آیا چرت زدن فایده‌ای هم دارد؟

بیشتر مردم چرت زدن را بسیار لازم می‌دانند. اما واقعاً اندکی خواب در طول روز می‌تواند برای سلامتی مفید باشد؟ دکتر Phillip Alapat، استادیار دانشگاه Baylor College of Medicine، درباره‌ی این موضوع صحبت می‌کند.

با چرت زدن کمبود خواب جبران می‌شود. کمبود خوابی که بدنتان به صورت بیولوژیکی متوجه آن شده و باعث می‌شود ساعاتی از روز بخوابید که معمولاً این کار را انجام نمی‌دهید.

ما انسان‌ها از ریتم شبانه‌روزی‌مان برای ایجاد یک چرخه‌ی خواب و بیداری استفاده می‌کنیم. اگر همه‌چیز خوب پیش برود و خواب‌مان به اندازه‌ی کافی باشد، بدن‌مان نیز کارایی خوبی خواهد داشت. ولی اغلب این اتفاق نمی‌افتد.

اکثر افراد مجبور به کم‌خوابی می‌شوند و برای جبران این مسئله از چرت زدن کمک می‌گیرند. اگر این امکان را داشته باشید که در یک محیط آرام و بی‌دردسر چرت بزنید، می‌توانید دوباره سرزنده و با انرژی شوید. زمانی که کمبود خواب دارید، اگر به جای تحمل بی‌خوابی کمی چرت بزنید احتمالاً کارایی بهتری برای باقی روز خواهید داشت. زیرا این چرت زدن به مغز شما کمک می‌کند تا اندکی از کمبود خوابی که احساس می‌کنید، جبران شود.


مقاله‌ی مرتبط: همراهی عالی قهوه و چرت زدن؟


زمان صحیح چرت زدن وقتی است که شما واقعاٌ احساس خستگی می‌کنید. هم‌چنین بهتر است چرت زدن به بیش از 30 دقیقه نیانجامد. وقتی به خواب فرو می‌روید، مغزتان مراحل معینی از خواب را طی می‌کند. اگر بدن‌تان وارد مرحله‌ی عمیق‌تری از خواب شود -که معمولا بعد از حدود 30 دقیقه اتفاق می‌افتد- بیدار شدن مشکل خواهد شد. با محدود کردن زمان چرت‌هایتان به کم‌تر از نیم ساعت، معمولاً راحت‌تر از خواب بلند شده و کارهای روزمره‌تان را ادامه می‌دهید.

اگر متوجه شدید که برای بهبود عملکردتان به چرت بعدازظهر نیاز دارید -مثل رانندگی در جاده یا هر عمل دیگری که نیاز به دقت دارد- پس احتمالاً دچار کمبود خواب شده‌اید و باید به دنبال راه‌هایی برای ارتقا منظم کیفیت خواب، کمیت خوابو یا هر دو باشید. اگر خواب شبانه‌تان یکنواخت و باکیفیت شود، ممکن است دیگر نیازی به چرت‌های بعدازظهر نباشد و کارایی‌تان در طول روز نیز بهبود یابد.


مقاله‌ی مرتبط: چرت زدن قبل از امتحان می‌تواند همانند مطالعه موثر باشد!


دکتر آلپات برای افزایش کیفیت خواب نکات زیر را توصیه کردند:

  • زمان خواب و بیداری‌تان را منظم کنید.
  • مدت زمان خواب‌تان بین 7 الی 8 ساعت باشد.
  • تخت‌خواب و محیط خواب‌تان خنک، ساکت و تاریک باشد.
  • سعی کنید فعالیت در تخت‌خواب را به حداقل رسانده و از تماشای تلویزیون، خواندن کتاب و یا نگاه کردن به گوشی درون تخت‌خواب پرهیز کنید.
  • از یک ساعت قبل خواب تأثیرات هشیارکننده قابل توجه را قطع کنید. به این معنی که نباید قبل خواب فیلم اکشن آن‌چنانی ببینید و انتظار داشته باشید که خوابتان ببرد. مغز شما نیاز به مدتی زمان برای ریلکس کردن دارد. هم‌چنین تابش نور شدید تلویزیون می‌تواند ریتم شبانه‌روزی بدن را به هم بریزد.

این نکنه بسیار حائز اهمیت است که بدن شما برای خواب جایگزینی ندارد. هر مقداری کمتر از میزان نیازتان باعث کاهش عملکرد شما از حالت بهینه خواهد شد.