انتشار این مقاله


کشف واژه “الله” در لباس‌های خاکسپاری وایکینگ‌ها

واژه‌های عربی “الله” و “علی” بر روی لباس‌های محلی آیین تشییع جنازه وایکینگ‌ها در گودال‌های قایق‌ها کشف شده است.

ENKOPING، سوئد: طبق اکتشافات صورت‌گرفته در سوئد، پژوهشگران واژه‌های عربی را بر روی لباس‌های محلی آیین تشییع جنازه وایکینگ در گودال‌های قایق‌ها کشف کرده‌اند که به صورت “الله” و “علی” خوانده می‌شود و این امر خود سوالاتی را در مورد تأثیر اسلام در اسکاندیناوی پدید آورده‌ است.

در حفاری گودال مستقر در شمال استکهلم و در ناحیه Gamla Uppsala، لباس‌های محلی و ابریشمی مربوط به آیین خاکسپاری که به یک زن تعلق داشت، یافت شد اما محتویات آن تا چند سال پیش فهرست نشده‌ بود.

Annika Larsson، باستان‌شناس امور نساجی در دانشگاه اوپسالا گفت:

در میان محتویات کشف شده، یک گردنبند با یک مجسمه سفالی، دو سکه از بغداد و استخوان‌های یک خروس و یک سگ بزرگ مشهود است.

 Viking Enkopings Museum قبر وایکینگ Annika Larsson
قبر بازسازی شده یک وایکینگ در قایق از سایت باستان شناسی Gamla Uppsala در سوئد بخشی از یک نمایشگاه مد لباس وایکینگ در موزه Enkopings است.

در حالی‌که دکتر Larsson، در ماه فوریه در حال آماده‌سازی برخی از موارد برای برپایی نمایشگاهی در زمینه خیاطی وایکینگ در Enkoping سوئد بود،  نشانه‌های این شخصیت‌های عربی را کشف کرد. او با مقایسه نقش و نگار‌های روی لباس‌های خاکسپاری با نوار ابریشمی‌ای که دور سر یک اسکلت در قبر وایکینگ‌ها در  Birka سوئد یافت شده‌بود، در حال تلاش برای بازسازی الگو‌های نساجی برای نمایشگاه‌ بود.

او در ابتدا اظهار کرد که طرح‌های هندسی کوچک در هر دو پارچه نمی‌تواند معنی خاصی داشته‌باشد.

وی افزود:

سپس به یاد آوردم که آن‌ها را در طرح‌های مشابه مغولی در روبان‌های ابریشمی از اسپانیا مشاهده کردم. من متوجه شدم که این باید نوعی کاراکتر عربی باشد، نه Nordic (وابسته به شمال اروپا).

او پس از بررسی دقیق‌تر این نوار از تمام زوایا، دریافت که در حال بررسی نوشته کوفی می‌باشد. کلمات خدا و علی که در ابریشم دیده شده‌ است (در گودال ۳۶ و در بسیاری از قبر‌های دیگر) و نکته جذاب‌تر این است که کلمه‌ی خدایی که دیده می‌شود، زمانی که در یک آینه منعکس می‌شود، قابل رویت است. همان الگو‌ها در مقبره‌های تاریخی کلیمی‌ها در آسیای مرکزی یافت شده‌ است.

 CreditAnnika Larsson silk ابریشم کوفی نقره
نوار‌های باریک از ابریشم و نقره با شخصیت های کوفی هندسی که در قبر‌های داخل قایق یافت می‌شوند

دکتر Larsson مدت‌هاست که رواج ابریشم از آسیا را در گودال‌های اسکاندیناوی وایکینگ خاطر‌نشان کرده‌ است. اما تجزیه این مواد، تکنیک‌های بافندگی (چلیپا) و طراحی، نشان‌دهنده تلفیقی از نژاد‌های فارسی و آسیا‌ی مرکزی می‌باشد.


مقاله مرتبط: ۱۰ روش عجیب برخورد با اجساد


وی گفت:

تفکر غیرمنطقی این است که تصور کنیم نوار‌ها و همچنین لباس‌های محلی در غرب قلمرو اصلی مسلمان ساخته شده‌اند.

شواهد این تئوری را تأیید کرد که شهرک‌های وایکینگ در دره مالار سوئد در واقع یک ایستگاه غربی جاده ابریشم است که از طریق روسیه به مراکز تولید ابریشم در شرق دریای خزر گسترش یافته‌ است.

به وضوح مشهود است که وایکینگ‌ها با جهان عرب معامله می‌کردند و باستان‌شناسان، بسیاری از سکه‌های عربی را در شهرک‌های وایکینگ یافته‌اند. این تجارت از نیمه اول قرن نهم آغاز شد و ۱۵۰ سال طول کشید.

اما دکتر Larsson گفت که ابریشم و دیگر مصنوعات که در گور‌های وایکینگ یافت می‌شوند، نه فقط بر تجارت و غنیمت بلکه بر تبادل فرهنگی عمیق‌تر و ایده‌های به اشتراک گذاشته‌ شده دلالت دارد.

آیا وایکینگ‌ها می‌دانستند که این کلمات در پارچه هک شده‌اند؟

 CreditAnnika Larsson الله کوفی شخصیت اسلامی
این تصویر نشانگر تجزیه و تحلیل حروف کوفی بر نوار‌هایی یافت شده در قبر‌های واقع در سوئد می‌باشد.

وی افزود:

من فکر می‌کنم کسانی که این لباس را بر تن دارند، باید نماد آن را درک کنند؛ اما مطمئنا، فردی که پارچه را می‌بافد، بر خواندن و نوشتن مسلط است و می‌داند که این کاراکتر‌ها چه معنایی دارند.

این‌جا قطعات پازل بسیاری وجود دارد که با همراهی یکدیگر، ایده‌ای را نمایان می‌کنند. من نمی‌گویم که این افراد مسلمان هستند اما آن‌ها در یک جهان‌بینی مشترک با مردم آسیای مرکزی سهیم اند.

علاوه بر اشیاء یافت شده، قسمت اعظم اسکلت یک زن نیز حفظ شده‌ است.

دکتر Larsson در وصف زنی که در گودال قایق ۳۶ یافت شده‌ بود و برای نمایشگاه بازسازی و ترمیم شد، اظهار کرد:

او سال‌ها به دنبال من بوده‌ است. این زن در قبرش ابریشم بسیاری داشت که من را مجذوب خود کرده‌ است. طبق تعلیمات کتاب آسمانی قرآن، بهشت از ابریشم ​​پوشیده شده‌ که همراه با نوشته‌های روی نوار‌ها می‌تواند حضور گسترده ابریشم را در گور‌های وایکینگ توضیح دهد. آداب و رسوم تدفین وایکینگ به احتمال زیاد تحت تأثیر اسلام و ایده زندگی ابدی در بهشت ​​است (شواهدی از نوشته‌های اساتید وایکینگ و IbnFadlan (مسافری از بغداد) در این‌باره وجود دارد).

مرحله بعدی پروژه شامل تجزیه و تحلیل DNA بقایای انسان‌های یافت شده در گور‌های وایکینگ، از جمله اسکلت در قایق ۳۶ است. انتظار می‌رود، نتایج در ماه فوریه ۲۰۱۸ منتشر شود.

دکتر Larsson گفت:

طبق نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل DNA، به نظر می‌رسد برخی از آن‌ها از میراث آسیای مرکزی هستند.

عده‌ای با این تفسیر دکتر لارسون موافق نبودند. او گفت که با یک نشریه راست‌گرا‌ی افراطی در مورد نمایشگاه و مطالعه این مواد مصاحبه کرده‌ است.

نماد‌های وایکینگ مانند Tyr rune مورد‌استفاده گروه‌های neo-Nazi برای پیشبرد اسطوره خلوص قومی قرار می‌گیرد. چیزی که بسیاری از گروه‌های متجدد وایکینگی اظهار کرده‌اند که نمی‌خواهند با آن در ارتباط باشند.

اما Roland Olsson، معلم بازنشسته مطالعات اجتماعی و کارشناس تاریخ از Uppsala، گفت که از سوالات مطرح‌شده در این نمایشگاه شگفت‌زده نشده‌ است.

او گفت:

من فکر می‌کنم این جالب است اما شاید این دریافت منحصربه‌فرد از این تصویر خشن وایکینگ کمی اغراق‌آمیز باشد. شواهد فراوانی برای نشان دادن ارتباط میان شرق و غرب وجود دارد.


مقاله مرتبط: شاید فرعون مصر باستان اولین انسان غول‌پیکر بوده است!


Christian Skoldborg، سخنگوی Fenris (گروهی مجدد برای وایکینگ‌ها که به بازارهای سراسر اروپا سفر می‌کند تا به فروش صنایع دستی و نشان دادن نحوه زندگی وایکینگ‌ها بپردازد)، گفت:

تفکر تبادل فرهنگی عمیق بین وایکینگ‌ها و جهان عرب چندان شگفت‌آور نیست.

Annika Larsson مجسمه آسیای مرکزی ابریشمی
یک مجسمه وایکینگ از Bornholm دانمارک، با نقوش معمولی دایره‌ای که در پارچه ابریشمی از آسیای مرکزی یافت شده‌ است. الگوهای مشابه در قبر‌ها در سوئد یافت شده‌ است.

“این نظریه که وایکینگ‌ها یک نژاد خالص بودند، ذهنیتی است که باید آن را پاک کنیم. مصنوعات فراوانی وجود دارد که نوشته‌های عربی را بر نوار‌ها نشان می‌دهند.”

آقای Skoldborg که به عنوان یک جاعل در یک آهنگری در نزدیکی گوتنبورگ کار می‌کند، می‌گوید که احتمالا آن‌ها به اینجا آمده‌اند و زندگی کرده‌اند.

Solveig von Malmborg، که متعلق به شبکه وایکینگ‌ها علیه نژاد‌پرستی است و تلاش می‌کند تا با تخصیص راست‌گرایان افراطی در میراث وایکینگ مبارزه کند؛ گفت که علاقه‌مندان وایکینگ اغلب این گروه را با نژادپرستی و نازی‌ها به اشتباه یکی می‌دانند.

ما از استفاده از نماد‌هایی که با ارزشهای این گروه‌های ملی‌گرای افراطی مرتبط می‌شوند، متاثر می‌شویم. ما فکر می‌کنیم که آن‌ها باید نماد‌های خود را پیدا کنند.

در ورودی نمایشگاه در Enkoping، نوشته‌ای در ابتدا، به بازدیدکنندگان راجع به وجود ژانرهای خیالی وجود دارد که ادعا‌ی آن‌ها را مبنی بر دانستن حقیقت در مورد وایکینگ‌ها توضیح می‌دهد. چگونه چنین توصیف تاریخی هویت ما را تشکیل می‌دهد؟

دکتر Larsson گفت:

من فکر می‌کنم قبل از این‎که ادعا کنیم همه چیز سوئدی است، نیاز به وقفه و درنگ داریم.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید