انتشار این مقاله


استروژن ممکن است از بیماری‌های چشم جلوگیری کند

مصرف استروژن به مدت طولانی با کاهش خطر گلوکوما (افزایش فشار چشم) در ارتباط است.

هورمون درمانی ممکن است از بیماری‌های چشم مانند فشار چشم (گلوکوما) جلوگیری کند. مطالعه‌ای جدید از دیدگاهِ مصرف استروژن به مدت طولانی با کاهش خطر گلوکوما (افزایش فشار چشم) در ارتباط است، حمایت می‌کند.

طبق مطالعه‌ای که سیزدهم نوامبر ۲۰۱۷، در یکصد و بیست و یکمین نشست سالانه‌ی آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا، زنانی که استروژن مصرف می‌کنند ـ همان درمان جایگزینی هورمون (HRT) که بعد از خارج کردن تخمدان استفاده می‌شود ـ کمتر دچار گلوکوما می‌شوند.

این مطالعه که در دانشگاه‌های استنفورد و سان‌فرانسیسکو انجام شده‌ است، نظریه‌ی ارتباط مصرف استروژن به مدت طولانی با کاهش خطر گلوکوما را تایید کرده و به عنوان یک راه پیشگیری احتمالی جدید پیشنهاد می‌کنند.

فرض می‌شود که فقدان استروژن ناشی از خارج کردن تخمدان ممکن است ریسک فاکتوری برای پیشرفت گلوکوما، یکی از دلایل اصلی ایجاد کوری که نزدیک ۶۰ میلیون نفر را در جهان درگیر می‌کند، باشد.

محققین مطالعه‌ی خود را با بهره‌گیری از داده‌های ۲۰۰۵-۲۰۰۸ مطالعه‌ی NHANES پیش بردند. این مطالعه شامل ۳,۴۰۶ زن شرکت‌کننده‌ی ۴۰ ساله یا بیشتر از سراسر ایالات متحده در تکمیل سوالات بررسی بینایی و سلامت تناسلی و معاینات چشم بوده‌ است.

آن‌ها دریافتند که داشتن سن کم هنگام خارج کردن تخمدان، با شش درصد شانس بالاتر گلوکوما در هر سال، در بین زنان آمریکایی-آفریقایی ارتباط دارد. در حالی که تمام زنانی که تخمدان خود را برداشته‌اند و استروژن مصرف کرده‌اند، به ازای مصرف سالانه استروژن -به عنوان تنها روش هورمون درمانی- احتمال داشتن گلوکوم، برایشان ۹ درصد کمتر است.

چشم پزشک ماری کیو (Mary Qiu) در انجمن چشم Wilmer می‌گوید:

با اینکه هنوز علت این عامل حفاظتی استروژن در زنان معلوم نیست، به نظر می‌رسد استروژن از آسیب‌های عصبی در چشم که در گلوکوم ایجاد می‌شود جلوگیری می‌کند. مطالعات آینده باید نقش بالقوه‌ی غربالگری گلوکوما و درمان جایگزینی هورمون را در که زنانی که تخمدانشان برداشته شده، مد نظر قرار دهند.

مطالعات گذشته گستره‌ی عواملی که باعث کاهش مقدار استروژن در طول عمر یک زن می‌شود را نشان داده است؛ قاعدگی دیررس، قرص‌های ضدبارداری، یائسگی زودهنگام یا آن‌هایی که تخمدان خود را خارج کرده‌اند، همه با خطر بالای ایجاد گلوکوما در ارتباط‌‌ اند.

کوثر بکتاش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید