انتشار این مقاله


آیا ویتامین D می‌تواند به درمان آرتریت روماتوئید کمک کند؟

در بیماری آرتریت روماتوئید، سلول‌ها حساسیت خود را نسبت به ویتامین D از دست می‌دهند!

دانشمندان پس از مطالعه‌ی سلول های ایمنی که از مفاصل افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید گرفته شده بود، دریافتند هنگامی که بیماری شروع می‌شود، برخی از سلول‌ها حساسیت خود را نسبت به ویتامین D از دست می‌دهند.

محققان نقش ویتامین D را در بیماری آرتریت روماتوئید بررسی می‌کنند.

آرتریت روماتوئید(رماتیسم مفصلی) یک بیماری خود ایمنی می‌باشد که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به بافت های سالم بدن( که اغلب شامل مفاصل می‌باشد) حمله می‌کند و باعث ایجاد التهاب و تورم‌های دردناك می‌شود. این بیماری اغلب چندین مفصل را با هم درگیر می‌کند؛ مثل مفاصل زانو و دست. این رویداد باعث می‌شود که مفاصل ملتهب شوند و در نهایت به خود مفصل آسیب وارد شود. این عارضه همچنین می‌تواند به دردهای طولانی مدت، مشکلات تعادلی و بدشکلی مفصل نیز منجر شود.


مقاله‌ی مرتبط: مشاغل خاص مرتبط با افزايش خطر آرتريت روماتوئيد (ورم مفصلى روماتيسم)


برآوردها نشان می‌دهند که حدود ۱ درصد جمعیت جهان مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند؛ از جمله‌ی این تعداد ۱.۳ میلیون بزرگسال در ایالات متحده‌ی آمریکا می‌باشد. زنان بیشتر از مردان تحت تاثیر این بیماری قرار دارند! بدین ترتیب این مسئله مطرح می‌شود که آیا عوامل هورمونی ممکن است در بروز این بیماری نقش داشته باشند یا خیر؟!

بررسی سلول‌های مفصل ملتحمه

پژوهشگران در مقاله‌ی خودشان در این نشریه قید کردند که مطالعات قبلیشان نشان داده است: ویتامین D دارای اثرات ضد التهابی قوی می‌باشد، از جمله‌ی این اثرات، مهار فعالیت برخی از انواع سلول‌های T می‌باشد که نوعی از سلول‌های سیستم ایمنیِ دخیل در این بیماری می‌باشند. با این حال، در این مطالعاتی که صورت گرفته بود فقط از سلول‌های ایمنی جدا شده از خون استفاده شده‌بود بنابراین تأثیر ویتامین D بر سلول‌های ایمنی موجود در موضع مورد نظر بیماری ناشناخته مانده بود.


مقاله‎ی مرتبط: هرچیزی که در مورد ویتامین D می‌دانید شاید غلط است! 


یکی از ویژگی‌های مهم این مطالعه‌ی جدید، استفاده از سلول‌های ایمنی هر دو محل (خون و مفاصل ملتحمه افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید) می‌باشد.

Karim Raza  استاد موسسه‌ی التهاب و پیری دانشگاه بیرمنگام، توضیح می‌دهد:

ما انواعی از سلول‌های ایمنی را از  نواحی مختلف بدن جدا کردیم تا مشخص کنیم که آیا زیرمجموعه‌های خاصی از سلول‌های ایمنی (مخصوصا گروه سلول‌های T) حساسیت مشابهی نسبت به ویتامین D دارند یا خیر.

سلول‌های ایمنی حساسیت خود را نسبت به ویتامین D از دست داد‌ه‌اند

برای انجام این تحقیق، دانشمندان نمونه‌هایی از مایع سینوویال گرفته شده از مفاصل ۱۵ فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید که بین ۴۰ تا ۸۵ سال سن داشتند، مورد بررسی قرار دادند. مایع سینوویال یک مایع غلیظ و چسبنده‌ای می‌باشد که به عنوان روان‌کننده برای کاهش اصطکاک استخوان‌های موجود در محل مفصل عمل می‌کند. آن‌ها همچنین نمونه‌هایی از خون‌های گرفته شده از افراد بیمار و افراد سالمی که برای کنترل، خونشان را به بانک خون اهدا کرده بودند و از نظر سن و جنس با افراد بیمار تطابق داشتند، مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.
هنگامی که آن‌ها نحوه‌ی عملکرد سلول‌های ایمنی نمونه‌های مختلف را نسبت به ویتامین D آزمودند، دریافتند که بعضی از انواع سلول‌های ایمنی به طور متفاوتی واکنش نشان می‌دهند. مخصوصا، آن‌ها دریافتند که برخی از انواع سلول‌های T که از مفاصل ملتحمه برداشته شده بودند نسبت به سلول‌هایی که از خون گرفته بودند، در مقابل اثرات ضدالتهابی ویتامین D کمتر حساسیت نشان دادند.

 Martin Hewison استاد مؤسسه‌ی متابولیسم و تحقیقات سیستم‌های دانشگاه بیرمنگام توضیح می‌دهد:

به نظر می‌رسد این امر به این دلیل رخ می‌دهد که سلول‌های ایمنی موجود در مفاصل افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، نسبت به التهاب یشتر تخصص یافته‌اند و بنابراین کمتر دچار تغییر می‌شوند؛ حتی اگر تمام سیستم‌های موردنیاز برای واکنش در برابر ویتامین D را نیز داشته باشند!

آیا ویتامین D می‌تواند از آرتریت روماتوئید پیشگیری کند؟

اگرچه مطالعه محدود به بررسی سلول‌ها در محیط آزمایشگاه بود، اما به نظر می‌رسد یافته‌ها از این ایده که حفظ سطح ویتامین D می‌تواند به جلوگیری از آرتریت روماتوئید و سایر بیماری‌های التهابی کمک کند، حمایت می‌کند.
با این حال، آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که تنها مصرف مکمل‌های ویتامین D، می‌تواند به افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک کند؛ چراکه سلول‌های ایمنی بدن آن‌ها درحال حاضر حساسیت چندانی ندارند.


مقالات مرتبط:


به گفته‌ی دکتر Louisa Jeffery از دانشگاه بیرمنگام، ممکن است درمان جدیدی ایجاد شود که غیرحساس بودن این سلول‌ها را نسبت به ویتامین D از بین ببرد.

اکنون محققان می‌خواهند تحقیقات بیشتری را در این زمینه انجام دهند تا بفهمند که چرا آرتریت روماتوئید سبب می‌شود تا سلول‌های ایمنی نسبت به ویتامین D غیرحساس شوند و چگونه ممکن است که بتوانند از آن پیشگیری کنند. آن‌ها همچنین می‌خواهند بدانند که در سایر شرایط التهابی نیز اثری مشابه این چنین رخ می‌دهد یا خیر.

پروفسور Karim Raza بیان می‌کند:

یافته‌های ما غیر منتظره بود! چراکه ما در ابتدا فکر می‌کردیم سلول‌هایی که از مفاصل التهابی گرفته شده‌اند، به همان نسبتِ سلول‌هایی که از خون گرفته شده‌اند به ویتامین  Dپاسخ می‌دهند.

پژوهشگران دانشگاه لندن و دانشگاه بیرمنگهام در انگلستان، نتایج گزارشات خود را در مجله‌ی Autoimmunity منتشر کردند.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید