انتشار این مقاله


لذت ناشی از موسیقی، رابطه جنسی و مواد مخدر مشابه است!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که موسیقی با ایجاد لذت، بر سیستم اپیویید مغز اثر می‌گذارد.

رابطه جنسی، مواد مخدر، و راک اند رول: وجه مشترک آن‌ها چیست؟ هر کدام می‌توانند مغز را به روش مشابهی تحت تاثیر قرار دهند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که موسیقی با ایجاد لذت، بر سیستم اپیوئید مغز اثر می‌گذارد. این مسیر عصبی-شیمیایی، موجب انتشار موادی می‌شود که به طور طبیعی توسط مغز تولید می‌شود و از لحاظ ساختاری، مشابه مواد مخدری مانند هروئین می‌باشند. این مواد شیمیایی همچنین با لذت‌های حاصل شده از خوردن غذا‌های شیرین و فعالیت هایی مانند رابطه‌ی جنسی و قمار مرتبط هستند.

مطالعه منتشر شده در روز ۹ فوریه در ژورنال Scientific Reports:

۱۷ شرکت کننده در آزمایشگاه دانشگاه McGill، به موزیک مورد علاقه خود گوش کردند. روزی پس از مصرف نالترکسون (داروهایی که به گیرنده‌های اپیوئیدی (افیونی) متصل می‌شوند و فعالیت مواد مخدر (افیونی) را مسدود می‌کنند و همچنین برای درمان افرادی که به هروئین و الکل اعتیاد دارند، استفاده می‌شود) این کار را تکرار کردند. در روز دوم، آن‌ها بعد از مصرف دارونما‌ی غیر فعال، به موسیقی مورد علاقه خود گوش دادند.

اپیوئید موزیک مواد مخدر افیونی آهنگ رابطه جنسی
موسیقی بر گیرنده‌های افیونی (اپیوئیدی) در مغز تاثیر می‌گذارند (روش مشابه در رابطه جنسی و مواد مخدر)

محققان دریافتند که وقتی افراد مورد مطالعه، نالترکسون را مصرف کردند، به گفته خودشان آهنگ‌های مورد علاقه‌شان دیگر خیلی لذت بخش نیستند (در مصرف‌کنندگان دارونما تغییری مشاهده نشد).


مقاله مرتبط: ذهن و موسیقی


شرکت‌کنندگان گفتند که به علت تاثیر مسدود‌کننده‌های مواد مخدر (opioid-blocker)، با وجود لذت‌بخش بودن موسیقی‌ها، ریتم رقص و حرکات موزون را القا نمی‌کرد. دانشمند علوم عصبی دانشگاه McGill ،Daniel Levitin که این مطالعه را همراه با Mona Lisa Chanda و Adiel Mallik، به انجام رساند، گفت: به طور معمول موسیقی حس خوبی را القا می‌کند اما نالترکسون این احساس را سرکوب می‌کند.

Josep Marco-Pallarés، دانشمند عصب شناسی در دانشگاه بارسلونا می‌گوید:

کار قبلی Valorie Salimpoor از موسسه تحقیقات Rotman کانادا نشان داده‌ است که میانجی عصبی دوپامین، در پاداشی که در ارتباط با موسیقی بود، دخیل است. با این حال، این مقاله اولین بار است که دانش خود را در مورد نقش مهم مواد شبه افیونی (opioids) در این احساس به طور قطعی نشان می‌دهد.

Marco-Pallarés  می‌گوید:

نتایج، غیر‌منتظره نیست، زیرا موسیقی همیشه بسیار مورد توجه و لذت‌بخش واقع شده‌ است و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حتی می‌تواند در تسکین درد نقش داشته‌ باشد. Levitin یادآور می‌شود که گوش دادن به موسیقی دلپذیر قبل و در طول عمل جراحی می‌تواند ناراحتی بیمار را کاهش دهد.

 


مقاله مرتبط: توانایی نواختن موسیقی برای مغز شما مفید است


Alexandre Tannous، موسیقی‌شناس اقلیمی، که از مخلوطی از صدا و مدیتیشن استفاده کرد تا در چالش‌های عاطفی‌ای که افراد مواجه می‌شوند، کمک کند، می‌گوید:

جالب است بدانید که چه گیرنده‌هایی درگیر هستند اما محققان بیشتری در تلاشند تا از علل باستانی و گاه مبهم بهره جویند تا کاربرد موسیقی در درمان را بررسی کنند. این قدرت توسط متفکرانی مانند افلاطون، سقراط و فیثاغورس اشاره شده‌ است. نحوه تاثیر صدا در بهبودی به طور باور نکردنی پیچیده است و به نحوی مانند تنظیم‌کننده سطح احساسات عمل می‌کند و برای بازگرداندن مجدد ظرفیت عاطفی کامل یک فرد است.

 

David Zald، استاد دانشگاه Vanderbilt می‌گوید:

افراد به طور موافق، موسیقی را در میان ۱۰ مورد از برترین و لذت‌بخش‌ترین اولویت‌های خود قرار می‌دهند و حتی معمولا آن را بالاتر از پول، غذا یا هنرهای تجسمی قرار می‌دهند. در واقع می‌توان آن را به عنوان یک اعتیاد سالم توصیف کرد. بنابراین جای تعجب نیست که همان مواد شیمیایی-عصبی و گیرنده‌ای که نقش کلیدی در اعتیاد دارند، نقش مهمی را در لذت موسیقی ایفا می‌کنند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید