انتشار این مقاله


چگونه باکتری‌های روده بر بیماری‌های نورودژنراتیو اثر می‌گذارند؟

شناسایی ارتباط بین میکروبیوم‌ روده و بیماری‌های مغزی مانند پارکینسون و آلزایمر می‌تواند راه جدید درمان این بیماری‌ها باشد.

انسان‌ها تقریبا مقدار بسیاری سلول باکتریایی همانند سایر سلول‌هایشان در بدن دارند. بسیاری از این باکتری‌ها در روده زندگی می‌کنند. تحقیقات جدید منتشرشده، ارتباط بین میکروبیوم‌های روده -مجموع میکروارگانیسم‌هایی که در دستگاه گوارشی زندگی می‌کنند- و بیماری‌های مغزی مانند پارکینسون و آلزایمر را به‌عنوان راهی جدید و بالقوه برای ردیابی و درمان این بیماری‌ها نشان می‌دهند. این مطالعات در Neuroscience 2017 ارائه شده‌اند.

تقریبا ۱۰۰ تریلیون میکروب، که برخی مفید و برخی مضر هستند، همیشه در دستگاه گوارشی انسان زندگی می‌کنند و به تنظیم عملکرد سیستم ایمنی و التهاب کمک می‌نمایند که فرض می‌شود این دو فاکتور در بیماری‌های نورودژنریتیو مانند پارکینسون و آلزایمر دارای نقش اند. به دلیل موثر واقع نشدن درمان‌های متمرکز بر مغز برای این نوع بیماری‌ها، دانشمندان به دنبال میکروبیوم‌ها به‌عنوان دیدگاهی جدید و استراتژی نو هستند.


مقالۀ مرتبط: آیا آغاز بیماری پارکینسون می‌تواند از لوله گوارش باشد؟


یافته‌های اخیر نشان می‌دهند:

  • متابولیت‌های حاصل از میکروبیوم‌ها ساختار پروتئین‌ها را در لوله‌های آزمایشگاهی بلاک می‌کند و از نورودژنراسیون در بیماری‌های مربوط به پارکینسون در مدل مگس جلوگیری می‌کند که این‌ها به احتمال درمانی متابولیت‌های مشتق از روده اشاره می‌کنند.
  • مدل موش مبتلا به پارکینسون افزایش سطح پروتئین التهابی در کولون را که به‌عنوان بیومارکری جدید برای بیماری شناخته شده است، نشان می‌دهد.
  • در پستانداران نخستی غیرانسان که پروتئین مرتبط با بیماری پارکینسون را از طریق تزریق معده‌ای دریافت کرده‌اند، نشانه‌های این بیماری در مغزشان دیده می‌شود. این نشان می‌دهد پاتولوژی از روده به مغز می‌تواند گسترش یابد.
  • ژن مرتبط با ریسک بیماری آلزایمر که بر میکروبیوم‌های روده‌ی موش اثر می‌گذارد، باعث تقویت استراتژی درمانی جدید می‌شود.
  • درمان پروبیوتیکی، مشکلات حافظه را در بیماری آلزایمر موش‌ها اصلاح می‌کند، که این نشان می‌دهد تغییر میکروبیوم‌ ممکن است به تسکین بیماری کمک کند.

مقالۀ مرتبط: بازگردانی حافظه از بین رفته در آلزایمر


نتایج، اثر روده بر مغز و ارتباط بسیار مهم این دو را نشان می‌دهند. هدف گیری روده زاویه‌ای متفاوت و امیدوارکننده برای مقابله با اختلالات مغزی در طول عمر را نشان می‌دهد.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید