انتشار این مقاله


استرس می‌تواند کشنده باشد!

با توجه به اینکه استرس می‌تواند مرگبار باشد، اما آیا می‌توان از آن دوری کرد؟!

با توجه به اینکه استرس می‌تواند مرگبار باشد، اما آیا می‌توان از آن دوری کرد؟!

براساس بررسی‌های اخیر انجام شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا، ۶۳ درصد افراد آمریکایی‌، علاوه بر درآمد و دارایی، از سیاست‌های ملی کشور به عنوان منبع اصلی استرس یاد کردند. بسیاری از آمریکایی‌ها جنگ سرد را تجربه کرده‌اند (به عنوان مثال واقعه‌ی ۱۱ سپتامبر) اما اکثر آن‌ها بر این باورند که وضع امروز، بدتر است. من به این نظر اعتقاد چندانی ندارم؛ چراکه حضور ترس بی‌سابقه‌ی آن دوره، هرگز در دوره‌ی تاریخی کشور وجود نداشته است. با اینکه کل پایه و اساس دموکراسی و حتی سلامت و بقای این سیاره ناپایدار است!


مقاله‌ی مرتبط: استرس‌های روزمره‌ی حیات، مغز را پیر می‌کند!


گزارش شده که زنان و مردان سیاه‌پوست اسپانیایی، دارای سطح استرس بیشتری نسبت به مردان سفیدپوست هستند. ممکن است این افراد بیشتر تحت فشار بوده باشند و میزانِ شرایط سختی که تحمل کرده‌اند نیز با هم متفاوت باشد. حتی ممکن است مردان سفیدپوست تحت تاثیر آموزه‌ها و باورهای خود از مردانگی، هراس و بیمشان را با سکوت پنهان کرده باشند. با اینکه این دلایل قابل ذکر هستند اما نمی‌توان بدون داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه، علت را تفسیر کرد.
داشتن چنین وضعی، به ویژه برای کسانی که دارای فرزند و یا حتی نوه می‌باشند بسیار وحشت‌برانگیز است. به عنوان یک روانشناس، چه کمکی می‌توانم برای کاهش دادن به سطح استرس شما انجام دهم؟!

در ابتدا پیشنهاد می‌کنم که هرکدام از شما برای انجام دادن کاری داوطلب شوید که از قبل می‌دانید بودنِ شما در آن موقعیت می‌تواند تاثیرگذار باشد و درنهایت به ناامیدی و سرخوردگیتان منجر نشود! این انتخاب در انجام کار را با توجه به توانایی‌هایتان و دلایلی که به آن معتقد هستید انجام دهید.

ثانيا روزی یک تا دوبار، از چرخه‌ی اخباری که به سرعت درحال تغيير و دگرگونی است آگاهی یابید. بهتر است این بررسی و چک اخبار روز، یکبار در صبح و یکبار در شب صورت گیرد؛ انجام بیشتر این کار می‌تواند نوعی توهین به خود تلقی شود!

سوم، هر روز یک یا چند مورد از کارهایی که می‌تواند استرس‌تان را کاهش دهد انجام دهید. این کارها می‌تواند شامل مراقبه‌ی ذهن، یوگا، ورزش و داشتن حس سپاسگزاری نسبت به آنچه که داریم باشد؛ همانطوری که بسیاری از روانشناسان معاصر به مزایای آن توجه بسیار دارند. نهایتا، هیچ چیز جز داشتن یک روز سخاوتمدانه حال ما را بهتر نخواهد کرد. به این تمرینات عمل کنید تا شاهد بالارفتن سطح انرژی مثبت خود باشید. شما تاحدودی اثرات این تمرینات را در بدن خود احساس خواهید کرد.


مقاله‌ی مرتبط: تمرینات یوگا، خوردن‌های ناشی از احساسات و افکار منفی را کاهش می‌دهند!


می‌توانید با دسترسی ۲۴ ساعته به چندین منبع خبری، وسوسه شوید که همیشه بروز باشید. با اینکه من به عنوان یک شهروند، علاقه‌مند به مشارکت در مسائل عمومی هستم اما به عنوان یک روانشناس، می‌خواهم همه را به سمت یک انتخاب مناسب و یک تعادل دقیق بین سلامت و مشارکت در این رابطه فراخوانم. استرس می‌تواند برای همه‌ی ما مخرب و آسیب‌رسان باشد و در صورتیکه از حد بگذرد، می‌تواند به بیماری‌های جدی همچون افسردگی و یا سایر عوامل مخرب بدل شود. پس تا می‌توانید از آن دوری کنید!


نوشته شده توسط: Ellyn Kaschak

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید