انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۲۳)

برای اولین بار، محققان ابزارهای ویرایش ژنی را به امید درمان بیماری شدید ارثی، به خون یک شخص تزریق کرده‌اند.


۱۰ – ۱۷ نوامبر ۲۰۱۷


برای اولین بار، ابزار ویرایش ژنی برای درمان نوعی بیماری خاص به یک فرد تزریق شد

Brian Madeux که مبتلا به سندرم هانتر می‌باشد، تحت درمان با ویرایش ژنوم سلول‌های کبدی‌اش قرار گرفته است.
Brian Madeux که مبتلا به سندرم هانتر می‌باشد، تحت درمان با ویرایش ژنوم سلول‌های کبدی‌اش قرار گرفته است. AP Photo/Eric Risberg©

برای اولین بار، محققان ابزارهای ویرایش ژنی را به امید درمان بیماری شدید ارثی، به خون یک شخص تزریق کرده‌اند. این بیمار ۴۴ ساله نوعی اختلال متابولیکی نادر به نام سندرم هانتر دارد. ایده‌ی این روش درمانی، تبدیل سلول‌های کبدی به یک کارخانه‌ی ساخت آنزیمی است که فقدان آن باعث بروز این اختلال شده است.

اگر همه‌ی آمریکایی‌ها گیاهخوار بودند!

دام‌ها یکی از منابع انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند.
دام‌ها یکی از منابع انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند.

با این که هم‌اکنون ۴۹ درصد انتشارات زراعتی در ایالات متحده مربوط به حیوانات است، ولی بر اساس مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده، اگر همه‌ی ۳۲۰ میلیون آمریکایی گیاهخوار شوند، فقط ۲۸ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای کاسته می‌شود. نویسندگان این مقاله ادعا کرده‌اند که این تغییر در رژیم غذایی، همچنین می‌تواند به نقص‌هایی جدی در مواد مغذی، شامل کلسیم و چندین ویتامین بیانجامد.

این سیاره کاندیدای بهتری از پروگسیما b برای حیات است

ESO/M. Kornmesser©
ESO/M. Kornmesser©

پروگسیما b که سال پیش کشف شد، شاید نزدیک‌ترین سیاره‌ی خارج از منظومه‌ی شمسی برای ما باشد، ولی ستاره‌ی آن زیاد سر سازش ندارد و تشعشعات فرابنفش و ایکس‌اش کشنده است. اکنون، ستاره‌شناسان مقصد قابل سکونت بهتری را یافته‌اند که زیاد هم دور نیست. فاصله‌ی به نسبت کمتر این سیاره، آن را برای تحقیقات حیات موجودات بیگانه ایدئال کرده است.

تلسکوپ جدید کالیفرنیا با هدف ثبت وقایع سریع در آسمان

تیم در حال جاگذاری دوربین جدید تلسکوپ است. Caltech Optical Observatories©

ستاره‌شناسان این تلسکوپ یک دهه‌ای را به ابزاری جدید تبدیل کرده‌اند که قادر است در یک تصویر واحد، ناحیه‌ای به بزرگی بیشتر از ۲۰۰ برابر اندازه‌ی ماه کامل را پوشش دهد. اکنون، Zwicky Transient Facility جدید می‌تواند کل آسمان شمالی را از رصدخانه‌ی پالومار نزدیک سن‌ دیگوی کالیفرنیا تحت پوشش قرار داده و هر جنبش کوچکی را در آسمان ثبت کند.

این‌ها شاید اولین تصاویر از سگ‌ها باشند؛ سگ‌هایی که قلاده دارند!

سگ‌های شکاری باستانی عربستان سعودی (پائین) شاید شبیه سگ‌های کنعانی امروزی (بالا) بودند. M.Guagnin et al©
سگ‌های شکاری باستانی عربستان سعودی (پائین) شاید شبیه سگ‌های کنعانی امروزی (بالا) بودند. M.Guagnin et al©

حکاکی‌ها از یک شکارچی و سگ‌هایش روی ماسه سنگ‌ها پیشنهاد می‌کند که انسان‌ها هزاران سال پیش‌تر از چیزی که ما فکر می‌کردیم، هنر کنترل و تربیت سگ‌ها را آموخته‌اند. این حکاکی‌ها که بیش از ۸,۰۰۰ سال قدمت دارد، خطوطی را بین گردن سگ‌ها و مچ شکارچی نشان می‌دهد؛ یعنی قدیمی‌ترین قلاده‌های سگ!

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید