انتشار این مقاله


ضربه‌ی روحی مادر در دوران کودکی ممکن است روی دختر نیز تاثیر بگذارد

بیماری‌های روانی که در اثر ضربه‌ی روحی در دوران کودکی ایجاد می‌شوند ممکن است از مادر به دختر برسند.

بر اساس مطالعات جدید، بیماری‌های روانی که در اثر ضربه‌ی روحی در دوران کودکی ایجاد می‌شوند ممکن است از مادر به دختر برسند.

این مطالعه شامل افراد بالغی است که پدر و مادرشان در دوران جنگ جهانی دوم مجبور به مهاجرت از فنلاند شده‌اند. حدود ۴۹,۰۰۰ کودک در بین سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۵ مجبور به مهاجرت از فنلاند شدند که بسیاری از آن‌ها پیش‌دبستانی بودند.

آن‌ها در سوئد توسط خانواده‌های پرورشگاهی بزرگ شدند و علاوه بر جدا شدن از خانوادهایشان، با تنش‌هایی چون انطباق با خانواده‌ی پرورشگاهی و یادگیری زبان جدید رو‌به‌رو بودند. پس از این‌که آن‌ها به فنلاند بازگردانده شدند باید خود را با فرهنگ فنلاند تطابق می‌دادند.

محققان متوجه شدند دخترانی که مادرانشان مجبور به مهاجرت شده بودند درست مانند مادر خود آمار بالایی برای بستری شدن به دنبال اختلالات روانی مانند افسردگی یا اختلال دو‌قطبی دارند.

این افراد ۴ برابر بیشتر از دخترانی که مادرشان در طول جنگ جهانی دوم با خانواده‌ی خود مانده بودند، به دلیل اختلالات روانی بستری شدند. خطر بستری شدن برای اختلالات روانی در بین پسران و دخترانی که پدرانشان مجبور به مهاجرت شده بودند از حد طبیعی بیشتر نبود.


مقاله مرتبط: استرس مادران باردار باعث اختلال در سلامت روان نوزادان می شود!


depression
بر اساس مطالعات جدید، بیماری‌های روانی که در اثر ضربه‌ی روحی در دوران کودکی ایجاد می‌شوند ممکن است از مادر به دختر برسند.

یافته‌های محققان

در این تحقیق به اینکه چرا این دختران همانند مادران خود خطر بالایی برای ابتلا به بیماری‌های روانی دارند اشاره نشده است. با این حال محققان اظهار داشتند این اتفاق ممکن است به تاثیر تجربه‌ی ناگوار کودکی در ایفای نقش مادری یا عملکرد ژن‌های مادر مربوط باشد.

نویسنده‌ی تحقیق، Stephen Gilman که عضو موسسه ملی بهداشت کودکان و توسعه انسانی تحقیقات سلامت جمعیت عمومی در ایالات متحده است، اظهار داشت:

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض آسیب‌های روانی در دوران بارداری می‌تواند بر فرزندان تاثیر منفی داشته باشد.

Gilman در سخنرانی در یکی از خبرگزاری‌ها توضیح داد:

در اینجا شواهدی یافتیم که نشان می‌دهد قرار گرفتن مادر در معرض آسیب‌های روانی در دوران کودکی – در این مورد جدایی از اعضای خانواده در طول جنگ – ممکن است عواقب طولانی مدت برای دخترانش داشته باشد.

mom-s-childhood-trauma-may-affect-daughter
مطالعات بسیاری نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض آسیب‌های روانی در دوران بارداری می‌تواند بر فرزندان تاثیر منفی داشته باشد.

طبق گفته‌های همکار نویسنده Torsten Santavirta، این مهاجرت برای محافظت از کودکان در مقابل عواقب زیادی که در جنگ‌های این کشور با اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت، در نظر گرفته شد.

Santavirta افزود:

مشاهدات ما در مورد خطر ابتلا به اختلالات روانی که به نسل بعد منتقل می‌شود نگران‌کننده است. این مطالعه تاکید می‌کند هنگام طراحی سیاست‌های حفاظت از کودکان، مزایایی که به این افراد تعلق می‌گیرد باید در قبال خطری که آن‌ها را تهدید می‌کند سنجیده شود.

محققان نتیجه گرفتند که تحقیقات بیشتری برای کسب اطلاعات در مورد چگونگی تاثیر جنگ بر سلامت روان والدین و فرزندان آنها و یافتن راه های جدید برای کمک به خانواده های تحت تاثیر جنگ لازم است.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید