برای رشد سریع‌تر ناخن‌ها چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

سطح ناخن، فقط یک صفحه‌ی نقاشی نیست! ناخن‌ها از انگشتان محافظت کرده و گرفتن اشیا را راحت‌تر می‌کنند. با داشتن ناخن، خاراندن هم راحت‌تر می‌شود.

داشتن ناخن‌هایی بلندتر و سالم‌تر باعث می‌شود دست‌ها زیباتر به نظر بیایند. علاوه بر این، تایپ کردن، کار کردن با ابزارآلات موسیقی و انجام دادن کارهای روزمره نیز آسان‌تر می‌شود.

نسخه‌های توصیه شده برای رشد ناخن، در واقع، باعث رشد سریع‌تر نمی‌شوند. این نسخه‌ها معمولا از شکستن ناخ جلوگیری می‌کنند. در واقع، این نسخه‌ها به سالم‌تر و بلندتر به نظر رسیدن ناخن‌ها کمک می‌کنند.

واقعیتهایی درباره‌ی رشد ناخن‌ها:

  • ناخن‌ها به طور متوسط در هر ماه ۳ میلی‌متر رشد می‌کنند.
  • فاکتورهای مختلفی مثل سلامت عمومی بدن، تغذیه و مراقبت از ناخن می‌توانند بر رشد ناخن‌ها تاثیر بگذارند.
  • لوسیون یا ماده‌ی خاصی وجود ندارد که بتواند رشد ناخن را سریع‌تر کند.
  • ناخن‌هایی که محکم‌ترند، معمولا بلندتر می‌شوند چون کمتر احتمال دارد بشکنند یا لایه‌لایه شوند.

ناخن‌ها چگونه رشد می‌کنند؟

فهمیدن اینکه ناخن‌ها چگونه رشد می‌کنند، به ما کمک می‌کند تغییراتی را که برای داشتن ناخن‌هایی سالم‌تر و زیباتر در زندگیمان اعمال کنیم.

داشتن بستر ناخن سالم، تضمین‌کننده‌ی داشتن صفحه‌ی ناخن سالم است.

صفحه‌ی ناخن (Nail plate)

بخش سفت و محکم ناخن، صفحه‌ی ناخن نامیده می‌شود. صفحه‌ی ناخن، مثل مو، از پروتئینی به نام کراتین (Keratin) ساخته شده است.

صفحه‌ی ناخن یک بافت زنده نیست. به همین دلیل راهی وجود ندارد که بتوان سلامت صفحه‌ی ناخن را ارتقا داد؛ با این حال، راه‌هایی وجود دارند برای اینکه از شکستن صفحه‌ی ناخن جلوگیری کرد. سلامت ناخن از بستر ناخن شروع می‌شود.

بستر ناخن (Nail bed)

بستر ناخن بافتی است که در زیر صفحه‌ی ناخن قرار دارد. اگر صفحه‌ی ناخن در نوک انگشتان جدا شود، بستر ناخن نمایان می‌شود. این تجربه‌ی دردناک نشان می‌دهد که بستر ناخن یک بافت زنده است.

در ریشه‌ی ناخن، ساختاری به نام ماتریکس ناخن (Nail matrix) وجود دارد. رشد ناخن از ناحیه‌ی ماتریکس آن شروع می‌شود.

پروسه‌های طولانی‌مدت مراقبت از ناخن، بر تامین سلامتی ناخن و پوست اطرافش تاکید می‌کنند. این مراقبت نهایتا به داشتن ناخن‌هایی بلندتر و محکم‌تر خواهد انجامید.

باورهای اشتباه درباره‌ی رشد ناخن

بافت ناخن، تا زمانی که به اندازه‌ی کافی دراز شود، مرده است. پس لاک زدن تاثیری بر رشد ناخن نخواهد داشت. مالیدن ویتامین به طور مستقیم روی ناخن هم تاثیری بر رشد آن‌ها ندارد. این نسخه‌ها نمی‌توانند باعث افزایش رشد شوند؛ نهایتا بتوانند باعث استحکام آن شده و از شکستن آن جلوگیری کنند.

هیچ برق ناخنی، اعم از ژل یا پودر، نمی‌تواند سلامت ناخن را افزایش دهد. در واقع برخی محصولات، که برای پاک کردنشان نیاز به فشار یا روش‌های تهاجمی دارند، حتی می‌توانند به ناخن‌ها آسیب هم بزنند.

اَسِتونی که برای پاک کردن ژل ناخن استفاده می‌شود، ناخن‌ها را ضعیف می‌کند در حالیکه برق ناخن، باعث سلامت و محکم‌تر شدن ناخن‌ها می‌شود.

تغذیه و سلامت ناخن‌ها

خشکبار و مغزها حاوی آهن و پروتئین هستند، این مواد از رشد ناخن‌ها حمایت می‌کنند.

مثل بقیه‌ی اعضای بدن، ناخن‌ها هم نیاز به رژیم غذایی متعادلی دارند تا رشد کنند. یک رژیم متعادل شامل انواع پروتئین‌ها، میوه‌ها، سبزیجات، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آب می‌شود.

برای مثال، افرادی که آهن کافی دریافت نمی‌کنند، ممکن است ناخن‌هایی شکننده یا دارای فرورفتگی داشته باشند. کمبود پروتئین هم ممکن است شیارهایی روی ناخن‌ها ایجاد کند.

برخی تغییرات رژیم غذایی می‌توانند باعث استحکام ناخن‌ها شده و به رشد ناخن کمک کنند:

کلسیم

برخی مکمل‌های پرفروش استحکام ناخن، حاوی کلسیم می‌باشند. برخی افراد معتقدند چون کلسیم باعث محکم‌تر شدن استخوان‌ها می‌شود، به استحکام ناخن‌ها هم کمک می‌کند.

برخی مطالعات نشان داده‌اند در زنان یائسه‌ای که به عارضه‌ی پوکی استخوان (Osteoporosis) دچارند، تغییرات ناخن هم رخ می‌دهد. پوکی استخوان عارضه‌ای است که با عدم دریافت کافی کلسیم مرتبط است.

با این حال، مطالعات بسیار کمی وجود دارند که ثابت می‌کنند کلسیم با سلامت ناخن‌ها مرتبط است. افرادی که در معرض کمبود کلسیم هستند باید به فکر اضافه کردن مکمل‌های حاوی این ماده‌ی مهم به رژیم غذایی‌شان باشند.

پروتئین

از آنجایی که ناخن‌ها از پروتئین ساخته شده‌اند، برخی معتقدند کمبود پروتئین در رژیم غذای می‌تواند به سلامت ناخن‌ها لطمه بزند. برای اضافه کردن پروتئین به رژیم غذایی، گوشت خالص نظیر ماهی یا مرغ را انتخاب کنید. منابع گیاهی پروتئین هم شامل مغزها، بادام زمینی و عدس می‌شود. محصولات لبنی نظیر شیر و پنیر هم حاوی پروتئین هستند.

بیوتین

بیوتین یکی از ویتامین‌های B-complex (از خانواده‌ی ویتامین B) است. به عقیده‌ی برخی، این ماده می‌تواند در سلامت مو و ناخن مقش موثر داشته باشد.

بیوتین می‌تواند باعث استحکام ناخن‌های شکننده شده و از شکستن آن‌ها جلوگیری کند. اما شواهدی کمی وجود دارند که تایید کنند بیوتین باعث افزایش رشد ناخن‌ها می‌شود.

درمان‌های خانگی

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها روی پوست دست و اطراف ناخن‌ها، به داشتن ناخن‌هایی سالم‌تر و زیباتر کمک می‌کند.

راهکارهایی که در ادامه آمده‌اند می‌توانند باعث استحکام ناخن‌ها شده و از شکستنشان جلوگیری کنند. این راهکارها رشد ناخن‌ها را افزایش نمی‌دهند اما سلامت عمومی ناخن‌ها را ارتقا می‌بخشند.

جلوگیری و درمان خشکی پوست

پوست خشک، اغلب به معنی ناخن‌های خشک هم هست. پوست بسیار خشک حتی ممکن است پاره شده و خونریزی کند. در این صورت ناخن‌ها در معرض عفونت‌های قارچی و باکتریایی خواهند بود.

زمانی که پوست اطراف بستر یا ماتریکس ناخن خشک است، حتی ممکن است به ناخن در حال رشد هم آسیب برساند. در طول زمستان و ماه‌های سرد، دست‌ها و ناخن‌هایتان را مرطوب نگه دارید. بعد از شستن دست‌ها هم از لوسیون یا کرم استفاده کنید. افرادی که اگزما دارند باید از کرم‌های مخصوص که بسیار مرطوب‌کننده هستند استفاده کنند.

ناخن‌هایتان را زیاد خیس نکنید

آب می‌تواند ناخن‌ها را نرم و شکننده کرده و باعث ضعیف شدن آن‌ها شود. بعد از شنا یا دوش گرفتن حتما ناخن‌هایتان را با حوله خشک کنید.

هنگام شست‌وشو (ظرف‌ها، لباس‌ها، ماشین، کف آشپزخانه یا هر چیز دیگر) از دستکش استفاده کنید. استفاده از دستکش از تاثیر آب یا شوینده‌ها بر ناخن‌های شما جلوگیری خواهد کرد.

سوهان کشیدن و آراستن ناخن‌ها

سوهان کشیدن و آراستن ناخن‌ها به شکلی طبیعی (گرد یا مربعی)، می‌تواند از شکستن و گیر کردن ناخن به جاهای مختلف جلوگیری کند. آراستن ناخن‌ها همچنین اشتیاق برای جویدن ناخن را هم از بین می‌برد.

ماساژ دادن

برخی بیماری‌ها نظیر دیابت، باعث کاهش جریان خون ناخن‌ها شده و آن‌ها را ضعیف می‌کنند. هرچند این مورد بیشتر برای ناخن‌های پا کاربرد دارد تا ناخن‌های دست، اما ماساژ ملایم می‌تواند جریان خون انگشتان و ناخن‌ها را افزایش دهد. این ماساژ اثرات ناشی از دیابت یا سایر بیماری‌های گردش خون را از بین خواهد برد.

محافظت از کوتیکل‌ها (Cuticles)

کوتیکل‌ها بخش‌های نازکی از پوست هستند که از ماتریکس ناخن محافظت می‌کنند. بریدن این کوتیکل‌ها می‌تواند باعث آشکار شدن ماتریکس یا بستر ناخن شود. این اتفاق به ناخن‌ها آسیب زده و عفونت ایجاد می‌کند. این کوتیکل‌ها را مرطوب نگه داشته و آن‌ها را نبرید.

درباره‌ی مانیکور حساس باشید

برخی سالن‌های زیبایی ناخن، منبع عفونت‌های ناخنی هستند. برخی تکنیک‌های مانیکور تهاجمی، مثل کوتاه کردن و بریدن کوتیکل‌ها، می‌تواند باعث ورود باکتری‌ها به بستر ناخن و ضعیف شدن ناخن شود.

در سالن‌های زیبایی ناخن از وسایل شخصی خودتان استفاده کنید. قبل از مراجعه به یک سالن زیبایی هم گزارشات این سالن‌ها را خوانده و از کیفیت کار و بهداشت آن‌ها مطمئن شوید. اگر هنگام مانیکور احساس درد کردید، از تکنسین بخواهید کار را متوقف کند. یادتان باشد مانیکور درد ندارد.

از لاک‌پاک‌کن‌های خشن استفاده نکنید

اَستون می‌تواند باعث خشکی و ضعیف شدن ناخن‌ها شود. از اَستون استفاده نکنید. استفاده از لاک‌هایی که برای پاک شدن نیاز به استون دارند را هم محدود کنید. اگر مجبورید از استون استفاده کنید، ناخنتان را در استون غوطه‌ور نکنید. بلکه استون را فقط روی لاک بزنید و پس از تمام شدن، حتما دست‌هایتان را مرطوب کنید.

مراقب بیماری‌ها هم باشید

برخی بیماری‌ها مثل پسوریازیس و دیابت می‌توانند بر پوست و ناخن‌ها تاثیر بگذارند. در چنین مواردی بجای درمان ناخن‌ها، مشکل اصلی را ریشه‌یابی کنید و درمان‌های توصیه‌شده‌ی پزشک را برای بهبودی آن انجام دهید.

اگر عوارض و نشانه‌های بیماری تغییر کردند یا بدتر شدند حتما با یک پزشک مشورت کنید. اگر همراه بیماری‌های ناخن، به بیماری مزمنی مبتلا هستید هم حتما به پزشک مراجعه کنید.

نکته‌ی پایانی

همیشه به خاطر داشته باشید ناخن‌ها علائم خطر زودهنگامی از مشکلات و بیماری‌های جدی‌تر مثل سوء تغذیه یا دیابت هستند.

اگر راهکارهای خانگی اشاره شده، باعث بهبودی ظاهر ناخن‌هایتان نشدند حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید. شاید درمان یک مشکل یا بیماری ریشه‌ای‌تر، کلید اصلی داشتن ناخن‌هایی زیباتر باشد.