انتشار این مقاله


فشار خون ۱۴ تا ۱۸ سال قبل از مرگ کاهش می‌یابد!

طبق مطالعه منتشر در JAMA Internal Medicine، فشار خون در بزرگسالان تقریبا ۱۴ سال قبل از مرگ، به تدریج شروع به کاهش می‌کند.

طبق مطالعه منتشر در JAMA Internal Medicine، فشار خون در بزرگسالان تقریبا ۱۴ سال قبل از مرگ، به تدریج شروع به کاهش می‌کند.

محققان UConn Health و دانشگاه Exeter Medical School سوابق پزشکی ۴۶,۶۳۴ شهروند بریتانیایی را که در سن ۶۹ سالگی (یا بالاتر) فوت کرده بودند، بررسی نمودند. این نمونه گسترده هم شامل افراد سالم و هم شامل بیمارانی از جمله مبتلایان به بیماری‌های قلبی یا زوال عقل بود.

شروع کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به زوال عقل، نارسایی قلبی، اضافه‌ وزن و افرادی که فشار خون بالا داشتند سریع‌تر بود. اما در طولانی مدت سرعت کاهش فشار خون وابسته به بیماری نبود.

George Kuchel، از نویسندگان مطالعه، گفت:

پژوهش ما اهمیت تحت نظر گرفتن و ارزیابی بیماران سالمند را دوچندان می‌کند، بیمارانی که همواره در تمرینات پزشکی حضور دارند. البته مطالعه ما به این معنی نیست که فشار خون بالا نباید در سنین بالا درمان شود! این یافته‌ها باید پزشکان و بیماران را نسبت به اهمیت افت فشار خون در سالمندان آگاه‌تر کند.

همان‌طور که سال‌هاست پزشکان می‌دانند، فشار خون در یک فرد نرمال از دوران کودکی تا میانسالی افزایش می‌یابد. اما میزان فشار خون نرمال در سالمندان کاملا قطعی نیست.


مقالات مرتبط:

نوسانات فشار خون به اندازه‌ی بالا بودن مداوم آن کشنده است

راهی بهتر برای اندازه گیری فشار خون!


برخی مطالعات نشان دادند که احتمال افت فشار خون در بیماران سالخورده وجود دارد و این طور فرض می‌شود که این افت فشار خون در سنین بالا درنتیجه درمان‌های انجام شده برای مقابله با فشار خون بالاست. اما این مطالعه نشان داد که افت فشار خون حتی در بیمارانی که دچار فشار خون بالا نشده بودند و داروهای کاهنده فشار خون نیز مصرف نکرده بودند، دیده می‌شود.

علاوه بر آن شواهد کاملا آشکار بودند که افت فشار مشاهده شده به علت مرگ زودهنگام افراد دارای فشار خون بالا نیست.

مطالعات بیشتری نیاز است تا علت این افت فشار خون در سنین بالا را مشخص کند. طبق گفته‌ی Kuchel، به دنبال مطالعات تجربی مانند این مطالعه، باید مطالعات بالینی دقیقی جهت بازبینی دستور‌العمل‌های مراقبتی انجام شود.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید