انتشار این مقاله


اثرات صبحانه خوردن به وزن شما بستگی دارد

صبحانه خوردن چه تاثیری بر سلول‌های چربی در افراد لاغر می‌گذارد؟ بر سلول‌های چربی افراد چاق چطور؟

صبحانه خوردن چه تاثیری بر سلول‌های چربی در افراد لاغر می‌گذارد؟ بر سلول‌های چربی افراد چاق چطور؟ تحقیقات جدید با نگاهی به تاثیرات متابولیکی خوردن و نخوردن صبحانه، این موضوع را بررسی می‌کند. آیا خوردن صبحانه به شما کمک می‌کند وزن کم کنید یا برعکس؟ مطالعات متناقضی در این زمینه وجود دارد.

به عنوان مثال، بر اساس مطالعه‌ای که روی جمعیت بزرگی انجام شده، خوردن یک صبحانه‌ی کامل از افزایش وزن جلوگیری می‌کند زیرا باعث می‌شود فرد میان وعده‌های کمتری مصرف کند. از سوی دیگر، نتایج مطالعه‌ای نشان می‌دهد خوردن صبحانه هیچ تاثیری بر میزان کالری‌های مصرفی روزانه ندارد.

البته همه‌ی این مطالعات مشاهده‌ای هستند و نمی‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد مکانیسم کاهش وزن، متابولیسم بدن و صبحانه خوردن در اختیار ما قرار دهند. با این حال، مطالعه‌ی جدیدی که اخیرا در مجله‌ی Physiology منتشر شده است، دقیقا چنین مکانیسمی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این تحقیق که تحت نظر Javier Gonzalez در دانشگاه Bath در انگلستان انجام شده بررسی می‌کند که چگونه صبحانه خوردن بر سوخت‌و‌ساز بدن و سلول‌های چربی افراد چاق و لاغر تاثیر می‌گذارد.


مقاله مرتبط: آيا حذف صبحانه، به پر‌خوری منجر می‌شود؟ 


The-effects-of-skipping-breakfast
در افراد لاغر، صبحانه خوردن باعث افزایش فعالیت ژن‌های کمک‌کننده به چربی‌سوزی می‌شود. بنابراین سوخت‌و‌ساز بدن آن‌ها بهبود می‌یابد.

صبحانه خوردن روی متابولیسم افراد لاغر تاثیر مثبت می‌گذارد

Gonzalez و تیم تحقیقاتی او از ۴۹ شرکت‌کننده‌ی بالغ خواستند به مدت ۶ هفته صبحانه بخورند یا اینکه تا ظهر ناشتا بمانند. از بین شرکت‌کنندگان ۲۹ نفر به عنوان “لاغر” و ۲۰ نفر “چاق” طبقه‌بندی شدند. این طبقه‌بندی بر اساس شاخص توده‌ی بدن شرکت‌کنندگان (BMI) انجام شد.

تیم قبل و بعد از تحقیق نشانگرهای قلبی متابولیکی، پاسخ‌های اشتهایی و توزیع چربی در بدن شرکت‌کنندگان را مورد بررسی قرار داد. علاوه بر این، آنها فعالیت ۴۴ ژن تنظیم کننده‌ی پروتئین‌های کلیدی و توانایی سلول‌ها در استفاده از گلوکز در پاسخ به انسولین را بررسی کردند.

having-breakfast
بر اساس مطالعات جدید، اثرات صرف صبحانه بر متابولیسم افراد به میزان چربی بدن وابسته است.

در افراد لاغر، صبحانه خوردن در مدت ۶ هفته باعث افزایش فعالیت ژن‌های کمک‌کننده به چربی‌سوزی شد. بنابراین سوخت‌و‌ساز بدن آن‌ها بهبود یافت. با این حال چنین نتیجه‌ای در مورد افراد چاق مشاهده نشد. افراد چاق معمولا به انسولین مقاوم هستند. انسولین هورمون تنظیم کننده‌ی قند خون است که توسط پانکراس ترشح می‌شود.

این مطالعه جدید نشان داد که در افراد چاق سلول‌های چربی نمی‌توانند در پاسخ به انسولین به اندازه افراد لاغر گلوکز مصرف کنند. به نظر می رسد این اثر متناسب با چربی بدن فرد است.

محققان معتقدند که این یک مکانیسم سازگاری در افراد چاق است. بدن آنها سعی می‌کند میزان گلوکزی را که سلول های چربی دریافت می‌کنند محدود کند، به طوری که از ذخیره چربی اضافی جلوگیری شود.

eating-breakfast
مطالعه‌ی جدید پیشنهاد می‌کند شاید بهتر باشد افراد چاق خوردن صبحانه به صورت روزانه و منظم را کنار بگذارند.

مقاله مرتبط: تاثیر صبحانه بر میزان BMI


Gonzalez میگوید:

با آگاهی از چگونگی پاسخ سلول‌های چربی در مقابل زمان غذا خوردن و نوع آن بهتر می‌توانیم به هدف برسیم. شاید بتوانیم روش‌های جدیدی برای پیشگیری از عواقب منفی چاقی پیدا کنیم. حتی اگر نتوانیم به طور کامل از دست چربی‌های اضافی خلاص شویم.

او همچنین برخی از محدودیت های مطالعه را تعیین می کند:

از آنجا که شرکت‌کنندگان صبحانه‌هایی با کربوهیدرات بالا می خورند، ما نمی‌توانیم یافته‌های خود را به انواع دیگر صبحانه، به ویژه آن‌هایی که دارای محتوای پروتئین بالا هستند، تعمیم دهیم. مطالعات آینده ما اثر متقابل صبحانه با دیگر فاکتور‌های شیوه زندگی مانند ورزش را بررسی خواهد کرد.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید