انتشار این مقاله


کودکان معنی کلمات را قبل از استفاده از آن‌ها یاد می‌گیرند!

کودکان قبل از استفاده از کلمات، به معنای آن‌ها پی می‌برند.

کودکان قبل از اینکه شروع به صحبت کردن کنند، معنی کلمات را به خوبی می‌فهمند و دانشمندان شروع به کشف چگونگی این موضوع کرده‌اند.

دکترElika Bergelson از دانشگاه Duke از طریق پست الکترونیکی به مجله‌ی Reuters Health می‌گوید:

من فکر می‌کنم هیجان‌انگیز است که مدارکی یافتیم که حتی با این که نخستین کلمات کودکان “جزایر” نیست، با وجود دامنه‌ی لغات کم، به‌نظر می‌رسد آن‌ها احساسی دارند که بعضی کلمات و مفاهیم نسبت به بقیه شباهت بیشتری به آن موضوع دارند، در حالی که هنوز خیلی چیزها باید یادبگیرند تا درجاتی از فهم بزرگسالان و یا حتی کودکی نوپا را از خود نشان‌دهند. این موضوع به فهم این که چگونه این کلمات و مفاهیم اولیه شکل می‌گیرند، اشاره می‌کند.

یادگیری صحیح کلمات نیازمند ایجاد ارتباط بین گفتار و محیط اطراف و آموختن این که چگونه کلمات مختلف بهم مرتبط می‌شوند، است.

تیم تحقیقاتی Bergelson، کودکان ۶ ماهه را مطالعه کردند تا ببینند که آیا آن‌ها این ارتباطات را کشف می‌کنند یا خیر؟

محققان با دنبال کردن نگاه کودکان دریافتند هنگامی که اشیاء با چیزهای غیرمرتبط همراه هستند (مثل تصویر یک ماشین و تصویر یک آبمیوه)، نسبت به حالتی که اشیاء همراه با چیزهای مرتبط هستند (مثل تصویر یک ماشین همراه با تصویر یک کالسکه) آن‌ها بطور قابل ملاحظه‌ای به تصاویر اشیاء نامگذاری‌شده نگاه می‌کنند. نویسندگان گمان می‌کنند که کودکان، به‌اندازه‌ی کافی معانی کلمات را می‌دانند که بتوانند آن‌ها را از اشیاء غیرمرتبط تشخیص دهند اما در مورد اشیاء مرتبط این گونه نیست. به عنوان مثال، کودکان احتمالا می‌دانند که ” ماشین” نمی‌تواند با آبمیوه مرتبط باشد ولی نمی‌دانند که آیا کالسکه می‌تواند در گروه ماشین قرارگیرد یا خیر؟! محققان با ضبط ویدئوهای خانگی نیز مشاهده‌کردند که کودکان هنگامی که می‌توانستند اشیاء را زمان استفاده از کلمات ببینند، بهتر می‌توانستند تشخیص کلمات را یادبگیرند.( به‌عنوان مثال، اگر به آن‌ها گفته می‌شود” قاشق تو این‌جاست”، هنگامی‌که قاشق وجود داشته باشد، یادگیری بهتر است.)


مقاله مرتبط: اصول تربیت کودکان: راهنمای جامع تربیت کودک از بدو تولد


طبق گزارش آنلاین ۲۰ نوامبر در PNAS، بنظر می‌رسد هربار که کلمه همراه با وجود شیء استفاده می‌شود، تاثیر بیشتری در فهم و یادگیری نسبت به کسی که فقط با او صحبت شده‌است، دارد.

Bergelson می‌گوید:

من فکر می‌کنم قبل از ترسیم این که چگونه می‌توانیم یادگیری و توسعه‌ی دامنه‌ی لغات را بهتر کنیم، نیاز به فهم بهتر این که این موضوع عموما چگونه اتفاق می‌افتد داریم – این مقاله اولین قدم در این زمینه است – به عقیده‌ی من یک چیزی که در کار ما حدس‌زده می‌شود، این است که بیشتر صحبت‌کردن به کودکان کم سن‌وسال و تمرکز روی این که آن‌ها به چه چیزی نگاه می‌کنند و مراقبت هستند که آسیب نبینند، به یادگیری زبان گفتاری اولیه کمک می‌کند.

او می‌افزاید:

با کودک خود همانند یک شریک مکالمه‌ای واقعی رفتار کنید. حتی نوزادان کم سن‌وسال نیز قبل از این که خودشان شروع به صحبت‌کردن کنند، در حال گوش‌دادن و یاد گرفتن کلمات و دنیای پیرامون خود هستند و سرپرستان آن‌هاف این موضوع را ممکن می‌سازند.


مقاله ی مرتبط: اصول فرزندداری: ۳ تا ۵ سالگی


دکتر Dana Suskind از دانشگاه Chicago که درباره‌ی راه‌هایی برای کمک به والدین جهت تقویت یادگیری زبان کودکان تحقیق کرده ولی در این تحقیق شرکت نکرده است، از طریق پست الکترونیکی به مجله‌ی” Reuters Health” می‌گوید:

از نظر من، این تحقیق ادامه پیدا می‌کند تا اهمیت حیاتی زبان اولیه و دانسته‌ی زبان والدینی و تعامل از روز اول را تایید کند و این را اثبات کند که: یادگیری از روز اول مدرسه آغاز نمی‌شود، بلکه از روز اول زندگی آغاز می‌شود!

نارون دادخواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید