انتشار این مقاله


آیا آلوئه‌ورا در درمان پسوریازیس موثر است؟

در این مقاله به بررسی مزایای بالقوه آلوئه ورا برای درمان پسوریازیس و شواهد علمی برای استفاده از آن می‌پردازیم.

پسوریازیس یک بیماری مزمن و طولانی مدت است که سبب بروز لکه های قرمز روی پوست شده و به علت نقص سیستم ایمنی ایجاد می شود و در حال حاضر درمان قطعی ندارد. همچنین، تا ۳۰ درصد افراد مبتلا به پسوریازیس، دچار آرتریت پسوریاتیک می شوند.

در این مقاله به بررسی مزایای بالقوه آلوئه ورا به عنوان درمان پسوریازیس و شواهد علمی در دسترس برای استفاده از آن می‌پردازیم.

تکه های آلوئه ورا که حاوی ژل آلوئه ورا است می تواند التهاب پوست مبتلا به پسوریازیس را کاهش دهد. آلوئه ورا نوعی گیاه آب دار با برگ های پر از ژل است. ژل خالص آلوئه ورا برای پوست اثر آرام بخش دارد، التهاب را کاهش می دهد و سبب هیدراتاسیون می شود. همچنین ممکن است برای درمان آرتریت پسوریاتیک مفید باشد. مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد ژل آلوئه ورا در بیش از ۸۱ درصد موارد جهت درمان پسوریازیس موثر است. با این حال، در این مطالعه از یک مدل حیوانی استفاده شد، بنابراین برای تحقیق در مورد اینکه آیا ژل آلوئه ورا یک اثر مثبت و معقول برای پسوریازیس در انسان دارد یا نه، تحقیقات بیشتری لازم است. اثرات آلوئه ورا به طور خاص برای پسوریازیس اثبات نشده است، اما می تواند برای درمان علایم خاصی از پسوریازیس که به آن اشاره خواهیم کرد، مفید باشد.


مقاله ی مرتبط: پسوریازیس چیست؟ و آیا درمان دارد؟


التیام زخم

خاصیت التیام و ترمیم آلوئه ورا مربوط به یک ترکیب به نام گلوکومانان (glucomannan) است که بر رشد سلول های پوست تأثیر می گذارد و باعث بهبودی زخم می شود در نتیجه، اگر فرد مبتلا به پسوریازیس دارای لکه ها و زخم های پوستی باشد که ترک خورده یا خونریزی می کند این خاصیت آلوئه ورا می تواند سودمند باشد.

کمک به پوست برای ساخت کلاژن

ژل آلوئه ورا می تواند باعث تولید کلاژن بیشتری شود. کلاژن علاوه بر کمک به فرآیند بهبود، به حفظ الاستیک و پایداری پوست کمک می کند. گلوکومانان موجود در آلوئه ورا باعث تولید کلاژن می شود و کلاژن باعث افزایش الاستیک پوست می گردد.

کاهش التهاب

ژل آلوئه ورا قادر به کاهش التهاب است که نشانه ای از پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک است. مطالعه ای در سال ۲۰۰۸ نشان داد ژل آلوئه ورا موثرتر از داروهای به ظاهر کارآمد برای درمان بیماری های پوستی مانند اریتم ناشی از UV است. با این حال، در این مطالعه به طور خاص به نقش آلوئه ورا در درمان پسوریازیس نگاه نشد. تحقیقات بیشتری لازم است تا مطمئن شویم که خواص ضد التهابی آلوئه ورا برای درمان پسوریازیس سودمند است.

هیدراتاسیون

استفاده‌ی منظم از ژل آلوئه ورا می تواند باعث هیدراتاسیون پوست شود و استفاده از آن طبق برنامه ی مشخص مفید است. هیدراتاسیون کمک میکند تا پوست ترک برندارد . برنامه های کاربردی ژل آلوئه ورا می توانند در این زمینه مفید باشند، اما در صورت استفاده مکرر از آنها ممکن است سودمند نباشند.تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا آلوئه ورا مرطوب کننده خوبی برای افراد مبتلا به پسوریازیس است یا خیر.

نحوه استفاده از آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا در اکثر داروخانه ها و فروشگاه های مواد غذایی در دسترس است. همچنین می توان به طور مستقیم از گیاه استفاده کنند.  استفاده از این ژل در مناطق آسیب دیده پوست تا سه بار در روز ممکن است. آلوئه ورا نیز به فرم قرص در دسترس است. با این حال، بنیاد ملی پسوریازیس آمریکا می گوید قرص های آلوئه ورا برای این بیماری مفید نیستند.

خطرات و ملاحظات

برخی از افراد ممکن است واکنش حساسیتی به آلوئه ورا داشته باشند، بنابراین قبل از استفاده، یک آزمایش پوست توصیه می شود. استفاده از ژل آلوئه ورا برای اکثر مردم ایمن است، اما برخی افراد ممکن است آلرژی داشته باشند. همچنین مصرف برخی از داروها ممکن است با ژل آلوئه ورا تداخل داشته باشند. در صورت استفاده از داروهای پوستی قبل از استفاده از این گیاه با پزشک خود مشورت کنید.

درمان های دیگر برای پسوریازیس

ژل آلوئه ورا یک درمان مکمل است که می تواند در درمان علائم پسوریازیس هنگام استفاده در کنار سایر روش های درمان موثر باشد. درمان هایی که پزشک ممکن است توصیه کند عبارتند از:

  • اسید سالیسیلیک
  • کرم ها بر پایه استروئید
  • پماد حاوی کلسپتروژن
  • پماد زغال سنگ

سایر داروهای خانگی برای پسوریازیس عبارتند از:

  • سرکه سیب
  • نمک دریای مرده
  • فلفل دلمه
  • روغن درخت چای

برای اثبات اینکه آیا ژل آلوئه ورا یک درمان مؤثر برای بیماری پوستی است، تحقیقات بیشتری لازم است. در عین حال، آلوئه ورا به طور کلی به عنوان یک مرطوب کننده برای پوست مبتلا به پسوریازیس استفاده می شود.

سحر سیدی مقدم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید