انتشار این مقاله


آیا دهان‌شویه‌ها باعث افزایش ریسک ابتلا به دیابت می‌شوند؟

حفظ سلامت دهان و دندان با استفاده از دهان‌شویه‌ها!اما به چه قیمت؟

شاید برای برخی از ما استفاده از دهان‌شویه‌ها آن هم ۲ بار در روز بخشی از روال بهداشت دهان و دندان باشد. اما بر اساس مطالعه‌ای جدید این کار به ظاهر سودمند ممکن است سلامت ما را در معرض خطر قرار دهد، به طوری که استفاده از دهان‌شویه‌ها می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

استفاده از شوینده‌های دهان و دندان به صورت حداقل ۲ بار در روز باکتری‌های مفید دهان را از بین ‌می‌برند. با از بین رفتن این باکتری‌ها متابولیسم قند خون تغییر یافته و احتمال ابتلا به دیابت به ویژه در افرادی که در معرض خطر بالایی هستند، افزایش می‌یابد.

در ایالت متحده تعداد مبتلایان به دیابت با سطح بالای گلوکز خون، حدود ۳۰/۳ میلیون نفر برآورد شده است. ۸۴/۱ میلیون بزرگسال نیز در وضعیت پره‌دیابت یا پیش‌دیابت قرار دارند. در این افراد گلوکز خون بالاتر از حد نرمال است اما هنوز به سطحی نرسیده است که بتوان او را به عنوان یک فرد دیابتی تشخیص داد.

ریسک ابتلا به دیابت به ۵۵ درصد افزایش یافت

محققان از طریق تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به ۱۲۰۶ بزرگسال در سنین ۴۰ تا ۶۵ سال به نتایج جذابی دست یافتند. در این مطالعه هیچ یک از شرکت‌کنند‌گان سابقه‌ای از دیابت و یا بیماری قلبی عروقی نداشتند. بعد از پرسش از تعداد دفعات استفاده از دهان‌شویه، ۴۳ درصد از آنان روزانه حداقل یک‌بار و ۲۲ درصد نیز حداقل ۲ بار در روز از شوینده دهان استفاده می‌کردند. در طی ۳ سال پیگیری شرکت‌کنندگان از لحاظ ابتلا به دیابت و یا پره‌دیابت بررسی شدند و درنهایت ۹۴۵ نفر در آنالیز نهایی شرکت کردند.


مقاله مرتبط: ۱۳ راه پیشگیری از دیابت


شرکت کنندگانی که روزانه حداقل ۲ بار از دهان‌شویه استفاده می‌کردند به احتمال ۵۵ درصد بیشتر در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که از دهان‌شویه استفاده نکرده بودند مبتلا به دیابت بودند. نکته قابل توجه این که بر اساس گزارش محققین بین استفاده از دهان‌شویه کمتر از دو بار در روز و خطر ابتلا به دیابت یا پره‌دیابت ارتباطی وجود ندارد. همچنین این یافته‌ها پس از بررسی تعدادی از عوامل موثر احتمالی شامل رژیم غذایی، بهداشت دهان و دندان، اختلالات خواب، مصرف دارو، سطح قند ناشتا، درآمد و سطح تحصیلات به دست آمد.

دهان‌شویه‌ها باکتری‌های مفید دهان را از بین می‌برند

بسیاری از دهان‌شویه‌ها حاوی ترکیبات ضدباکتریایی مانند کلرهگزیدین هستند که باعث می‌شوند باکتری‌ها را از بین بروند. این کار از بروز عفونت‌های لثه، پوسیدگی دندان و سایر شرایط بهداشت دهان و دندان جلوگیری می‌کند.

محققان معتقدند که این ترکیبات همچنین باکتری‌های مفید را در دهان که برای تشکیل نیتریک اکسید مهم هستند، از بین می‌برند. نیتریک اکسید یک ترکیب شیمیایی است که به تنظیم انسولین کمک می‌کند. بنابراین تخریب این باکتری‌های مفید می‌تواند باعث دیابت شود.

Rakesh P. Patel از گروه آسیب شناسی و مرکز زیست شناسی رادیکال آزاد در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام،  یافته‌های خود را در ژورنال Nitric Oxide منتشر کرده‌اند.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید