انتشار این مقاله


سن و باکتری روده دو عامل پیشرفت MS

مطابق مطالعات دانشگاه راتگرز، سن و باکتری روده به پیشرفت بیماری ‌MS کمک می‌کنند.

مطابق مطالعات دانشگاه راتگرز، سن و باکتری روده به پیشرفت بیماری ‌MS کمک می‌کنند.

دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه Rutgers Robert Wood Johnson مقاله‌ای مبنی بر اینکه باکتری روده در سنین جوانی می‌تواند به شروع و پیشرفت مالتیپل اسکلروزیس (MS) کمک کند، منتشر کرده است.

در این بررسی، دکتر Sudhir Yadav، فوق دکترای ایمونولوژی عصبی، در آزمایشگاه دکتر Kouichi Ito، دانشیار نورولوژی و Suhayl Dhib-Jalbut، پروفسور و استاد نورولوژی، موش‌هایی را که برای داشتن MS مهندسی شده ‌بودند، تست کردند.
محققان در این مطالعه از تزریق ژن‌های خطرناک مرتبط با MS در بیماران واقعی به موش‌های مهندسیِ ژنتیک‌شده، به دلیل اینکه در موش‌ها MS به طور نرمال پیشرفت نمی‌کند، استفاده کردند.
دکتر Ito این مدل منحصر به فرد را مخصوص بررسی دلایل MS برای موش‌های مهندسی ژنتیکی ابداع کرده است.


مقاله مرتبط: افزایش خطر MS در جوانان با رژیم غذایی پرچرب


ابتدا، زمانی که موش‌های اصلاح شده‌ی ژنتیکی در محیط سترون (محیط بدون میکروب) قرار گرفتند، پیشرفتی در MS مشاهده نشد اما وقتی در معرض محیط نرمال، که به طور معمول حاوی باکتری است، قرار گرفتند؛ یک بیماری MS‌مانند و التهاب در روده‌ی آن‌ها پیشرفت کرد.
باکتری روده به عنوان یک عامل خطرناک در پیشرفت بیماری ‌MS، تلقی می‌شود.

مطالعات ارتباطی بین باکتری روده و وقوع بیماری شبیه ِ MS، نشان می‌دهد که این مورد در جوانان برجسته‌تر است. MS تمایل بیشتری برای پیشرفت در موش‌های جوان‌تر نسب به موش‌های با سن زیاد داشت.

به نظر می‌رسد سن، باکتری روده و ژن‌های خطرناک MS با همکاری هم باعث بیماری می‌شوند. همچنین این مقاله اولین بررسی در مورد مکانیسمی است که نشان می‌دهد باکتری روده باعث تغییراتی در سیستم ایمنیِ مربوط به پیشرفت MS می‌شود.


مقاله مرتبط: ژن‌درمانی در موش‌ها مانع از MS می‌شود


Suhayl Dihb-Jalbut نویسنده‌ی مرکز مالتیپل اسکلروزیس دانشگاه Rutgers Robert Wood Johnson می‌گوید:

این یافته‌ها می‌توانند پیامد‌های درمانی برای کاهش پیشرفت MS با دستکاری باکتری‌های روده داشته باشند.

تحقیقات آتی می‌توانند منجر به حذف گونه‌های مضر باکتری‌های روده که براساس شواهد باعث پیشرفت MS می‌شوند یا برعکس افزایش باکتری‌های مفیدی که از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کنند، شوند. محققان اخیراً بودجه‌ی NIH را برای آزمودن یافته‌های خود روی بیماران MS دریافت کرده‌اند.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید