انتشار این مقاله


کتاب‌های رنگ‌آمیزی سطح اضطراب را پایین می‌آورند

با رنگ‌آمیزی طرح ماندالا استرس خود را کم کنید.

به نظر می‌رسد استفاده از کتاب‌های رنگ آمیزی با یادآوری خاطرات کودکی باعث بهبود سلامت روان شما می‌شود. مطالعه جدیدی از دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند نشان داده است که کتاب‌های رنگ‌آمیزی می‌توانند علائم افسردگی و اضطراب را کاهش دهند.

دکتر جی فلت با مشاهده‌ی افزایش محبوبیت این نوع کتاب‌ها، این مطالعه را با شرکت ۱۱۵ زن در سنین ۱۸ الی ۳۶ سال انجام داد. به بعضی از شرکت کنندگان کتا‌ب‌هایی برای رنگ آمیزی به مدت حداقل ۱۰ دقیقه در روز برای یک هفته داده شد. به گروه دوم نیز کتاب‌های حاوی جدول دادند. محققان دریافتند در افرادی که زمان خود را صرف رنگ‌آمیزی می‌کنند، پس از یک هفته افسردگی و اضطراب کمتری نسبت به افرادی که جدول حل می‌کردند، مشاهده می‌شود.

دکتر فلت عقیده دارد تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوان فهمید چه چیزی باعث می‌شود تا کارهایی مانند رنگ‌آمیزی سودمند باشند.

اغلب پیشنهاد شده است که رنگ‌آمیزی موجب ایجاد حالت ذهنی یا متفکرانه می‌شود و با کاهش فعالیت در ناحیه آمیگدال یا تغییرات در فعالیت امواج مغزی مرتبط است. اما ما نشان دادیم که فعالیت ذهنی عامل اصلی تغییر نیست. زیرا افرادی که درحال حل جدول بودند نیز متفکر بودند.


مقاله مرتبط: نحوه‌ی کنار آمدن با استرس روزانه


دکتر تاملین کنر، از دیگر محققان این مطالعه می‌گوید که ‌یافته‌ها برای درک مزایای روحی رنگ آمیزی مهم هستند و رنگ‌آمیزی را می‌توان یک بیان روزانه خلاقانه دانست.

به خاطر خطر کم و قابلیت دسترسی آسان رنگ‌آمیزی می‌توان آن را به راحتی به لیست فعالیت‌های خلاقانه اضافه کرد که خود باعث افرایش سطح سلامت روان ما می‌شود.

ماندالا


 مقاله مرتبط: تحلیل زبان رنگ‌ها


مطالعه‌ای مشابه‌ که در سال ۲۰۱۲ صورت گرفت، نشان داد که رنگ‌آمیزی طرح‌های ماندالا (طرح های دایره ای پیچیده) می‌تواند سطح نا‌امیدی را بیشتر از رنگ‌آمیزی در صفحه سفید، کاهش دهد.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید