فواید احتمالی مصرف روزانه پنیر

اگر شما از عاشقان پنیر هستید، با آغوش باز پذیرای نتایج مطالعه جدید خواهید بود. محققان اظهار کردند که خوردن حدود 40 گرم پنیر در روز می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی کمک کند.

این یافته‌های جدید حاصل آنالیز 15 مطالعه مشاهده‌ای است که به تاثیرات مصرف پنیر بر خطر بیماری‌های قلبی-عروقی (CVD) پرداخته بوده‌اند. نویسندۀ مشترک این مطالعه، Li-Qiang Qin که در دپارتمان تغذیه و بهداشت غذایی دانشگاه سلامت عمومی Soochow واقع در چین کار می‌کند، و همکارانش، نتایج‌شان را در European Journal of Nutrition گزارش کردند.

بی شک پنیر یکی از غذاهای مورد علاقه‌ی ماست. در سال 2015 مردم ایالات متحده به ازای هر فرد چیزی معادل 37/1 پوند پنیر مصرف کردند که در این بین چدار و موزارلا محبوب‌تر بودند.

در حالی که پنیر حاوی بعضی از مواد غذایی مانند کلسیم، روی و ویتامین A و B12 است که برای سلامتی مفید هستند؛ چربی اشباع شده بالایی نیز دارد که می‌تواند سطوح کلسترول را بالا ببرد و خطر بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش دهد. با این حال، مطالعۀ جدید اظهار می‌کند که این محصول لبنی محبوب می‌تواند برعکس این اثر را روی سلامت قلبی-عروقی داشته باشد.


مقاله مرتبط: آیا به لبنیات در رژیم غذایی خود نیاز داریم؟


کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی تا حد 18 درصد

برای این مطالعه Qin و همکارانش یک متاآنالیز را بر روی 15 مطالعه مشاهده‌ای انجام دادند که بررسی می‌کرد چگونه مصرف پنیر بر مجموع خطرات CVD، بیماری عروق کرونری (CHD) و سکته‌ی مغزی تاثیر می‌گذارد. در مجموع، این مطالعه شامل بیش از 200 هزار شرکت‌کننده می‌شد که اثرات مصرف پنیر آنان در بیش از 10 سال مورد بررسی قرار گرفته بود. بیشتر مطالعات شامل موضوعاتی می‌شد که در ابتدا فاقد بررسی CVD بودند.

این آنالیز آشکار کرد که افرادی که به طور مرتب پنیر مصرف می‌کنند در مقایسه با کسانی که مصرف پنیر کمی دارند، به ترتیب تا ۱۸، ۱۴ و ۱۰ درصد احتمال کم‌تری دارد به مشکلاتی نظیر CVD، CHD و سکتۀ قلبی دچار شوند.

این دانشمندان گزارش کردند که اثرات مذکور در میان شرکت‌کنندگانی که مصرفی حدود 40 گرم در هر روز داشتند به وضوح دیده می‌شد. در نتیجه، آن‌ها نوشتند:

این متاآنالیز بر روی مطالعات آینده‌نگر یک ارتباط معکوس غیرخطی بین مصرف پنیر و خطر CVD را پیشنهاد می‌دهد.


مقاله مرتبط: پایین بودن کلسیم سرم می‌تواند خطر ابتلا به ایست قلبی را افزایش دهد


محتاط باشید

یافته‌های این مطالعه بر اساس آن دسته از آنالیز‌های مشاهده‌ای بود که امسال منتشر شده و به طور گسترده‌ای به اطلاع عموم رسیده بود. این آنالیزها مصرف پنیر و سایر محصولات لبنی را با کاهش خطر مرگ و میرهای ناشی از علل مختلف و قلبی-عروقی ارتباط می‌داد.

اما ما هنوز در مورد چدار اطلاعاتی نداریم. هر دوی این مطالعات محدودیت‌های خود را دارند. مهم است که به این نکته توجه کنیم که این مطالعات مشاهده‌ای بوده‌اند، بنابراین رابطه‌ای علت و معلولی بین مصرف پنیر و سلامت بهتر قلبی-عروقی را اثبات نکرده‌اند.

علاوه بر این، هر دوی مطالعات به صنعت لبنیات مرتبط بودند؛ مطالعه‌ای که زودتر انجام شده بود اطلاعاتی را از Global Dairy Platform و Dairy Research Institute و Dairy Australia دریافت کرده بود و مطالعه‌ای که بعد از آن انجام شده بود از محققان Yili Group و کارخانجات لبنیات چینی کمک گرفت. با این حال سخت است که نتیجه بگیریم این ارتباطات بر روی نتایج این مطالعه تاثیر گذاشته است.

تا زمانی که مطالعات دیگر چنین یافته‌هایی را تایید کنند، فراموش نکردن این که پنیر مقدار زیادی چربی اشباع شده دارد که می‌تواند در مقدار زیاد برای سلامت قلب مضر باشد، حائز اهمیت است. طبق توصیه انجمن قلب آمریکا (AHA) حدود 5-6 درصد از کالری‌های روزانه‌ی ما باید حاصل از چربی‌های اشباع باشد و استفاده محصولات لبنی کم چرب می‌تواند به قرار گرفتن در این محدوده کمک کند.