می‌توانید روز را فقط با یک وعده‌ی غذایی سر کنید؟

رژیم غذایی یک وعده در روز یک برنامه‌ی رژیمی محبوب در جهان است که ادعا می‌شود با خودداری از خوردن، به کاهش وزن کمک می‌کند. افرادی که از این رژیم پیروی می‌کنند فقط یک وعده‌ی غذایی در روز (معمولا شام) می‌خورند و هیچ کالری دیگری مصرف نمی‌کنند.

اگرچه این برنامه‌ی رژیمی یک راه حل سریع برای کم کردن وزن ارائه می‌دهد، اما شاید خطرات آن بیشتر از مزایا باشد.

محتویات این مقاله:

  • رژیم یک وعده در روز چیست؟
  • مزایای بالقوه
  • خطرات
  • راه‌های کاهش وزن سالم
  • چکیده

رژیم یک وعده در روز چیست؟

رژیم یک وعده در روز یک برنامه‌ی رژیمی است که طی آن شخص فقط یک وعده‌ی غذایی در روز مصرف می‌کند. این رژیم شامل ناشتا ماندن به مدت طولانی و سپس خوردن یک وعده غذا در طول روز است.

رژیم یک وعده در روز از روشی استفاده می‌کند که از آن به عنوان ” 23 به 1 ” یاد می‌شود. به این معنا که شخص 23 ساعت از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کند و تنها یک ساعت در روز به جذب کالری اختصاص می‌دهد.

اکثر افرادی که از این رژیم پیروی می‌کنند از خوردن و آشامیدن در طول روز اجتناب می‌کنند و یک وعده‌‌ی غذایی خود را شام انتخاب می‌کنند. سپس دوباره تا عصر روز بعد رژیم را از سر می‌گیرند.

-dietone-meal-a-day
رژیم یک وعده در روز یک برنامه‌ی رژیمی کاهش وزن است که بر اساس خوردن تنها یک وعده و ناشتا ماندن بقیه‌ی روز عمل می‌کند.

چه چیز‌هایی در طول رژیم یک وعده در روز می‌توان خورد؟

رژیم یک وعده در روز تنوع زیادی دارد. برخی از آن‌ها توصیه می‌کنند افراد فقط غذاهای سالم و مغذی مصرف کنند. اما بسیاری از آن‌ها اجازه‌ی خوردن هر نوع غذایی را می‌دهند.


مقاله مرتبط: چگونه لاغر شویم؟ رژیم غذایی کم کربوهیدرات انتخاب کنید


مزایای بالقوه

افرادی که از رژیم یک وعده در روز پیروی می‌کنند معتقدند این روش مزایای زیادی دارد؛ از جمله کاهش وزن سریع.

دیگر مزایای مطرح شده:

  • پیروی از این رژیم آسان است زیرا نیازی به شمارش کالری توسط شخص نیست
  • اصطلاحا ” روز تقلب ” وجود ندارد زیرا هیچ غذایی نیست که برای آن محدودیتی در خوردن نباشد

مطالعات زیادی در مورد اثرات ناشتا ماندن متناوب صورت گرفته است. البته بیشتر این مطالعات روی مردان انجام شده بنابراین اطلاعات کمتری در مورد اثرات آن بر سلامتی زنان در دسترس است.

به دلیل وجود دوره‌های هورمونی در خانم‌ها احتمال می‌رود اثرات این رژیم در آن‌ها متفاوت باشد. هم چنین میزان نیاز خانم‌ها به مواد مغذی مختلف نیز با مردان متفاوت است. برای نمونه خانم‌ها باید آهن بیشتری مصرف کنند که در صورت ناشتا ماندن طولانی، احتمالا این نیاز آن‌ها به طور کامل رفع نشود.

مطالعات انجام شده در مورد ناشتا ماندن متناوب مزایای زیر را نشان می‌دهند:

  • این روش به کاهش قند خون و کاهش وزن افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند
  • روی چرخه‌ی غذایی و چرخه‌ی خواب افراد چاق تاثیر مثبتی می‌گذارد و طول عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد
  • عملکرد سیستم قلبی را بهبود می‌بخشد و به تقویت حافظه کمک می‌کند

    healthy-diet
    کسانی‌که می‌خواهند وزن کم کنند باید به میزان کافی میوه و سبزیجات مصرف کنند و خوردن غذاهایی با کالری بالا را محدود کنند.

خطرات:

گرچه بعضی از تحقیقات از مزایای ناشتا ماندن متناوب و رژیم یک وعده در روز حمایت می‌کنند اما یک برنامه‌ی رژیمی سخت خطرات زیادی به همراه دارد.

خطرات روزانه عبارت اند از:

  • احساس گرسنگی شدید
  • شکنندگی
  • ضعف
  • تحریک پذیری
  • ناتوانی در تمرکز
  • خستگی

هم چنین مشکلات جدی برای افراد تحت درمان پزشکی وجود دارد. افراد دیابتی یا افرادی با قند خون پایین (هیپو گلیسمی) باید در طول روز وعده‌های غذایی منظمی داشته باشند تا از اثرات جانبی شدید جلوگیری کنند.

بر اساس یک مطالعه، ناشتا ماندن متناوب میزان LDL cholestrol (کلسترول بد) را افزایش می‌دهد. افزایش این کلسترول خطر بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی را افزایش می‌دهد.

همین مطالعه نشان داده که میزان کاهش وزن افرادی که متناوبا ناشتا می‌مانند از افرادی که مقدار کالری مصرفی روزانه‌ی خود را کم می‌کنند، بیشتر نیست.

در نهایت افرادی که رژیم یک وعده در روز دارند احتمالا دچار زیاده‌روی در خوردن می‌شوند.

منظور از زیاده‌روی این است که فرد در یک زمان کوتاه مقدار زیادی غذا علی‌رغم سیر بودن مصرف کند. بعضی از افرادی که رژیم یک وعده در روز دارند به این مشکل دچار می‌شوند.

راه‌های کاهش وزن سالم

اگرچه رژیم یک وعده در روز برای افرادی که به دنبال راهی برای کاهش وزن سریع هستند جذاب است اما روش‌های راحت‌تر دیگری برای کاهش وزن سالم وجود دارد.

healthy-way-of-loosing-weight
کسانی‌که می‌خواهند کاهش وزن داشته باشند باید هر هفته حداقل 150 دقیقه ورزش‌های قلبی-عروقی مثل دویدن یا ایروبیک انجام دهند.

هر فردی که به دنبال کاهش وزن است باید یکی از روش‌های جایگزین ایمن را در نظر بگیرد تا به وزن مطلوب برسد:

  • ورزش منظم: کسانی‌که می‌خواهند کاهش وزن داشته باشند باید هر هفته حداقل 150 دقیقه ورزش‌های قلبی-عروقی مثل دویدن یا ایروبیک انجام دهند.
  • دفتر برنامه‌ی غذایی: افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند می‌توانند با تهیه‌ی دفتر برنامه‌ی غذایی و یادداشت غذا‌های صرف شده و زمان مصرف آن‌ها، بینش صحیحی از میزان کالری‌های مصرفی روزانه به دست آورند.
  • حمایت شدن: افرادی که در حال تلاش برای کاهش وزن هستند از سوی عزیزان یا دوستانی ‌که قبلا رژیم داشته اند حمایت می‌شوند.
  • خوردن متعادل و رژیم غذایی: کسانی‌که می‌خواهند وزن کم کنند باید به میزان کافی میوه و سبزیجات مصرف کنند و خوردن غذاهایی با کالری بالا را محدود کنند.
  • مشورت با یک پزشک: یک پزشک می‌تواند کلیه‌ی عواملی مثل مشکلات تیروئیدی که موجب اضافه وزن نامتعارف می‌شوند کنترل کند.
loosing-weight
کسانی‌ که می‌خواهند کاهش وزن داشته باشند باید با گام‌های کوچک و تغییرات پایدار در روش زندگی خود شروع کنند.

بهترین راه‌ کاهش وزن ایجاد تغییرات طولانی مدت در رژیم غذایی و سبک زندگی است.


مقاله مرتبط: راز کاهش وزن به صورت بلندمدت


چکیده

رژیم یک وعده در روز یک برنامه‌ی رژیمی کاهش وزن است که بر اساس خوردن تنها یک وعده و ناشتا ماندن بقیه‌ی روز عمل می‌کند. گرچه این رژیم می‌تواند به بعضی‌ها در کاهش وزن کمک کند اما افرادی هم هستند که از ناشتا ماندن طولانی مدت ناامید می‌شوند.

این رژیم برای همه بهترین انتخاب نیست زیرا ممکن است برای برخی‌ها عوارض جانبی خطرناکی به همراه داشته باشد.

گرچه تا کنون مطالعاتی در حمایت از این رژیم انجام شده، اما تحقیقات بیشتری، به خصوص در مورد خانم‌ها، لازم است تا مشخص شود آیا این رژیم واقعا ایمن و تاثیر‌گذار است.

کسانی‌ که می‌خواهند کاهش وزن داشته باشند باید با گام‌های کوچک و تغییرات پایدار در روش زندگی خود شروع کنند. بهترین راه این است که در مورد روش‌های ایمن کاهش وزن با یک پزشک مشورت کنند، به خصوص اگر تحت درمان پزشکی باشند.