انتشار این مقاله


درمان گرفتگی عروق با Resolvin E1

ماده‌ای طبیعی که توسط بدن ساخته می‌شود، می‌تواند به پیشگیری و درمان گرفتگی عروق و بیماری‌های لثه کمک کند.

Resolvin E1 مولکولی که بدن بصورت طبیعی آن را از امگا ۳ تولید می‌کند در صورت استفاده موضعی روی بافت لثه نه تنها از بیماری‌های لثه پیشگیری و آن را درمان می‌کند، بلکه احتمال ابتلا به تصلب شرائین (گرفتگی عروق) و تشکیل پلاک و لخته خونی در رگ‌ها را هم کاهش می‌دهد.


مقاله مرتبط:شاید علت گرفتگی عروق، باکتری‌ها باشند نه رژیم غذایی!


التهاب کلید پاتولوژیک گرفتگی عروق است. هم‌چنین احتمالاً یکی از عوامل مهم ابتلا به حمله‌ قلبی و سکته مغزی است. شواهد روزافزونی در دست است که نشان می‌دهد بیماری‌های التهابیِ مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی و ریوی، سرطان و آلزایمر می‌توانند از مزایای استفاده از واسطه‌های لیپیدی مانند Resolvin ها و Lipoxin ها بهره‌مند شوند (واسطه‌های لیپیدی مولکول‌های آب گریزی هستند که ارتباطات بین سلولی را تنظیم می‌کنند).

گرفتگی عروق
Atherosclerosis یا گرفتگی عروق به تنگ شدن عروق خونی نواحی مختلف بدن گفته می‌شود که بسته به محل و میزان گرفتگی عوارض متفاوتی به دنبال دارد. گرفتگی عروق بیشترین عامل مرگ و میر و معلولیت در کشورهای پیشرفته است.

اثربخشی درمان

برای محک زدن اثربخشی واسطه‌های لیپیدی روی گرفتگی‌عروق پیشرفته، محققان دانشگاه علوم پزشکی بوستون و موسسه Forsyth از دو گروه آزمایشی که مبتلا به گرفتگی عروق پیشرفته بودند استفاده کردند. گروه اول با محلولی حاوی Resolvin E1 که روی بافت لثه زده می‌شد تحت درمان قرار گرفت. و برای گروه دوم به عنوان گروه شاهد فقط از آب نمک استفاده شد.
گروهی که با واسطه‌های لیپیدی کاهنده چربی (Resolvin E1) تحت درمان قرار گرفته بودند کمترین میزان گرفتگی عروق را داشتند در حالی که در گروه شاهد، گرفتگی عروق پیشرفت کرد و به مراحل شدیدتری از بیماری رسید.


مقاله مرتبط: چگونه خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهیم؟


درمان‌های موجود برای گرفتگی عروق پیشرفته به اندازه کافی کارآمد نیستند و اغلب خطرات زیادی به بیماران تحمیل می‌کنند. ولی درمان با Resolvin E1 می‌تواند درمانی بسیار موثرو در عین حال بی‌خطر برای این بیماری باشد که علاوه بر درمان، در پیشگیری از التهاب پلاک‌های عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی حاد نیز به کار گرفته شود.

محققان معتقدند این یافته‌‌‌ها می‌توانند به عنوان الگو در درمان التهابات موضعی و سیستماتیک دیگر که در دیابت و چاقی بسیار شایع‌اند استفاده شوند. می‌توان امیدوار بود که این درمان قابلیت تعمیم به سایر بیماری‌های التهابی مزمن را هم داشته باشد.

رضا کوفه‌ای


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید