انتشار این مقاله


تشخیص سریع و آسان‌ِ سرطان پوست با استفاده از دستگاه جدیدی با نام sKan!

جایزه‌ی ارزشمند James Dyson برای طراحی دستگاهی ارزان‌قیمت و قابل حمل که قادر به تشخیص ملانوما است.

تیمی متشکل از مهندسان موفق شدند جایزه‌ی ارزشمند James Dyson را برای طراحی دستگاهی ارزان‌قیمت و قابل حمل که قادر به تشخیص ملانوما است دریافت کنند. ملانوما، رایج‌ترین نوع از سرطان پوست در سراسر دنیا است که سالانه جان افراد زیادی را می‌گیرد.

با sKan آشنا شوید

تشخیص سرطان پوست در مراحل اولیه آسان نیست و در حال حاضر رایج‌ترین شیوه برای آن، معاینه‌ی بالینی یا بیوپسی است. مشکل اینجا است که بسیاری از پزشکان قادر به تشخیصِ مبتنی بر معاینه نیستند و بسیاری از افراد نیز از عهده‌ی هزینه‌ی بیوپسی برنمی‌آیند. این امر جرقه‌ای برای کشف راهی جدید در ذهن محققانی فارغ‌التحصیل از دانشگاه مک‌مستر۱ کانادا ایجاد کرد تا راهی ارزان‌قیمت‌تر برای تشخیص ملانوما فراهم ابداع کنند.
نتایج کار آنان موفق به دریافت جایزه‌ی بین‌المللیِ James Dyson شد.

سرطان ملانوما سرعت متابولیسم سلول‌ها را تغییر می‌دهد، در نتیجه سلول‌های سرطانی نسبت به همتایان سالم خود در بافت، گرمای بیش‌تری تولید می‌کنند و سبب ایجاد شوکی دمایی در پوست می‌شوند.
برای نشانه‌گذاری کردن این سلول‌ها، تیم پژوهشی شناساگری با ۱۶ ترمیستور ساختند که می‌تواند افزایش دما را به دنبال یک شوک سرما، که با اعمال کیسه‌ی یخ ایجاد می‌شود، تشخیص دهد.
ترمیوسترها به سادگی در ناحیه‌ی مشکوک به سرطان پوست تعبیه می‌شود و نقشه‌ای از دمای ناحیه فراهم می‌کند که با استفاده از آن می‌‌توان می‌توان به وجود ملانوما پی برد.


مقاله‌ی مرتبط: کشف داروی جدیدی برای ملانوما


این دستگاه، که از اجزای اولیه‌ی ارزان‌قیمتی ساخته شده‌ است، امکان تشخیص سریع این بیماری را برای افرادی که قادر به پرداخت هزینه‌ی روش‌های موجود نیستند، فراهم می‌کند.
موسسان James Dyson در بیانیه‌ای می‌گویند:

این دستگاهِ هوشمند، پتانسیل نجات دادن جان بسیاری از انسان‌ها در سراسر دنیا را دارد.

علاوه بر دریافت جایزه‌ی مذکور، تیم پژوهشی ۴۰.۰۰۰ دلار جایزه‌ی نقدی برای پیشبرد تحقیق خود دریافت کرده‌اند. هم‌چنین، ۱۰.۰۰۰ دلار جایزه‌ی نقدیِ استارت‌آپِ Forge’s Student را نیز در ماه مارس، از آنِ خود کردند.

تشخیص ملانوماامتیاز تصویر:  James Dyson Awards

تشخیص سرطان پوست

ایده‌ی ساخت این دستگاه زمانی به ذهن محققان خطور کرد که مشاهده کردند این تکنولوژی، اثری که روی سرطان پوست دارد، در سایر زمینه‌های پزشکی ندارد.
سابقاً پژوهش‌هایی در رابطه با استفاده از ویژگی‌های دمایی برای تشخیص سلول‌های ملانومایی انجام شده بود، اما مشکل این است که در آن‌ها از تجهیزات گران‌قیمت آزمایشگاهی استفاده می‌شد. محققان دانشگاه مک‌مستر به دنبال کشف راهی برای به‌کارگیری همین شیوه، با استفاده از تجهیزاتی بسیار ارزان‌قیمت‌تر و قابل‌ دسترسی‌تر بودند. با ادامه‌ی تلاش در این زمینه، تیم sKan امید دارد که پروتوتایپی ابداع کند که به آنان امکان شروع مراحل pre-clinical را بدهد.

با توجه به گزارش The Guardian، نزدیک به ۳۹ نفر هر روز در بریتانیا با سرطان ملانوما تشخیص داده می‌شود. انجمن سرطان آمریکا (ACS) نیز تخمین زده است که در سال ۲۰۱۷، ۸۷۱۱۰ مورد جدید ملانوما تشخیص داده شده است که نزدیک به ۹ هزار نفر از آنان در حال مرگ بوده‌اند. کلید اصلی درمان سرطان، تشخیص زودهنگام است؛ در صورتی که sKan موفقیت‌آمیز باشد، این ارقام به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کنند. در نتیجه، با تحقق یافتن رویای این محققان، می‌توان تغییرات قابل توجهی در زندگی بسیاری از افراد، که به نحوی با این سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند، ایجاد کرد.


پی‌نوشت

۱. McMaster 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید