انتشار این مقاله


مطالعه‌ی تأثیر آلودگی هوا در رشد جنین

پزوهش جدیدی به دنبال یافتن مکانیسم‌های بیولوژیکی است که با در معرض آلودگی قرار گرفتن در طول بارداری به وجود می‌آیند.

پژوهش جدیدی به دنبال یافتن مکانیسم‌های بیولوژیکی است که با در معرض آلودگی قرار گرفتن در طول بارداری به وجود می‌آیند و منجر به کمبود وزن نوزاد در هنگام تولد می‌شوند و ریسک آن‌ها را در برابر شرایط مزمن مثل بیماری‌های قلبی عروقی و فشارخون در زندگی آینده‌شان، بالا می‌برند.

آلودگی هوا یک خطر جهانی مهم برای سلامت عمومی است و تخمین زده شده است که در هر سال موجب ۳.۲ میلیون مرگ زودرس می‌شود. مطابق با گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، ۹ نفر از هر ۱۰ نفر در جهان و مخصوصاً شامل ۱۰۰ میلیون آمریکایی، در هوای آلوده و غیرسالم تنفس می‌کنند.


مقاله مرتبط: آلودگی هوا شاید باعث کوچک شدن مغز شود!


این مطالعات بر تحقیقاتی تکیه می‌کنند که توسط تیمی در طول المپیک ۲۰۰۸ پکن انجام شده است. این تحقیقات وزن تولد نوزادانی را که دوران بارداری مادران‌شان با تلاش های فوق‌العاده‌ی دولت چین برای کاهش آلودگی در طول بازی‌ها همزمان بود، بررسی می‌کند.
آن‌ها دریافتند، این نوزادان تازه متولد شده به طور میانگین ۲۳ گرم از وزن نوزادانی که بلافاصله در دوره‌های قبل و بعد از بازی‌های المپیک، که سطح آلودگی هوا به مراتب بیشتر بود، متولد شده‌اند؛ بیشتر است.

هنگامیکه دانشمندان در مورد این موضوع که آلودگی هوا موجب پیشرفت التهاب در مادران می‌شود، و همچنین تأثیر آن بر رشد جنین و رسیدن مواد غذایی به جنین، به فرضیاتی رسیده بودند، سیستم بیولوژیکی دقیقی مبنی بر تأثیر آلودگی هوا بر رشد جنین و وزن نوزاد هنگام تولد، تا حدودی ناشناخته بود.

با همکاری بیمارستان زنان و زایمان پکن و آکادمی علوم تحقیقاتی محیط زیست چین، محققان ۶۶۰ زن باردار چینی را از اوایل بارداری تا اواخر آن تحت نظر گرفتند. آن‌ها سطح آلودگی هوای محیط پکن و دوز‌های داخلی آن را در زنان باردار اندازه گرفتند. تیم تحقیق خون و نمونه‌های ادرار از مادران را در زمان‌های مختلفی از دوران بارداری و همچنین خون بند ناف و بافت جفت را گردآوری کردند.


مقاله مرتبط: رابطه‌ای میان بیماری‌های مقاربتی و کم‌وزنی نوزادان در هنگام تولد!


هدف این مطالعات اندازه‌گیری بیومارکر‌های التهابی، استرس اکسیداتیو، رشد جفت، تغییر در عملکرد ژن‌ و اختلال متابولیک بود. همچنین ارزیابی این موضوع که آیا قرار گرفتن در معرض آلودگی بر این مکانیسم‌ها و در نهایت وزن نوزادان تازه متولد شده تأثیر می‌گذارد، نیز جزوی از هدف تحقیقات محسوب می‌شود.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید