انتشار این مقاله


آیا بیش از دو جنس وجود دارد؟ (۲)

با لطف بهبود قوانین اجتماعی افراد ترنس در جامعه پذیرفته‌تر شده‌اند. بسیاری از آن‌ها عمل تغییر جنسیت انجام می‌دهند. اما انگیزه‌ی این تغییر از کجا ناشی می‌شود؟

در قسمت اول این مقاله دلیل اختلالات جنسیتی را بررسی کردیم. در ادامه تفاوت بین هویت و جنسیت را بررسی خواهیم کرد. با دکتر مجازی همراه باشید.


مقاله مرتبط:آیا بیش از دو جنس وجود دارد؟ (۱)


Sex و gender دو مفهوم متفاوت هستند که اغلب به جای هم به کار برده می‌شوند. Sex در واقع به ظاهر فیزیکی یک فرد اطلاق می‌شود اما gender یا هویت کاملاً متفاوت است. هویت به روح برمی‌گردد یعنی حس درونی که شخص درباره‌ی جنسیت خود دارد؛ زن، مرد، هر دو یا شاید هم ترکیبی از این دو!

این احساس فقط ناشی از تاثیرات دیگران نیست، بلکه هویت از درون ما ریشه می‌گیرد. پس اگر جنسیت و هویت ذهنی مطابقت نداشته باشند چه رخ خواهد داد؟

یک نفر از هر ۳۰۰ نفر خود را به عنوان transgender می‌شناسد. به عقیده‌ی این افراد جنسیت فیزیکی آن‌ها با چیزی که واقعا درون مغزشان حس می‌کنند، متفاوت است. چرا مغز و بدن با هم مخالفند؟ با لطف بهبود قوانین اجتماعی افراد ترنس در جامعه پذیرفته‌تر شده‌اند. بسیاری از آن‌ها عمل تغییر جنسیت انجام می‌دهند. اما انگیزه‌ی این تغییر از کجا ناشی می‌شود؟

احساس شناخت در مغز بسیار پیچیده است، و تعریف هر کس از “من” ناشی از این فرآیندهای پیچیده‌ی مغزی است. اما احساس افراد ترنس متفاوت است. این افراد هر بار که در آینه نگاه می‌کنند، با شخص درون آینه احساس راحتی ندارند و خود را متفاوت از تصویر می‌دانند.

چیزی که می‌بینیم به ناحیه‌ای در مغز منتقل می‌شوند، اما برای اینکه بفهمیم این تصویر متعلق به خود ماست این اطلاعات به ناحیه‌ی تمپوروپریتال منتقل می‌شوند. برای جمع بندی این اطلاعات ناحیه‌ای به نام ناحیه‌ی شناسایی مغز وجود دارد؛ این ناحیه این احساس را به وجود می‌آورد که این تصویر با خود واقعی من مطابقت دارد. این اتفاقات کاملاً ناخودآگاه اتفاق میافتد.


مقاله مرتبط:درباره‌ی اختلالات جنسیتی چه می‌دانید؟


در افراد ترنس این اتفاق نمی‌افتد و در بیشتر آن‌ها این احساس در دوران کودکی آغاز می‌شود. بررسی MRI مغز این افراد نیز این تفاوت را مشخص کرده است. به این افراد تصاویری مختلفی نشان داده شد و از آن‌ها خواسته شد تا تصویری که احساس می‌کنند متعلق به آن‌هاست انتخاب کنند. زمان پاسخگویی هم بسیار کم بود تا فرصت تفکر نیز وجود نداشته باشد. تقریباً همه‌ی آن‌ها تصویری را که مخالف جنسیت فیزیکی آن‌ها بود، انتخاب کردند.

درمان جدیدی در راه است

ژنی به نام DMRT1 روی کروموزوم Y وجود دارد که مسئول تکامل بیضه است. تشکیل بیضه قبل از تولد اتفاق می‌افتد. اما این ژن‌ها در افراد بالغ نیز فعال هستند، چرا باید اینگونه باشد؟

بررسی بیضه‌‌ی موش‌های بالغ نشان می‌دهد که درون این ارگان سلول‌ها زنانه نیز موجودند. چنانچه این ژن خاموش شود جنسیت تغییر خواهد کرد! در این صورت بافت بیضه چیزی شبیه تخمدان خواهد شد! این کشف اساس مفاهیم جنسیت را تغییر می‌دهد. سلول‌هایی که مسئول مردانگی و زنانگی هستند، همیشه به این صورت نمی‌مانند. آیا یک زن می‌تواند اسپرم تولید کند؟ یا یک مرد تخمک تولید کند؟

جنین درون رحم تا شش هفتگی جنسیت ندارد، اما بعد از این مدت اگر کروموزوم Y موجود باشد ژن SRY جنسیت را تعیین خواهد کرد. برای اینکه جنین مذکر باقی بماند ادامه‌ی کار با ژن DMRT1 است. اگر این ژن نتواند کار خود را انجام دهد ژنی به نام FOXL2 شروع به تغییر بدن به سوی زنانگی می‌کند و سلول‌های زنانه را می‌سازد. این فرآیند بعد از تولد هم ادامه خواهد داشت. بدن یک مرد ممکن است شروع به ساخت هورمون‌های جنس مخالف کند. این موضوع می‌تواند درمان جدیدی را برای افراد ترنس و بیناجنس ایجاد کند.


منبع: قسمت سوم از فصل هفتم مستند through the wormhole

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید