انتشار این مقاله


چگونه لاغر شویم (۱۵)؟ هوشمندانه ورزش کنید

آیا می‌دانستید که باید همراه ورزش عوامل دیگری نیز باشند تا باعث تغییراتی در وزن‌تان شود؟

آیا شما نیز در کاهش وزن مشکل دارید؟ آیا می‌دانستید که باید همراه ورزش عوامل دیگری نیز باشند تا باعث تغییراتی در وزن‌تان شود؟ اگر شما نیز به دنبال جواب این سوال هستید؛ جای درستی آمده‌اید.

حقیقت نادرستی که در این زمینه وجود دارد؛ راه حل مرسوم کم‌تر غذا بخورید و بیشتر فعالیت کنید، می‌باشد. تجربه ثابت کرده است که این روش در بلندمدت کارایی خود را از دست می‌دهد. محاسبه کالری، ساعت‌ها تمرین در روز و تلاش برای نادیده گرفتن گرسنگی؟ همین عوامل وقت و اراده ارزشمند شما را از بین می‌برد. کاهش وزن برای خیلی‌ها دردناک است. در نهایت تقریباً همه افراد از کاهش وزن ناامید می‌شوند. به همین دلیل ما یک اپیدمی چاقی داریم.

براساس تحقیقات تازه وزن براساس تغییرات هورمونی تنظیم می‌شود. باید بگوییم که راه‌های بهتری نیز وجود دارد که در نهایت باعث کاهش هورمون ذخیره کننده چربی که انسولین نام دارد، می‌شوند.

در ادامه گام‌ به‌ گام با شما همراه خواهیم بود تا چیزهایی را که گفتیم مرحله به مرحله انجام دهیم.


هوشمندانه ورزش کنید


آیا تعجب کردید که چرا، در مورد این موضوع مهم در کاهش وزن، در مقاله‌های زودتر توضیحی داده نشده است؟ زیرا عوامل بسیار کمی هستند که در زمینه کاهش وزن، مانند ورزش، در مورد آن مبالغه صورت گرفته باشد.

آیا تا به حال به “بزرگترین بازنده” نگاه کرده‌اید؟ در این برنامه، شرکت‌کنندگان کار و خانواده‌شان را به مدت چند ماه ترک می‌کردند. آن‌ها فقط اجازه داشتند که غذاهایی مشخص و با تنوع کم بخورند و به صورتی که زمان خالی‌شان پر شود، در حدود ۴۰ ساعت و بعضی اوقات هم بیش‌تر، کار می‌کردند. این مِتد برای افراد معمولی و در دراز مدت، غیر قابل تحمل بود.

به جای استفاده از آسانسور، از پله‌ها استفاده کنید. و یا یک ایستگاه زودتر از اتوبوس پیاده شوید. قرار نیست، وقتی روی ترازو می‌روید، اعداد عوض شوند. همه‌ی این‌ها، متاسفانه بی‌ارزش هستند. مطالعات انجام شده، نشان می‌دهد که اگر شما فقط به منظور کاهش وزن، شروع به ورزش کردن بکنید، حداقل باید روزانه یک ساعت وقت اختصاص دهید تا به میزان قابل قبولی از هدفتان برسید. استعاراً، این مثل کندن یک حفره و قرار دادن نردبان درون آن است که باید روی آن بایستید و پنجره‌ی خانه‌ی خود را که اکنون در سطح زیرزمین است، نقاشی کنید!

عوامل جانبی موثر بر وزن

اساساً، در مورد اثرات ورزش بر روی وزن، به میزان قابل توجهی اغراق شده است. به همین خاطر است که در لیست این مقالات در رتبه ۱۳ عوامل موثر قرار دارد. چیزهای دیگری نیز وجود دارند که باید اول از همه به آنها دقت کرد. خوردن غذاهای با ارزش غذایی کم و نوشیدن آب قند (به عنوان نوشیدنی ورزشی) و یا تحت درمانی که به صورت مجبوری، باید روزانه و به مدت چند ساعت‌ ورزش کنید، ایده‌ی نادرستی است.

لازم به ذکر است که ورزش به تنهایی نمی‌تواند بقیه کاستی‌هایی را که داریم جبران کند. باید عوامل دیگر نیز در اولویت باشند.

اگر علاوه بر ورزش، به عواملی که در گام‌های قبلی گفته شده است، اهمیت دهید؛ باید یک بدن آماده و شارژ داشته باشید که چربی آن کاملاً سوزانده شده باشد. در این مورد، افزایش فعالیت باعث افزایش سرعت کاهش وزن می‌شود و از آن، می‌توان به عنوان یک جایزه خوب نام برد. در این حالت شما حتی نسبت به گام‌های اول نیز، کاهش وزن بیش‌تری را تجربه خواهید کرد. به عنوان مثال، شما می‌توانید کارهایی مانند قدم‌زنی طولانی، دوچرخه‌سواری، رقصیدن و هر ورزش دیگری که باعث شادی شما می‌شود و با آن راحت هستید، را انجام دهید.

ورزش هم‌چنین باعث سوختن ذخایر گلیکوژن بدن نیز می‌شود. این ذخایر جزو کربوهیدرات‌ها محسوب می‌شوند. این حرف به این معنی است که می‌توانید، بعد از فعالیت می‌توانید کمی بیش‌تر از حدی که مجاز هستید، مواد غذایی کربوهیدرات‌دار بخورید؛ بدون اینکه تاثیر منفی بر روی سطح انسولین و یا ذخایر چربی داشته باشد. همچنین، نباید فراموش کرد که اثرات بهداشتی ورزش غیر مرتبط با وزن، کاملاً قابل توجه است.

تاثیرات هورمونی

حتی برای اثرات چشمگیرتر روی ترکیب بدن: به اشکالی از ورزش بپردازید که پاسخ هورمونی مثبتی را سبب می‌شوند. این به معنای بلند کردن اشیا سنگین (تمرین قدرتی)، یا تمرینات متناوب است. چنین ورزش‌هایی سطوح هورمون‌ جنسی تستوسترون (عمدتاً در مردان) را مثل هورمون رشد بالا می‌برند. میزان بالای این هورمون‌ها، نه تنها توده‌ی عضلانی را افزایش داده، بلکه در طولانی مدت چربی احشایی (چربی شکم) را نیز کم می‌کند.

به عنوان جایزه نهایی، ورزش هم باعث می‌شود که هم احساس خوب و هم ظاهر بهتری داشته باشید.

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید