومواد مبتنی بر ایمونوتراپی باز کند.


مقاله مرتبط: سرطان پستان: اولین علامت همیشه توده نیست!


پریسا صفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید