انتشار این مقاله


راز جوان ماندن پوست در چیست؟

محققان الگوهای خاصی از بیان ژن را در زنانی که بسیار جوانتر از سنشان بنظر می‌رسند مشخص کرده‌اند.

بوتاکس، کشیدن پوست صورت، کرم‌های پوستی و انواع لایه‌بردارها فقط تعداد انگشت‌شماری از محصول‌ها و روش‌های درمانی هستند که برای جوان‌تر بنظر رسیدن پوست استفاده می‌شود. با این وجود، مطالعات جدید نشان می‌دهد که کلید جوان‌تر به نظر رسیدن ممکن است در دورن ژن‌های ما نهفته باشد!

محققان دریافته‌اند در زنانی که جوان‌تر از سن خود به نظر می‌رسند، بیان ژن‌های خاصی که با سلامت پوست در ارتباط است، زیادتر می‌باشد.

دکتر Alexa B. Kimball، کارشناس ارشد در مرکز پزشکی بوستون و همکارانش اظهار می‌کنند که تقویت فعالیت این ژن‌ها ممکن است راهی برای کاهش روند پیری پوست باشد.

هم‌زمان با تغییر سن، ظاهر پوست صورت ما نیز تغییر می‌کند، و خاصیت ارتجاعی و الاستیسیته خود را از دست داده و ضعیف‌تر می‌شود. هم‌چنین ممکن است چروک‌ یا لکه‌هایی نیز بر روی آن ایجاد شود. میزان گسترش چنین تغییراتی بستگی به عوامل محیطی بسیاری از جمله شیوه‌ی زندگی و قرارگیری در معرض نور آفتاب دارد که عامل مهمی در این زمینه می‌باشد.


مقاله‌ی مرتبط: کدام SPF کرم ضدآفتاب برای شما مناسب است؟


قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش (UV) خورشید یا لامپ‌های حاوی این اشعه می‌تواند باعث آسیب ساختارهای پوست شود. این آسیب‌ها در طول عمر، در اثر تکرار مجاورت با این اشعه ایجاد می‌شوند. البته ما قادر نیستیم که همواره از فرآیندهای آسیب‌رسان به پوست خود جلوگیری کنیم؛ درنهایت به کرم‌های پوستی روی می‌آوریم و امید داریم که آن‌ها بتوانند پوست ما را ترمیم کرده و آن را بهبود بخشند.

راز افرادی که با حفظ و نگهداری مناسب از پوست، خود را جوان‌تر از سن واقعی‌شان نشان می‌دهند در چیست؟ براساس مطالعه‌ی جدید دکتر Kimball و همکارانش، کلید این راز در ژن‌های افراد نهفته است!

نحوه‌ی بیان ژن‌ با روند پیری پوست تغییر می‌کند

محققان الگوهای خاصی از بیان ژن را در زنانی که بسیار جوان‌تر از سن‌شان به نظر می‌رسند مشخص کرده‌اند.

محققان مطالعات خود را بر روی ۱۵۸ زن سفیدپوست که بین ۲۰ تا ۷۴ سال سن داشتند انجام دادند. بعضی از این شرکت‌کنندگان‌ به طور قابل ملاحظه‌ای کم‌تر از سن بیولوژیک خود به نظر می‌آمدند.

این گروه تحقیقاتی بیوپسی‌هایی از پوست قسمت‌هایی که بیشتر در معرض آفتاب قرار می‌گرفت، همچون صورت و ساعد تهیه کردند. از پوست باسن نیز به عنوان منطقه‌ای که تقریبا از آفتاب دور بود نیز بیوپسی‌هایی تهیه شد. این نمونه‌های پوستی برای تغییرات مربوط به پیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به طور کلی، این تیم تحقیقاتی تعدادی از تغییراتی که در بیان ژن از ۲۰ تا ۷۰ سالگی اتفاق می‌افتد شناسایی کردند.


مقاله‌ی مرتبط: چه قوانينی را بايد رعايت كنيم تا روند پيری پوست كندتر شود؟


این تغییرات شامل تغییراتی در استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین تولید رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها که در برابر اثرات مضر آن‌ها مقابله می‌کند) و هم‌چنین پیری سلول‌ها (عامل اصلی عدم تقسیم و تولید سلول‌های جدید) را شامل می‌شد. تغییراتی نیز در عملکرد سدهای محافظتی پوست نیز شناسایی شد.

به گفته‌ی محققین، ایجاد چنین تغییراتی بین ۶۰ سنین تا ۷۰ سال با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد. علاوه براین، با مقایسه‌ی نمونه‌های پوستی برداشت شده، تأیید کردند که قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش، علت اصلی تغییرات بیان ژنِ مربوط به سلامت پوست می‌باشد.

پوستی که جوان‌تر به نظر می‌رسد عملکرد بهتری هم دارد

این مطالعه همچنین نشان داد در زنانی که ظاهری جوان‌تر از سن‌شان دارند، بیان ژن‌های مرتبط با انواع فرآیندهای بیولوژیکی مانند ترمیم DNA، پاسخ استرس اکسیداتیو و تکثیر سلولی بیشتر است.

علاوه برآن، زنانی که به طور قابل توجهی جوان‌تر به نظر می‌رسیدند، بیان ژنِ بیشتری نسبت به ساختار و عملکرد پوست‌شان در اپیدرم یا همان لایه‌ی بیرونی پوست داشتند. همچنین در درم یا لایه دوم پوست، تولید اجزایی مانند کلاژن و الاستین نیز بیشتر بود.

این زنان ژن‌های متابولیسم میتوکندری را نیز بیان می‌کردند. این اندامک انرژی مورد نیاز سلول‌ها را فراهم می‌کند.

جالب این‌جاست که محققان دریافتند، الگوهای بیان ژن در زنانی که ظاهری جوان‌تر از سن‌شان داشتند، مشابه با زنان جوان بود.

دکتر Kimball می‌گوید:

ما کاملا شگفت‌زده شدیم چراکه گروهی از زنانی را شناسایی کردیم که نه تنها ظاهر پوستی جوان‌تری نسبت به سن‌شان داشتند، بلکه در بیان برخی از ژن‌های خاص و فرآیندهای سلولی نیز مانند افراد جوان‌تر عمل می‌کردند.

به گفته‌ی دانشمندان، یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که افزایش بیان ژن‌های خاص، ممکن است یک راهبرد قابل اجرایی برای کاهش روند پیری پوست باشداگر نتایج تحقیقات آن‌ها در مطالعات آینده تأیید شود، دیگر نیازی به کرم‌های ضدپیری وجود نخواهد داشت.

محققان اخیرا یافته‌های خود را در مجله‌ی American Academy of Dermatology منتشر کرده‌اند.

 

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید