انتشار این مقاله


استفاده از واقعیت مجازی برای کاهش درد!

واقعیت مجازی؛ مسکن جدید؟! بررسی علمی تاثیر این تکنولوژی بر روی میزان درک درد در بیماران. به یک بچه بگویید که یک درمان یا پروسه درمانی را باید تحمل کند، چیزی که به احتمال زیاد شما خواهید داشت چیزی بیشتر از یک بچه ترسیده و نگران نخواهد بود. ولی اگر به او بگویید که می‌خواهید […]

واقعیت مجازی؛ مسکن جدید؟! بررسی علمی تاثیر این تکنولوژی بر روی میزان درک درد در بیماران.

به یک بچه بگویید که یک درمان یا پروسه درمانی را باید تحمل کند، چیزی که به احتمال زیاد شما خواهید داشت چیزی بیشتر از یک بچه ترسیده و نگران نخواهد بود. ولی اگر به او بگویید که می‌خواهید او را ببرید که او را در فضا آزاد چیزبرگر شکار کند در حالی که پزشک یک کاری روی او انجام می‌دهد، آن‌ها چیزی متفاوت احساس خواهند کرد!

این تفاوت در درک وقایعی که در اطراف آن‌ها می‌گذرد، مسئولیت یک گروه در بیمارستان کودکان Packard است. این بیمارستان اولین بیمارستانی است که از تجهیزات واقعیت مجازی(VR) برای پرت کردن حواس کودکان استفاده می‌کنند؛ در این بیمارستان از واقعیت مجازی در زمان پروسه‌های درمانی استفاده می‌شود که علاوه بر کاهش چشمگیر اضطراب کودکان، حتی ممکن درد آن‌ها را نیز کاهش دهد.

متخصصین دریافته‌اند که استفاده از واقعیت مجازی بیش از هرچیز دیگری می‌تواند حواس کودکان را پرت کند و سطح استرس آن‌ها را کاهش دهد، دلیل این امر هم این است که این تکنولوژی کمتر شناخته شده است و برای کودکان بسیار جذاب است. یکی از متخصصین این بیمارستان می‌گوید:

اگر بخواهیم برای کودکی برای اولین بار تزریق وریدی انجام دهیم، و آن‌ها بگویند نمی‌خواهند ببینند که ما چکار می‌کنیم. ما از برای پرت کردن حس بینایی آن‌ها از واقعیت مجازی استفاده می‌کنیم که همیشه بسیار برای‌شان جذاب است. این کار می‌تواند درک از میزان درد این پروسه را کاهش دهد به حدی که یک تجربه منفی به یک تجربه مثبت تبدیل می‌شود.

این اولین باری نیست که این بیمارستان از روش‌های نوآورانه برای کاهش استرس بیماران استفاده می‌کند. آن‌ها در سال ۲۰۱۵ سیستم پخش فیلم با صفحه بزرگی را به تخت هر بیمار متصل کردند که آن‌ها استرس و درد کمتری احساس کنند؛ چیز واقعا خوبی نیست؟!

در اوایل سال ۲۰۱۷ نیز این بیمارستان یک بازی رایانه‌ای طراحی کردند به نام Sevo the Dragon که روی همان صفحه نمایش متصل به تخت اجرا می‌شد و بیمار می‌توانست با میزان دریافت داروی آرام‌بخش خودش بازی کند و این بازی برای کودکان بسیار جذاب بود.

کمیته نوآوری این بیمارستان در حال حاضر در صدد تولید محتوی واقعیت مجازی‌ای مخصوص کودکان هستند. بازی Spaceburgers اولین بازی‌ای بود که ساخته شد که در آن کودکان در حین شنیدن آهنگ‌های آرامش‌بخش می‌توانستند در فضای اجسام را شکار کنند.

همین؟!

محققین در حال حاضر در حال تحقیق بر روی این مسئله هستند که واقعیت مجازی تا چه حدی می‌تواند درد و استرس را کاهش دهد و تا به الان نتایج امیدوارکننده بوده است. کودکانی که این تکنولوژی در حین درمان دریافت می‌کنند بیشتر همکاری می‌کنند، کمتر درد احساس می‌کنند و ترسی ندارند.

Caruso عضوی از کمیته نوآوری این بیمارستان، می‌گوید:

کودکان نباید با ترس از آمپول بزرگ شوند و نباید ترسی از تزریق داشته باشند. ترس از سوزن یک مثال واضح برای استفاده از این تکنولوژی است. چرا که این خاطرات بد در کودکی دلیل اصلی ترس بزرگسالان از سوزن است. در حال حاضر کودکانی که تزریق دارند عینک واقعیت مجازی را به چشم می‌زنند. و میزان دردی که گزارش داده‌اند خیلی کم است، البته اگر اصلا دردی وجود داشته باشد.


مقاله مرتبط: مسکن‌های دارونما؛ تأثیرات تلقینی!


محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید