انتشار این مقاله


آیا دلیلی برای نزدن واکسن آنفولانزا وجود دارد؟

طبق نظر متخصصان عمده افراد بالای شش ماه باید واکسن آنفولانزا را هر سال دریافت کنند.

مقامات سلامت آمریکا از آن‌ها درخواست می‌کنند که افراد بالای ۶ ماه به استثنای کسانی که سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید و تهدیدکننده زندگی به واکسن آنفولانزا یا اجزا واکسن را دارند؛ هر سال واکسن آنفولانزا را تزریق کنند. به گفته دکتر Lisa Grohskopf، پزشک فعال در مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، افرادی که سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید به واکسن آنفولانزا را دارند “نباید این واکسن را دریافت کنند”.


مقاله مرتبط: واکسن آنفولانزا از قدرت سیستم ایمنی نمی‌کاهد


از آنجایی که از تخم‌مرغ برای کمک به تولید واکسن آنفولانزا استفاده می‌شود، سال‌ها به افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت داشتند نیز هشدار داده می‌شد که از زدن این واکسن خودداری کنند. اما توصیه فعلی طبق گفته دکتر Lisa Grohskopf این است که این افراد نیز برای زدن واکسن مراجعه کنند. اگرچه ممکن است هنوز هم از تخم‎‌مرغ برای پیشبرد روندهای تولید استفاده شود ولی طبق نظر دکتر Lisa Grohskopf مقدار پروتئین‌های تخم‌مرغی موجود در واکسن چنان اندک است که ایجاد واکنش غیرمحتمل است. او می‌گوید: حتی وقتی فردی آلرژی شدیدی به تخم‌مرغ دارد همچنان به اون توصیه می‌کنیم که این واکسن را بزند اما به فرد حاضر در آنجا که می‌تواند واکنش‌ اورژانسی را تشخیص و مدیریت کند اطلاع دهد. واکسن آنفولانزا برای زنان باردار نیز توصیه می‌شود تا هم مادر و هم فرزند ایمن شوند.

قبل از واکسیناسیون، شرایط سلامتتان را با پزشکتان درمیان بگذارید و در صورت تجربه عوارض جانبی شدید در واکسیناسیون‌های قبلیتان آن را به پزشکتان بگویید. همچنین اگر شما سابقه سندرم گیلن باره را داشته‌اید، مخصوصا اگر آن را طی شش هفته گذشته تجربه کرده‌اید پزشکتان را در جریان قرار دهید. اختلال نادری که می‌تواند منجر به فلج موقت شود با واکسن آنفولانزا مرتبط دانسته شده است.

همچنین اگر احساس سرحالی نمی‌کنید و یا تب دارید به او اطلاع دهید. دکتر Lisa Grohskopf می‌گوید: اگر یک بیماری خفیف دارید، دریافت واکسن مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر شما بیماریتان شدیدتر است، به طور کلی باید صبر کنید تا حالتان بهتر شود چرا که علائم بیماریتان ممکن است با واکنش‌های محتملِ حاصل از واکسن اشتباه گرفته شود.

طبق گفته او، واکنش‌های خفیف به واکسن از درد یا التهاب در ناحیه تزریق تا تب، کوفتگی و درد عضلات رایج هستند و معمولا خودبه‌خود از بین می‌روند. این دست از واکنش‌ها نباید مانع افراد برای دریافت واکسیناسیون در آینده شود.


مقاله مرتبط: واکسن؛ داستان‌ها و شایعات


فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید