انتشار این مقاله


کشف داروی جدید برای بهبود درمان سرطان سر و گردن

ترکیب AZD1775 با شیمی‌درمانی ممکن است باعث بهبود درمان سرطان سر و گردن و کاهش ریسک برگشت شود.

محققان می‌خواهند بدانند که آیا استفاده از ترکیب آزمایشی Astra Zeneca’s AZD1775 در ترکیب با شیمی‌درمانی قبل از جراحی یا با شیمی‌درمانی و رادیوتراپی بعد از جراحی موثرتر است و ریسک برگشت سرطان را کاهش می‌دهد. همچنین می‌خواهند بفهمند که ترکیب AZD1775 و شیمی‌درمانی قبل جراحی نیاز به درمان بیش‌تر بعد از جراحی را کاهش می‌دهد.

آزمایش فاز ۱ تعیین خواهد کرد که آیا ترکیب AZD1775 با شیمی‌درمانی سیس‌پلاتین قبل جراحی و شیمی‌درمانی سیس‌پلاتین و رادیوتراپی (پرتودرمانی) بعد جراحی در بیماران مبتلا به سرطان‌های سر و گردن بی‌خطر است و چه دوزی مناسب‌ترین است. AZD1775 به عنوان مهارکننده‌ای قوی برای WEE1، پروتئینی که چرخه‌ی سلولی را تنظیم می‌کند، عمل می‌کند و در مطالعات پیش بالینی اثبات شده است که تاثیر و سودمندی شیمی‌درمانی سیس‌پلاتین و رادیوتراپی را افزایش می‌دهد. این یکی از مجموعه‌های AstraZeneca از ترکیبات واکنش آسیب‌دیدگی DNA است.


مقالۀ مرتبط: سرطان‌های سر و گردن


دو گروه ۲۱ نفره از بیماران در این آزمایش شرکت کردند. گروه اول AZD1775 را همراه شیمی‌درمانی قبل جراحی و گروه دوم AZD1775 را همراه شیمی‌درمانی و رادیوتراپی بعد جراحی نیز دریافت کردند.

درمان استاندارد برای سرطان‌های سر و گردن دارای ریسک بالا، جراحی و سپس شیمی‌درمانی سیس‌پلاتین و رادیوتراپی است. اگرچه این درمان موثرترین گزینه برای بیماران است، ولی همچنان بقا و زنده ماندن ضعیف است و درمان اغلب تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی بازماندگان دارد.
بسیاری از بیمارانی که با سرطان سر و گردن نوع مهاجم تشخیص داده می‌شوند، با ریسک بالای عود بیماری بعد از جراحی مواجه اند. بنابراین، ما به‌طور ضروری نیازمند یافتن راه‌های جدید برای درمان بیماری و کاهش ریسک برگشت آن هستیم.

امید است ترکیب این دارو با شیمی‌درمانی به معنای موثرتر شدن درمان و کمک به نجات پیدا کردن افراد بیش‌تری باشد. همچنین کسانی که تحت درمان قرار می‌گیرند، پس از درمان کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.


مقالۀ مرتبط: عوارض شیمی‌درمانی


محققان برای این کارآزمایی بالینی جدید که ارزیابی AZD1775 در ترکیب با شیمی‌درمانی و رادیوتراپی در بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن هستند، هیجان زده‌اند. پایه و اساس علمی برای انجام این آزمایش وجود دارد و امید است مزایای بالینی برای بیماران داشته باشد.
محققان این آزمایش را بر روی بیماران بین سنین ۱۸ تا ۷۰ سال که مبتلا به سرطان دهان، گلو و تارهای صوتی هستند و تحت جراحی قرار گرفته اند، انجام دادند. و منتظرند تا ببینند که آیا این دارو می‌تواند سبب بهبود روش درمانی بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن باشد.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید