انتشار این مقاله


مهیب‌ترین زلزله‌ی سال ۲۰١۷ غرب ایران را لرزاند!

عزادار شدن ملت ایران به دنبال زلزله‌ی وحشتناکی که پل ذهاب را با خاک یکسان کرده است.

ایران، تهران در روز یکشنبه، ۲۱ آبان با وقوع زلزله‌ای وحشتناک در حاشیه‌ی ایران و عراق حداقل ۴۵۲ نفر کشته و هزاران نفر نیز دچار صدماتی شده‌اند.
این زلزله، مهیب‌ترین و کشنده‌ترین زلزله‌ای است که در سال ۲۰۱۷ در کره‌ی زمین رخ داده است، تا جایی که گزارش‌هایی مبنی بر گسترش آن به پاکستان و ترکیه نیز وجود دارد. قدرت ۷.۳ ریشتری، این حادثه را به بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌ای تبدیل کرده است که تا کنون غرب ایران را لرزانده است.
بنا بر گزارش نیمه‌رسمی آژانس خبرگزاری مهر، در حدود ۱۰۰ نفر از افراد کشته‌شده از کرمانشاه بوده‌اند. در پاسخ به موج احساسات و پیشنهادهای کمک، جواد ظریف، وزیر امور خارجه، بیانه‌ی زیر را در روز دوشنبه منتشر ساخت:

تصاویر خسارات زلزله و کشته‌شدگان در کرمانشاه (و در عراق) دلخراش است. از ابراز همدردی‌ جهانی و پیشنهاد های کمک‌ آن ها سپاسگزاریم. در حال حاضر می توانیم با استفاده از منابع خودمان اوضاع را مدیریت کنیم. بابت تمام پیشنهادهای کمک بسیار سپاسگزاریم و شما را در جریان قرار می‌دهیم.

آخرین پیشرفت‌ها

ایران: بنابر گزارش شبکه‌ی Press، در روز دوشنبه ۴۴۵ نفر کشته و ۷۱۰۰ نفر مجروح اعلام شده‌اند.

مرکز زلزله در مرز ایران و عراق

شمال عراق: بنابر اظهارات وزیر سلامت دولت کرد، ۷ نفر در مناطق نیمه مستقل کشته شده و  ۵۳۵ نفر مجروح اعلام شده‌اند.

تلاش برای نجات: مقامات ایران و عراق عملیات نجات را آغاز کرده‌اند؛ ایران در نخستین روز کمک‌های خود به سر می‌برد.
تصاویری از شدت تخریب منطقه‌ی سرپل ذهاب منتشر شده‌ است.

ایرنا تصاویری از صدمات وحشتناکی که در سرپل ذهاب دیده می‌شود، منتشر کرده است.

چه اتفاقی افتاده است؟

بنا بر یافته‌های مرکز بررسی جغرافیایی آمریکا، که فعالیت اصلی آن ردیابی و ارزیابی زلزله‌های مختلف در در دنیا است زلزله در اواخر یکشنبه شب در ساعت ۹:۴۸، با مرکز منطقه‌ای در حومه‌ی مرز ایران، در جنوب شهری با نام حلبچه رخ داده است.
عمق این زمین‌لرزه ۲۳ کیلومتر (در حدود ۱۴ مایل) گزارش شده است که تقریباً سطحی محسوب می‌شود. در مناطق مختلفی گزارش‌هایی از پس‌لرزه‌های متعدد وجود دارد؛ نظیر پاکستان، لبنان، کویت و ترکیه.
سرپل ذهاب، شهری در استان کرمانشاه است که بیش‌ترین آسیب را در این حادثه متحمل شده است. جمعیت آن در حدود ۳۰۰۰۰ نفر است و کشته‌های این زلزله حداقل ۲۳۶ نفر در این شهر می‌باشند. بیمارستان اصلی آن نیز تقریباً تخریب شده است.
تصاویری که از این منطقه در اینترنت منتشر شده‌اند، ساختمان‌هایی فروریخته، ماشین‌های نابودشده و افردای را نشان می‌دهند که بدون پناهگاه و غذا در خیابان‌ها رها شده‌اند و ترس پس‌لرزه‌ها و غم از دست دادن نزدیکانشان لحظه‌ای آنان را رها نمی‌کند.

نابود شدن شهر پل ذهاب در استان کرمانشاه بر اثر زلزله؛ امتیاز عکس: پوریا پاکیزه


زلزله بسیاری از ساختمان‌های سرپل ذهاب را با خاک یکسان کرده است. امتیاز تصویر: پوریا پاکیزه

سوگواری عزادارانِ زلزله‌ی غرب ایران، سرپل ذهاب

رئیس جمهور ایران، حسن روحانی، برای نظارت بر عملیات نجات به کرمانشاه سفر کرده است. رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای پیامی را به منظور تسلیت به کشور ارسال کرده است و مردم را به شرکت در کمک‌های همگانی تشویق می‌کند.

قربانیان پل ذهاب در روز دوشنبه، امتیاز تصویر: خبرگزاری تنسیم

زلزله کرمانشاه

در تهران، صدها نفر به دنبال پیام رهبر انقلاب در روز دوشنبه، برای اهدای خون صف کشیده‌اند.

مسکن‌های مهر؛ قاتلین اصلی؟

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهند که آپارتمان‌هایی که با نام “مسکن مهر” برای افراد کم‌درآمد ساخته شده‌اند، کاملاً نابود شده‌اند. تصویری که توسط وبسایت خبر آنلاین منتشر شده است، نشان می‌دهد که چگونه قربانیان متعدد از زیر آوارهای آن‌جا، در پتوهای رنگی در حال منتقل شدن هستند.

کاریکاتور مانا نیستانی در رابطه با مسکن‌های مهر که در شبکه‌ی اینستاگرام منتشر شده است.

مسکن‌های مهر که در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد با هدف فراهم کردن خانه برای قشر ضعیف جامعه، در مناطق محروم نظیر پل ذهاب ساخته شده‌‌اند، پس از این زلزله کاملاً نابود شده‌اند. بنابر دلایل واضح، پس از این زلزله بسیاری از رقبای سیاسی اظهار دارند که عامل اصلی این خرابی و فجایع، ساخت ضعیف و غیر اصولیِ این خانه‌ها بوده است. مدافعان این جناح نیز پاسخ می‌دهند که ناحیه روی مناطق زلزله‌خیز واقع بوده است و کاری از دست هیچ‌کسی بر نمی‌آمده است.

فرشاد ترجی، از شهروندان پل ذهاب در مصاحبه با آژانس خبری ایلنا اظهار داشته است که تمام خانواده‌ی خود را از دست داده است. او می‌گوید: “من ۱۵ نفر را از دست داده‌ام.”

جمعیت هلال احمر به کمک سگ‌های زنده‌یاب، فعالیت خود را در مناطقی که بیش‌ترین آسیب را متحمل شده‌اند آغاز کرده و بنا بر اظهارات منصوره باقری، سخن‌گوی هلال احمر از تهران، اقدامات اورژانسی و نجات در حال پیگیری هستند. باقری در مصاحبه با CNN می‌گوید: “بیش‌از ۵۰۰ روستا در غرب کشور محتمل صدماتی شده‌‌اند.”
در مناطق نیمه‌مستقل کردستان نیز ۴ نفر در دربندیخان کشته شده‌اند. رحمان شیخانی، مدیر سد در مصاحبه با CNN گفته است: “در این ناحیه صخره‌هایی سد مورد حمله قرار دادند. با این که صخره‌ها در بخش بالایی سد دیده می‌شوند اما نشت آبی گزارش نشده است.”

زلزله کرمانشاهافرادی که بر خرابه‌های خانه‌هایشان نشسته‌اند؛ دربندیخان، شمال عراق

رکاوت هما رشید، وزیر سلامت کردستان، بیان می‌کند که  صدها نفر صدمه دیده‌اند، هر چند بیش‌تر آنان صدماتی جزئی را متحمل شده‌اند.

آنچه شاهدان گزارش کرده‌اند

شبکه‌ی خبری ایران در توئیتر  ویدوئی منتشر کرده است که شکایاتی از وضع رسیدگی به مردم در پل ذهاب را نشان می‌دهد. وضع کمک‌رسانی به مصدومان و بازماندگان چندان تعریفی ندارد. کمک، غذا، آب، لباس گرم و پناهگاهی وجود ندارد. مردم در هوای آزاد روی زمین‌های سرد، در کنار آوار خانه‌هایشان می‌خوابند. تمام شهر نابود شده است.
تصویر دیگری که در شبکه‌‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد چگونه سربازان بدون نور و تجهیزات مناسب به دنبال بازماندگان زیر آوار می‌گردند.

تصاویر منتشر شده توسط ایرنا که خرابی‌های وحشتاناک ناشی از زلزله را نشان می‌دهند.

تیم نجات ابران، خرابه‌های شهر پل ذهاب در استان کرمانشاه

تلاش برای نجات مصدومان از زیر آوارها، امتیاز عکس: عابدین طاهرکناره

پویا بدرخانی، شهروند کرمانشاهی، در صحبت‌ای خود با CNN می‌گوید: “در خانه، در حال تماشای تلویزیون بودم که ناگهان زلزله را احساس کردم.” بدرخانی سریعاً از خانه به همراه خانواده‌اش خارج می‌شود و همسایگان خود در خیابان می‌پیوندد.
آنان اکنون در حال اهدای خون برای کمک به آسیب‌دیدگان هستند و عده‌ای دیگر نیز به عنوان داوطلب برای کمک به شهرهای مرزی رفته‌اند.

زلزله‌های پیشین

ایران روی گسل عظیمی بین صفحات عربستان و اوراسیا قرار دارد و سابقاً نیز زلزله‌هایی را تجربه کرده است. در سال ۱۳۸۵، در تاریخ ۵ دی نیز زلزله‌ی مهیبی با قدرت ۶۰۶ ریشتر در شهر بم رخ داد که سبب مرگ ۲۶۰۰۰ نفر شد.
با وجود اطلاع از چنین مسئله‌ای نیاز است برای مقابله با فجایعی از این نظیر، دولت و مردم آمادگی بیش‌تری کسب کنند.

نیاز به همبستگی و همدلی

به دنبال موج اندوه و غم فراگیر در ایران، نیاز است اقداماتی برای کمک به زلزله‎زدگان انجام شود. اهدای خون یکی از آسان‌ترین راه‌های کمک است، بنابراین از مردم عزیز، خصوصاً گروه -O درخواست می‌شود در صورتی که قادر به اهدای خون هستند، سریعاً به یکی از مرکز نزدیک خود مراجعه کنند.

برای اطلاع از مراکز اهدای خون می‌توانید به آدرس روبه‌رو مراجعه کنید: انتقال خون استان تهران
به منظور آگاهی یافتن از شرایط انتقال خون نیز می‌توانید به لینک روبه‌رو مراجعه کنید: شرایط انتقال خون

به علاوه، در اهدای کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود، با مراکز مطمئن همکاری کنند تا از رسیدن کمکشان به دست نیازمندان خاطرجمع شوند.
“به گزارش ایسنا، شهروندان می توانند برای کمک به هموطنان زلزله زده غرب کشور مبالغ خود را به شماره حساب ۹۹۹۹۹ به نام هلال احمر نزد بانک‌های ملی، ملت، صادرات، رفاه،‌ مسکن،‌ دی، تجارت،‌ سپه،پارسیان، شهر،‌ آینده و رسالت و شماره حساب ۷۰۲۰۷۰ (ارزی دلار) ۸۰۰۳۰۰ (ارزی یورو) بانک ملی و ۱۴۰۴۴۴۰ (ارزی دلار) بانک ملت واریز کنند.

همچنین کدهای #۱۱۲*۳*۷۴۱* و #۷۲۴* برای پرداخت آسان موبایلی و شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۷۷۰۰۶۴۶۰۶ برای دریافت و ارسال کمک های نقدی به زلزله‌زدگان در دسترس شهروندان خواهد بود.

هموطنان عزیز جهت اهدا کمک های غیرنقدی خود می توانند به آدرس تهران میدان انقلاب خیابان کارگر جنوبی کوچه شهید مهدیزاده جمعیت هلال احمر شهرتهران مراجعه و یا با شماره تلفن: ۶۶۹۲۳۰۴۰ تماس حاصل نمایند.”


منابع

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید